Vergeet de R8, en zet de RS4 uit je hoofd. De ultieme Audi is zojuist in de ring gestapt. Hij slaat zijn broers knock out. Ik moest echt even bij zinnen komen toen ik in deze Audi had gereden. Met felle discussies probeerden de collega’s ter redactie me met…
Vergeet de R8, en zet de RS4 uit je hoofd. De ultieme Audi is zojuist in de ring gestapt. Hij slaat zijn broers knock out.
Ik moest echt even bij zinnen komen toen ik in deze Audi had gereden. Met felle discussies probeerden de collega’s ter redactie me met beide benen op de grond te krijgen om een iets objectievere mening uit me te kunnen krijgen. Ik ben namelijk van mening dat dit een van de beste Audi’s is waarmee ik ooit heb gereden. Het is zeker een van de allerbeste auto’s die ik ooit heb bestuurd. Dus ben ik opnieuw op pad gegaan om de auto op enkele listige weggetjes op zijn falie te geven, maar nee hoor, niets hield me tegen om de A5 3.0 TDI achttien van de twintig punten te geven. De goegemeente op de Top Gear-burelen floot me terug met de mededeling dat zo’n beoordeling alleen was voorbehouden aan automobiele equivalenten van Elvis. Ga daar maar eens tegenin.
Toch is dit het model dat de essentie van Audi het best weergeeft. Hij is groot, snel, ogenschijnlijk kogelwerend, breed geschouderd en bovendien mooi. Kortom, een machtige diesel waarmee je urenlang over de snelweg kunt stomen. Walter da Silva gaf ‘m een mooie lijn mee met een knipoog naar de Auto Unions van weleer, voorin doet een van de beste motoren van dit moment zijn werk.
Laat ik vooral niet vergeten te melden hoe geweldig goed deze V6-diesel is. Na zijn laatste upgrade heeft hij 500 Nm koppel weg te geven en klimt hij bovendien gretig in de toeren. Hij is gekoppeld aan een soepel schakelende zesbak. Hoewel ik de automaat niet heb getest, lijkt het me onmogelijk dat die tegenvalt. Ik bedoel, als je zo’n handbak kunt maken, kan de rest ook niet al te moeilijk zijn. Het is echt een sportieve auto – dat kan heus met een dieselmotor – en die moet je ook sportief schakelen. Met de hand dus.
Ik kan me geen andere dieselmotor herinneren die zo goed was geïsoleerd en zo weinig dieselmakken had, noch in lawaai, noch in karakteristiek. Zonder ze naast elkaar te hebben gezet, durf ik te beweren dat hij zelfs beter klinkt dan een eveneens 500 Nm-sterke BMW 330d. Qua acceleratie doet hij ook niet onder voor zijn Beierse concurrent. Maar ja, BMW kan nog de 335d in stelling brengen en die heeft 580 Nm.
De Audi-motor reageert kwiek op het plezierig te bedienen gaspedaal en geeft je een flinke duw in de rug. In alle versnellingen is de acceleratie indrukwekkend. Met het grootste gemak en in alle rust laat hij goede cijfers noteren. Zonder zich te verslikken spuit hij in 5,9 seconden van nul naar 100.
Het onderstel is prima in staat om de boel in krappe bochten in het gareel te houden. Heel soepel glijdt hij de bocht in. Dankzij de vierwielaandrijving hoef je niet te twijfelen aan de hoeveelheid grip. De besturing is goed. Het comfort is prima in orde, waarschijnlijk zelfs beter dan in een S5, dus de 3.0 TDI is de A5 die je moet hebben.
Hij valt in de klasse van GT’s en die typering maakt hij helemaal waar. Hij probeert niet een super-sportauto te zijn, daar heeft Audi de R8 al voor. Daarnaast is hij voor dagelijks gebruik veel praktischer dan een RS4, al was het alleen maar vanwege de brandstofconsumptie. Ik haalde 8,1 l/100 km en heb zeker niet op eieren gereden. Bovendien, de RS4 levert ‘maar’ 430 Nm.
Goed, ik ben weer terug op aarde. Ik heb er nog eens hard over nagedacht. Deze auto is geweldig.
Reacties