
Alpina’s ogenschijnlijk kleine aanpassingen voegen in de regel comfort, verfijning en snelheid toe aan de beste BMW’s. Dus heeft de Alpina D5S dezelfde twin-turbo 3,0-liter zescilinder als de 530d xDrive waarop ie is gebaseerd. Alleen heeft hij nu 388 pk in plaats van de standaard 265 pk, en 800 Nm versus 620 Nm.
Het betreft hier een verrekt goede motor. Zuinig, verfijnd, en hij klinkt zelfs goed. Dat betekent dat deze Alpina D5S van bijna 1,9 ton zichzelf van 0 naar 100 km/u weet te werken in 4,4 seconden, en doorgaat tot een onbegrensde top van 286 km/u.
Daarbij stopt de Alpina-upgrade bepaald niet. De ophanging is ook aangepast – andere wishbones geven ’m een enigszins negatieve wielvlucht zodat hij beter de bocht ingaat – en de stuurbekrachtiging, de bak, de adaptieve dempers en de vierwielaandrijving draaien nu allemaal op Alpina-software. Ook heeft hij de grotere remmen geleend van de B5 (die dik 320 km/u rijdt), en staat hij op speciaal voor ’m gemaakte Pirelli-banden.
Alpina D5S is herkenbaar als 5-serie, maar
Dus hoewel de Alpina D5S nog steeds herkenbaar is als een 5-serie, hebben de aanpassingen van Alpina z’n sterke punten verder verbeterd, waardoor hij een echt dualistisch karakter heeft gekregen. In de Comfort- of Comfort Plus-stand rijdt hij zo fluweelzacht als het maar kan, maar in de Sport- of Sport Plus-modus is ie ineens volkomen strak en doelgericht.
Hij rijdt echt uitzonderlijk goed, zeker als je z’n aanzienlijke gewicht in aanmerking neemt. Jammer dat de besturing niet een paar procent communicatiever is. Maar ach, je kunt niet alles hebben. En vergeet niet dat ook het interieur en de buitenkant de Alpina-behandeling hebben gekregen – binnenin heeft hij ander leer, afwerking, stiksels et cetera.
Aan de buitenkant is hij van andere wielen, logo’s, subtiele skirts en een spoiler voorzien. De stoelen voorin zijn waarschijnlijk de meest comfortabele stoelen die je ooit in een auto zult aantreffen, het leer is zacht, en de optionele B&W-stereo is ronduit super.
De Alpina D5S is exclusief
Hij is moeilijk te verslaan als een plek om een paar uur in door te brengen. En dan is er z’n exclusiviteit – het is niet erg waarschijnlijk dat je ooit een andere Alpina D5S zult tegenkomen, tenzij je er meteen twee koopt.
De prijs ligt (in Duitsland) een mille of 12 hoger dan die van een 530d, en dan heb je nog niet naar de lange en verleidelijke optielijst gekeken. Als z’n coole exclusiviteit en z’n herziene prestaties je dat geld waard zijn, moet je ’m zeker kopen. Stonden wij voor de keuze, dan gingen we ervoor. Hoe weinig er met de standaardversie ook mis is.
Alpina D5S
Motor
2.993 cc
zescilinder biturbo
388 pk @ 4.000 tpm
800 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,4 s
top 286 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,6 l/100 km
174 g/km CO2 C Label
Afmetingen
4.956 x 1.868 x 1.466 mm (l x b x h)
2.975 mm (wielbasis)
1.930 kg
66 l (diesel)
530 l (bagage)
Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)
Vonnis
De Alpina D5s is niet bepaald een dieselende M, dat zeker niet, maar dat is ook niet het punt. Dit is een geweldig snelle, comfortabele auto om elke dag te gebruiken, een die de beste punten van de 5-serie weet uit te lichten en aan te zetten
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe, nogal forse BMW M5?

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

Zie jij van welke populaire auto de koplampen van deze bus komen?

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Alpina-oprichter Burkard Bovensiepen is op 87-jarige leeftijd overleden

BMW Alpina B8 Gran Coupé review: Verbeterde 8-serie voelt zich prima thuis op het circuit

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)

Vreemd, dat ik bij de pomp 68 liter diesel tank, terwijl 66 liter het maximum zou moeten zijn. Boven dien zou ik nog zeker 50 km. kunnen rijden op wat er nog in de tank zat.
staan wat foutjes in
1-100 in 4,4 sec
koppel 800 nm