We waren niet zo enthousiast over de vorige Audi A3 Cabriolet: hij was een beetje zoutloos qua ontwerp. Of Audi naar ons luisterde of niet – de verkoopaantallen wegen misschien ook mee – de nieuwe is een knapperd geworden .
We vonden de vorige A3 Cabriolet eigenlijk niet zo mooi. Het dak hield zo’n beetje op waar de auto ophield zodat het een heel iel, klein autootje werd, vooral van de zijkant. De A4 Cabrio en later de A5 Cabrio zijn altijd natural beauties geweest, maar deze: nee dank u, we rijden liever niet open.
Wat schetste onze verbazing? In Ingolstadt deelden ze onze mening, en ze hebben de nieuwe A3 Cabriolet een veel beter uiterlijk gegeven, met een volwaardige kont. Waar we op de redactie altijd wat lacherig doen over de gelijkenis van alle Audi-modellen – de A3 Limousine is op een paar centimeter na een exacte kopie van de A8, en alles wat ertussen zit – sprongen we nu bijna een gat in de lucht. Warempel: het is gewoon een kopie van de wonderschone A5, maar dan iets slanker. Hij ziet er geslaagd uit, volwassen, niets in de categorie dameskappersautootje. En dat is belangrijk, want dan kan je als masculiene adonis met goed fatsoen instappen zonder eerst je haar te laten coupsoleilen.
De zon doet z’n best, het dak kan open en pas na een kwartier kwamen we erachter dat we in een diesel reden. Deze 2.0 viercilinder met turbo en common-railinspuiting is een zogenaamde clean diesel: stil en relatief schoon. Naast de diesel kun je nog twee benzinemotoren krijgen: de bekende 1.4 TFSI en een 1.8 TFSI. Hij is vanaf 36.900 euro (31.600 euro in België) verkrijgbaar. Dan heb je de 1.4 TFSI in Attraction-uitvoering. Deze 2.0 TDI zit qua prijs in het midden en de duurste versie is 44.150 euro (37.400 euro in België), voor de 1.8 TFSI in Ambition-uitvoering.
Uiteraard is de optielijst ellenlang gevuld, dat schreven we wel eens vaker toch? Je kunt naar hartenlust je auto aankleden. Wij zouden het Pro Line Plus-pakket nemen (kost je 2.750 euro) waarvoor je onder andere een middenarmsteun voorin, leren stuur, xenon plus-lampen, airconditioning, navigatiepakket en de Audi-music interface met Bluetooth-audiostreaming en telefoonvoorbereiding krijgt. Bij de Ambition-versie zitten al deze opties al (maar betaal je je helemaal een breuk), maar hoef je dan weer geen 448 euro extra voor een windschot te betalen. Als je dan toch bezig bent: doe er dan ook meteen de akoestische kap voor 351 euro bij.
De A3 Cabriolet rijdt, net als al z’n broertjes en zusjes, prima, zonder overdreven positieve of negatieve karaktertrekjes. Gewoon goed: ‘niks mis mee’. Wij waren alleen wat minder tevreden over de versnellingsbak, geregeld verwisselden we de tweede met de vierde versnelling zodat de motor nog wel eens afsloeg. Het zal een kwestie van wennen zijn, gelukkig start de motor weer automatisch door het start-stopsysteem.
Audi A3 Cabrio 2.0 TDI
14/20
Motor
1.968 cc
viercilinder turbo
150 pk / 340 Nm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 in 8,9 s
top 224 km/u
Verbruik/milieu
4,2 l/100 km
110 g/km CO2, C-label
Afmetingen
4.421 x 1.793 x 1.409 mm (L x B x H)
2.595 mm (wielbasis)
1.535 kg
50 l (diesel)
320 / 280 l (bagage)
Prijzen
NL € 39.900 (20%)
BE € 32.700
Het vonnis
Een volwassen en volwaardige cabriolet in het kleinere segment. Hij ziet er stukken beter uit dan de vorige en daarmee zal ie vast beter gaan verkopen. Terecht, want het is een goede keuze
Reacties