Misschien wel de schitterendste Audi ooit heeft een opvolger gekregen. Lukt het de nieuwe Audi A5 Coupé 2.0 TDI – voorzien van de basis-dieselmotor – om dezelfde begeerte bij ons op te wekken?

Het is een moment dat we nooit zullen vergeten. In 2007 werd de eerste Audi A5 Coupé voorafgaand aan de autoshow van Genève aan de pers voorgesteld. De auto reed het podium op, er werd een praatje gehouden en aan het woord kwam ontwerper Walter de Silva, de man achter onder andere de Alfa Romeo 156 en de Audi R8. ‘De A5 komt recht uit mijn hart’, zei de be­­scheiden Italiaan met een lichte brok in zijn keel. ‘Ik geloof dat dit de mooiste auto is die ik in mijn carrière heb ontworpen.’

Sindsdien voelen we een vlindertje of twee in onze buik wanneer we een A5 zien. Het adembenemende van het oorspronkelijke ontwerp ging er in de loop der jaren misschien een beetje af. Vooral omdat andere Audi’s op hem gingen lijken en er een – in onze ogen – visueel minder imponerende Sportback kwam. Maar De Silva had gelijk: de A5 Coupé was er eentje voor de eeuwigheid. Een hoogtepunt van eenvoudig en wonderschoon design.

Inmiddels is De Silva met pensioen, net als zijn A5. De nieuwe generatie van Audi’s chique coupé maakte onlangs zijn entree. De autowereld had meteen een oordeel klaar: hmm, gaap, saai, weer een Audi die je niet van andere Audi’s kunt onderscheiden. Vaak brengen nieuwe modellen van het merk bij ons dezelfde reactie teweeg. Deze keer snappen we eigenlijk niet waar iedereen het over heeft.

Vinden jullie ‘m dan niet op alle andere Audi’s lijken?

Nou, niet direct eigenlijk. Deze Audi A5 Coupé 2.0 TDI breekt met een aantal standaard Audi-kenmerken. Waarschijnlijk neemt hij daarin wederom het voortouw, zoals zijn voorganger destijds als richt­lijn voor andere modellen werd aangegrepen. We verwachten dus de komende jaren ook een lagere, bredere grille, een motorkap met scherpe inkepingen en een sterk gewelfde, stevig ingemasseerde lijn over de flanken bij andere Audi’s terug te zien. Voor nu is de A5 wat ons betreft juist onderscheidend. In die zin misschien zelfs een beetje gewaagd. Voor een Audi dan.

Kijk je verder dan z’n uiterlijk, dan zullen alsnog veel zaken je bekend voorkomen. Zoals voorheen heeft de A5 dezelfde basis als de A4. Dus kreeg hij dezelfde verbeteringen die we eind vorig jaar bij de nieuwe generatie van dat mo­­del zagen. Een iets grotere carrosserie met meer binnenruimte, een gewicht dat tot 60 kilo lager ligt, motoren die tot 17 procent krachtiger en tot 22 procent zuiniger zijn. Het interieur is hetzelfde en dat vinden wij prima, want mooier hebben we ze in tijden niet gezien.

Kies je opties zorgvuldig en je kunt de prettigste leefomgeving samenstellen die er be­­staat. Inclusief een virtual cockpit en een groot vrijstaand infotainmentscherm. Het head-up-display zouden we achterwege laten – er is ook zoiets als te veel informatie. En waarom er in vredesnaam stoelen leverbaar zijn die wel een massagefunctie hebben, maar niet elektrisch bediend zijn, ontgaat ons ook. Voor de rest is het interieur van onze testauto exact zoals we het zelf zouden samenstellen. Compleet met weelderig donkerrood leer en zwart mat hout met een nerfje. Beeldschoon en in de beste Audi-traditie foutloos afgewerkt.

Hoe zit het met de motoren?

