Waarschuwing: dit wordt een ietwat atypisch stukje. Over hoe deze auto rijdt, zijn we namelijk vrij snel uitgepraat. Maar waarop hij rijdt, daar is heel wat meer over te vertellen: aardgas.
Als je erover nadenkt, is het eigenlijk gek dat we er niet allemaal op rijden, dat aardgas. Het komt nota bene in Groningen uit de grond, we hebben een enorm netwerk aan leidingen, en het is nog eens schoon en goedkoop ook: wat let ons?
Eén simpele vraag met twee simpele antwoorden. Ten eerste: dat aardgas uit zo’n beetje elk fornuis in Nederland komt, wil bepaald niet zeggen dat je het ook bij elk tankstation (of thuis, wat dat betreft) in de tank van je auto kunt stoppen. Hoewel je dat op heel wat plekken kunt (er zijn zo’n 125 stations en dat aantal groeit), kun je niet zeggen dat het op elke straathoek te krijgen is. Sterker: langs de snelwegen is er niet één, omdat daar nauwelijks gasleidingen lopen. Verre van ideaal dus. Ten tweede: er zijn nog maar weinig auto’s verkrijgbaar die op aardgas (ook wel CNG: Compressed Natural Gas) rijden. Een enkele Fiat (in Italië is aardgas erg populair), een B- en E-klasse van Mercedes, een Opel Zafira – dan ben je er wel zo’n beetje. Waarmee het kip-eiverhaal rond is; geen auto’s, geen stations, geen stations, geen auto’s.
Die cirkel lijkt nu echter doorbroken te worden doordat de Volkswagen Groep vrij fors op aardgas gaat inzetten. De Audi A3 g-tron is namelijk niet alleen; de VW’s Up, Golf, Golf Variant, Passat, Passat Variant, Touran, Caddy en Transporter, de Skoda’s Citigo, Octavia en Octavia Combi en de Mii en Leon van Seat zijn of worden zeer binnenkort verkrijgbaar met CNG-installatie. Dan kun je van een tekort aan auto’s niet meer spreken.
Aardgas mag dan doodnormaal zijn, het onderscheidt zich op één heel bijzonder punt van andere brandstoffen: het is niet alleen een fossiele brandstof, je kunt het ook maken. Een in Nederland steeds meer toegepaste manier is vergisting van mest (waarvan we, eh… meer dan genoeg hebben), waarbij het vrijkomende methaan wordt gereinigd en in het aardgasnet wordt gepompt. Audi is in Duitsland bezig met een nog opzienbarender methode. Energie van windmolens is namelijk alleen bruikbaar als hij direct afgenomen wordt; ‘s nachts staan ze dus vaak maar een beetje in het rond te niksen. Audi gebruikt die daluren om in een fabriek in Noord-Duitsland via elektrolyse aardgas te maken dat in het net gepompt wordt. Hoe veel duurzamer wil je het hebben?
Oh ja, de A3 g-tron. Simpel: die rijdt net als alle andere A3’s, prima dus. Hij komt op één tank CNG zo’n 400 kilometer ver en doet er dan nog eens 1.000 bij op benzine. Verder merk je niks, op een extra metertje bij je toerenteller na. Hij is marginaal langzamer dan een gewone A3 1.4 (gas weegt óók), maar met z’n uitstoot van 88 gram CO2 per kilometer weer veel belastingvriendelijker. En zo ben je, met een liter (oké, gas wordt gerekend in kilo’s), kiloprijs van ongeveer 1,06 euro een stuk goedkoper uit. Dat kon nog wel eens wat worden!
Audi A3 Sportback 1.4 TFSI g-tron Attraction
14/20
Motor
1.395 cc
viercilinder turbo
110 pk / 200 Nm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat (DSG)
Prestaties
0-100 in 10,8 s
top 197 km/u
Verbruik/milieu
3,6 kg/100 km
88 g/km CO2 (A-label)
Afmetingen
4.310 x 1.785 x 1.427 mm (L x B x H)
2.637 mm (wielbasis)
1.255 kg
14,4 kg (CNG) / 50 l (benzine)
280 / 1.120 l (bagage)
Prijzen
NL € 28.900 (14%)
BE € 27.200
Het vonnis
Het hoeft niet altijd hybride te wezen om schoon te zijn. Daarbij zeult deze A3 tenminste geen hok nauwelijks recyclebare Duracell-konijnen mee. Een interessant alternatief, nu nog wat extra tankmogelijkheden erbij
Reacties