Als het om cabriolets gaat, weet Audi waar Abraham de mosterd haalt. Dat vakmanschap ten spijt is de vraag wie de A5 cabriolet zal kopen. Om een auto te kunnen beoordelen, moet je je inleven in de doelgroep. Voor mij is dat heel lastig. Immers, wie koopt er nu…
Als het om cabriolets gaat, weet Audi waar Abraham de mosterd haalt. Dat vakmanschap ten spijt is de vraag wie de A5 cabriolet zal kopen.
Om een auto te kunnen beoordelen, moet je je inleven in de doelgroep. Voor mij is dat heel lastig. Immers, wie koopt er nu een open A5? Ik ben een man, geen kapper en ik lig liever in bed met een vrouw dan met een man. Nog veel belangrijker: mijn salaris laat het kopen van een dure auto niet toe.
Om cabriolets hangt een mysterieus sfeertje. Dat geldt niet alleen voor de auto’s zelf, maar ook voor de kopers ervan. Als je om je heen kijkt, zie je steeds meer convertibles, cabrio’s, CC’s, TwinTops en hoe ze ook mogen heten. Tegelijk zijn we het land met – volgens mijn objectieve meting – de meeste regendagen per jaar, na Engeland dan. Als het zonnetje een keer schijnt, smelt je gelijk je auto uit en verbrand je levend wanneer het dak opengaat. Zeuren over het weer lijkt volkssport nummer 1 te zijn.
Wie slaat er dan nog dik 50.000 euro stuk voor de aanschaf van een auto waarvan het dak open kan, zelfs als dat een Audi A5 is? Ik weet het werkelijk niet. Voor wie de auto toch de overweging waard is, geef ik hier mijn mening.
Laten we beginnen met de motoren. De basis is de 2.0 TFSI-motor, het paradepaardje van de Volkswagen Groep. Hij is betrouwbaar, krachtig en bovendien eenvoudig te tunen. Deze kost in Nederland 52.750 en in België 42.575 euro. Leer is een optie, dus er komt nog wat bij.
Heb je iets meer te besteden dan is er de 3.2 FSI V6 voor 62.380 euro (49.375 in België), of een 3.0 TDI voor 69.065 euro (51.975). Dat zijn allebei perfecte motoren en voor zo’n dikke cabrio de beste keuze. Wil je echt de favoriet van je nicht (of je neefje natuurlijk) zijn, dan koop je een S5 met zijn 325 pk-sterke, geblazen V6 – die we vorige maand reeds bespraken. Je bent dan helemaal het mannetje met een verlaagd onderstel, 19-inch velgen en uiteraard de S-line uitdossing. Dat mag ook wel, voor bijna een ton. Bovendien is de vraag of het een goede combinatie is: je zoekt geen supersportauto maar een cabriolet om je kruin te bruinen.
Audi heeft besloten een stoffen dak te monteren en dus niet voor zo’n metalen klapding – zoals BMW heeft. Een verrassende zet. Als het werk goed wordt gedaan, is stof de beste keuze voor het dak van een open auto. Het is lichter, dus het totaalgewicht van de auto neemt niet (veel) toe. Bovendien gaat openen en sluiten sneller, houd je een flinke bagageruimte over als de kap open is en hoef je je niet te schamen voor een dikke kont. Menig CC ziet er vanachter uit als een varken met obesitas.
Zonaanbidders komen aan hun trekken in de A5. Het dak gaat in vijftien seconden open. Dat zou al snel zijn voor een kleine roadster, voor een vierzits cabrio is het vliegensvlug. Als het plotseling gaat regenen is de kap dicht voordat de eerste druppels je interieur ruïneren. Helemaal mooi is dat openen en sluiten tot 50 km/u rijdend kan. Een BMW 3-serie moet je eerst aan de kant zetten, bovendien duurt zijn Houdini-act zes seconden langer.
Toen de keuze voor stof was gemaakt, is Audi hard aan de slag gegaan om een kunststukje af te leveren. De standaardkap is opmerkelijk goed geïsoleerd, maar mocht je het hele jaar rijden en bang zijn een gehoorbeschadiging op te lopen, kun je altijd nog kiezen voor een extra geïsoleerde kap. Audi belooft dat het geluidsniveau dan de waarden van de dichte A5 benadert. Nu is ‘benaderen’ een erg vaag begrip, maar concreet kun je stellen dat de auto inderdaad stiller is. Je moet flink de sokken erin hebben op de snelweg om enig windgeruis te bespeuren en dan nog is het niet storend. Bovendien is het nog helemaal niet zo lang geleden dat dit geluidsniveau bij 140 km/u heel gebruikelijk was in het interieur van dichte auto’s.
De optie geeft gewoon aan hoe de inzittenden in de watten worden gelegd. Ik bedoel, een kaartleeslampje in het kapframe, waar zie je dat? Weer een teken dat de A5 Cabriolet een winterharde cabrio is.
Er is één duidelijk punt van kritiek, maar dat geldt eigenlijk voor elke vierzits cabriolet. Achter de voorstoelen zit niets dat de wind tegenhoudt. In auto’s als de Boxster en de TT houdt een windschermpje het aangenaam, maar in de A5 dondert de rijwind met veel geweld in je nek. Dit gaat verder dan een verkoelend briesje. Audi heeft de oplossing, maar daarvoor moet je uiteraard wel betalen. Een deflector achter de voorstoelen stopt de werveling. Helaas moeten de achterpassagiers dan thuis blijven.
Het is geen sinecure om een dichte auto om te toveren in een open variant. BMW is nogal trots op zijn coupé-cabrioletversie van de 3-serie, maar om eerlijk te zijn ziet hij er in dichte toestand niet heel gelikt uit. De enige mensen die dat zullen ontkennen zijn BMW-verkopers en BMW-eigenaren: twee groepen mensen die je niet op hun blauwe ogen moet vertrouwen. De A5 ziet er in elke pose goed uit, open of dicht. Met het dak omhoog is zijn silhouet zelfs rank.
Laten we de dakperikelen even rusten, dan houden we een Audi A5 over. Groot maar elegant, twee deuren, vier zitplaatsen, een bouwkwaliteit om je vingers bij af te likken en een luxueus interieur. Je kunt er ook van uit gaan dat de besturing iets te licht en ongevoelig is. Het comfort is aan de harde kant voor een auto van dit kaliber.
Al met al is de A5 Cabriolet gewoon de beste aanbieding in zijn klasse, op dit moment. De CLK is een goedgebouwd en aantrekkelijk alternatief, maar ontbeert het levendige en stijlvolle karakter van de A5. Bovendien is de CLK al bijna verleden tijd.
Deze auto zit in een klasse waar de meeste van ons alleen maar van kunnen dromen. Weinig mensen zullen hoeven kiezen tussen de ultieme sportiviteit van een roadster of het praktisch gemak van een vierzits sedan. Sta je toch in dubio, dan is de A5 Cabriolet zeker een prima keuze.
Reacties