
Nee, we hebben geen spelfout gemaakt: Audi noemt zijn middelgrote sedan en stationwagen tegenwoordig echt A5, niet A4. Waarom? Omdat ze hadden bedacht dat de even getallen (Q4, Q6, A6) voortaan elektrisch zouden zijn en de oneven (Q5, A3, A5 dus) het zouden doen met verbrandingsmotoren, al dan niet hybride. Wel een beetje jammer dat ze daar nu al van zijn teruggekomen door plots toch een nieuwe benzine-A6 te gaan leveren. Maar goed, ze doen maar.
Is dit dan een A5 Avant 45 TFSI e quattro, of iets in die richting? Nein: dat gedoe met die onbegrijpelijke cijfertjes is ook klaar. En de plug-in hybrides van Audi heten tegenwoordig e-hybrid. In het geval van de A5 worden er twee varianten geïntroduceerd, beide met een 2,0-liter benzinemotor en een flinke elektromotor in de S-tronic-transmissie. De ene levert in totaal 299 pk en de andere 367 pk; ofwel 220 en 270 kW, zoals nu de norm lijkt te worden. Diesel is nog steeds een vies woord, dus kilometervreters zijn aangewezen op dit soort zware, maar efficiënte (en behoorlijk snelle) aandrijflijnen.
Inhoudsopgave Audi A5 Avant review
Het interieur van de Audi A5
Het moment dat het schermoppervlak het voorruitoppervlak qua grootte overtreft, lijkt bijna daar. De A5 heeft een dashboardbrede app- en menuwinkel waar ook de passagier van kan meegenieten. Gelukkig is het in gebruik niet zo overweldigend als bij de eerste aanblik: het werkt goed en we kunnen snel vinden wat we zoeken (snelheidswaarschuwing uit). Er is een brede middenconsole die zorgt voor dat ingekapselde Audi-gevoel. En hoewel sommige dingen er wat lulliger uitzien dan vroeger bij dit merk – dat logo op het stuur, ieuw – maak je vanzelf gorgelende Homer-geluiden als je die aluminium deurhendel in de ventilatieopening ziet doorlopen. ‘Duits premium, arhhglhhww…’
Hoe rijdt de Audi A5 Avant?
Als je een geheugensteuntje blieft waarom je ook alweer een stationwagen wilt en geen SUV (en je hebt toevallig geen 3-serie Touring bij de hand): rij een stukje in een A5 Avant. Wat een prettige, positieve, moeiteloze auto is dit. Ruim vanbinnen, normaal formaat vanbuiten. Laag en wendbaar, betrokken en behaaglijk. Je zithouding is actief en de reacties op je input levendig, zowel in beide pedalen als in de fijn afgewogen besturing. Het adaptieve onderstel treft de balans die je verwacht. Er zijn interessante oplossingen als flippers die in de elektrische modus de regeneratie regelen, maar in de Sport-stand het schakelen. Vreemd? In een auto waaraan je voelt dat hij goed doordacht is, werkt alles vanzelfsprekend.
We vinden ’m ook mooi, zowel de Avant als de Limousine – die stiekem een vijfde deur heeft en dus eigenlijk meer een Sportback is. Het maakt wel uit hoe je ’m configureert – de Pro line (Attraction in België) en de S edition (S line) zijn wat ons betreft fraaier dan de Advanced. Maar in de basis staat er een strakke, lage en sierlijke verschijning waarnaast elke crossover knullig oogt.
We rijden de lichtste uitvoering. Met zijn 25,9-kWh hoogvoltagebatterij heeft ie een elektrische actieradius van 108 kilometer, wat betekent dat de gemiddelde bestuurder met een laadpaal voor de deur ruimschoots z’n woon-werkverkeer kan doen zonder te tanken. Laden kan met 11 kW, waarmee je accu in ruim anderhalf uur van 10 naar 80 procent gaat. Als je de navigatie instelt, zorgt het brein van de A5 dat de kWh’s netjes over de route worden uitgesmeerd, zodat je niet op de snelweg in 20 minuten alles opgebruikt. Wat ons betreft iets wat alle PHEV’s zouden moeten doen. Audi biedt overigens dan weer geen mogelijkheid om je acculading handmatig voor later te bewaren.
Wat kost de Audi A5 e-hybrid?
Dat aan zoiets een prijskaartje hangt, dat weet je, en dus hoef je niet te schrikken van de 59.490 euro die Audi in Nederland voor de instapper vraagt – zonder led-licht, zonder 19-inch, zonder adaptieve cruisecontrol. Geef echter 4 mille meer uit voor deze S edition en je krijgt dat allemaal wel; toch een soort van meevaller. In België betaal je 64.120 euro voor de S line.
Moet je de A5 kopen?
Hoef je nog niet per se elektrisch te rijden van de baas, maar verlang je wel naar hippe tech en het gevoel dat je je op de top van de automobiele aapjesrots bevindt? Dan word je met de A5 e-hybrid binnen de kortste keren vrienden voor het leven/de leasetermijn.
Specificaties Audi A5 Avant e-hybrid quattro 220 kW S edition
Motorinhoud | 1.984 cc |
Motortype | Viercilinder turbo hybride |
Vermogen | 299 pk / 220 kW, 450 Nm |
Aandrijving | Vierwielaandrijving, 7-traps automaat |
Acceleratie | 0-100 km/u in 5,9 s |
Topsnelheid | 250 km/u |
Verbruik | 2,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 49 g/km |
Tankinhoud | 46 liter (benzine) |
Afmetingen (l×b×h) | 4.829 × 1.860 × 1.426 mm |
Wielbasis | 2.896 mm |
Gewicht | 2.160 kg |
Bagageruimte | 361 / 1.306 liter |