Met twee benzine- en drie dieselopties (plus de S5) valt er op motorgebied genoeg te kiezen. We raken in de verleiding om de dikste 2.0 TFSI (252 pk) of 3.0 TDI (286 pk) te pro­­beren. Maar eigenlijk zijn we benieuwder naar de voor Nederland en België inte­res­­­sante, meest nederige dieseloptie. Die helemaal niet zo nederig is: de viercilinder levert 190 pk en helpt de Audi A5 Coupé 2.0 TDI van 0 naar 100 km/u in 7,7 seconden. Een waarde waarvoor geen enkele klasse-coupé zich hoeft te schamen.

Het blok is stil en geciviliseerd, zuinig als je opa en weet ook bij tussenacceleraties indruk te maken. Al blijkt het koppel van 400 Nm af en toe wat overweldigend als je de quattro-vierwielaandrijving bij de dealer niet hebt aangevinkt. Bij kickdown-in­haalacties hoeven we niet per se zelf naar de andere rijbaan te sturen wanneer de S-tronic-automaat terugschakelt en een forse klomp newtonmeters de voorwielen overvalt.

Het onderstel van onze test-A5 heeft instelbare dempers en hoewel we daar vroeger het nut niet zo van inzagen, zijn deze inmiddels geëvolueerd tot een optie die je niet mag missen, met subtiele maar doeltreffende verschillen tussen de rij-modi. Elke A5 krijgt standaard drive select, waarbij ook de be­­sturing, de gasrespons en de transmissie sterk in de geselecteerde stemming raken. Uiteraard is er een Individual-modus waarmee je zelf de (in de meeste omstandigheden) ideale instel­ling kunt creëren. Wat ons betreft: de toegeeflijke be­­sturing en het prettige onderstel van Comfort en de alerte aandrijving van Dynamic. Deze combinatie past het best bij de A5, want sportauto-achtig spannend wordt ie nooit.

Waar ligt dan de sterke kant van de Audi A5 Coupé 2.0 TDI?

Hoe je ‘m ook instelt, deze A5 ligt op de weg als een Nederlander op een Spaans strand. Dit is van mij, niemand doet me wat. Ook in snelle bochten raakt hij door oneffenheden niet van de wijs en word je continu overladen met het typische gevoel van soliditeit waar Audi patent op lijkt te hebben. Een puntje dat we al vaker aanstipten: de dynamische besturing, met een variabele (en dus niet altijd even voorspelbare) relatie tussen het stuur en de voorwielen, zouden we lekker achterwege laten.

Op de snelweg is de Audi A5 Coupé 2.0 TDI het best op zijn plaats. Het idee overheerst dat zijn primaire functie al in een vroeg stadium door Audi werd vastgesteld: met deze auto gaat men lang en ver rijden. Dus moest hij kalmerend en ontspannend zijn. Als je instapt, reikt hij je de gordel aan. Sluit de deur en hij isoleert je van de heisa. Breng hem op snelheid en hij overstelpt je met rust en stilte.

Zoek je een coupé omdat je de snelste en sportiefste van de zaak wilt zijn? Dan zijn er meer inspirerende opties dan deze Audi A5 2.0 TDI. Zoek je echter iets moois en ingetogens dat je in de watten legt en niets minder dan subliem in elkaar zit, dan zou het zomaar kunnen dat je het hebt gevonden.

Audi A5 2.0 TDI S-tronic


Motor
1.968 cc
viercilinder turbo
190 pk @ 3.800 tpm
400 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
voorwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,7 s
top 238 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,1 l/100 km
107 g/km CO2
C-label

Afmetingen
4.673 x 1.846 x 1.371 mm (l x b x h)
2.764 mm (wielbasis)
1.490 kg
40 l (diesel)
465 l (bagage)

Prijzen
NL € 50.970 (25%)
B € 42.390

Het vonnis
Of de nieuwe A5 net zo’n instant klassieker is als zijn voorganger, valt te bezien. Niettemin is dit Audi op zijn best: stijlvol, modern, geavanceerd en vertrouwenwekkender dan een leger bodyguards. Vanaf de herfst van 2016 komt hij je leven verrijken

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)