Gunst – die was er ook nog, de Audi A3 Sportback. Deze heeft zowaar ook nog een heuse primeur aan boord. Dat is dan toch wel weer aardig van Volkswagen AG. Volkswagen is natuurlijk het belangrijkste merk van het concern, en dan zou je ze het niet eens kwalijk…
Gunst – die was er ook nog, de Audi A3 Sportback. Deze heeft zowaar ook nog een heuse primeur aan boord.
Dat is dan toch wel weer aardig van Volkswagen AG. Volkswagen is natuurlijk het belangrijkste merk van het concern, en dan zou je ze het niet eens kwalijk kunnen nemen als ze belangrijke technische primeurs vooral in VW-modellen lieten debuteren. Gelukkig voor de ‘mindere goden’ (dat bedoelen we gezien de aanwezigheid van merken als Audi, Bentley en Lamborghini niet al te letterlijk) is VAG niet de flauwste.
Denk maar aan Seat, dat met de huidige Ibiza als eerste mocht pronken met het nieuwe onderstel waar nu ook de VW Polo op staat, en zo krijgen ze allemaal wel eens wat toegeschoven. Audi mocht het nieuwtje vieren van een misschien niet wereldschokkende, maar toch opmerkelijke vinding: de combinatie van een (dsg-)automaat met een start-stopsysteem. Goed, sinds kort ook verkrijgbaar in een aantal VW-modellen, maar wie het eerst komt, die het eerst maalt, en dus rijden we met de A3 Sportback 1.6 TDI S-Tronic, zoals zijn naam voluit luidt.
Jullie kennen de zeventraps automaat met dubbele koppeling (dsg bij VW, S-Tronic bij Audi), natuurlijk allemaal als de eerste automaat waarbij je je daadwerkelijk nog zou kunnen afvragen waarom je nog een handbak zou nemen. Hij schakelt razendsnel en volstrekt schokvrij. Daarbij is het de eerste automaat waarmee je niet alleen sneller optrekt dan met een handbak, maar, en daar gaat het hier voornamelijk om, er ook nog eens zuiniger mee bent.
Koppel dat aan de toch al erg krenterige 1.6 TDI en een start-stopsysteem: dan je moet wel een zuinigheidswondertje overhouden. Die laatste combinatie ligt trouwens niet eens zo voor de hand. Veel fabrikanten vinden dat een start-stopsysteem alleen werkt met een handbak. Dan moet je, als de motor is afgeslagen, eerst de koppeling intrappen en de pook in z’n 1 zetten, wat genoeg tijd oplevert om de motor te starten zonder dat je erop hoeft te wachten. Bij een automaat hoef je alleen maar je voet van de rem te halen en het gaspedaal in te trappen, wat veel minder tijd kost. Te weinig tijd voor werkelijk comfort, vinden die fabrikanten. Je zou eens een halve seconde geduld moeten hebben.
In de praktijk blijkt het best te werken. Zodra je de rem lichtjes loslaat, start de motor en kun je vlot weg. Het is geen auto voor stoplichtsprintjes, maar daar zal ook niemand ‘m voor kopen.
Het vereist enige gewenning dat hij altijd afslaat als je stilstaat. In de file kun je er bij een normale startstopper nog voor kiezen de pook niet in z’n vrij te gooien en de motor te laten draaien. In deze auto is dat er niet bij en dat zou mateloos irritant zijn, ware het niet dat je het systeem ook gewoon met een druk op een knop uit kunt zetten. Kortom: het werkt. Verder is de A3 een wat saaie, maar prima rijdende en degelijk in elkaar gezette auto. Oh, en zuinig? We hebben ons uiterste best gedaan, maar het is in normaal verkeer zo goed als onmogelijk boven de 6 liter per 100 kilometer uit te komen. Erg zuinig dus.
Reacties