In een wereld vol grijze auto’s laat Audi zien wel degelijk over fantasie te beschikken om een aansprekende auto te ontwerpen.
Allemachtig wat vinden wij de nieuwe A4 saai. De verschillen met het vorige model zijn nauwelijks te zien. Natuurlijk, de kwaliteit en rijbeleving zijn weer flink opgewaardeerd, maar het oog wil ook wat. Geloof ons, met de A5 Sportback word je op je wenken bediend.
Tussen de A4 en A6 zat nog een gaatje. Audi vulde dat in met de A5 Coupé die niet alleen fraai, maar ook behoorlijk succesvol is. Iedere geslaagde zakenman wil dolgraag in die coupé rijden, vooral ook omdat de auto uitstraalt dat je succesvol bent, en gevoel hebt voor stijl. Dat is een slimme vondst van Audi nu de A4 in zulke grote aantallen verkocht wordt dat niet iedereen er zich meer in thuis voelt. Probeer echter niet op de achterbank van de A5 Coupé plaats te nemen, dat staat gelijk aan vijftien yogasessies op je Wii. (Mocht je dat nooit gedaan hebben: dat is zeer vermoeiend.)
Dachten wij nog dat de A5 een fraaie coupéversie van de A4 zou zijn, of – ons maakt het niet uit – van de A6, Audi vindt de A5-lijn een apart model. De cabrio-versie bewijst de aparte lijn, al is de A4 Cabriolet ervoor geschrapt, deze nieuwe Sportback doet dat helemaal. De toevoeging Sportback is wellicht wat verwarrend, het is gewoon een sedan met schuin aflopend dak. De A5 Coupé is eenvoudigweg voorzien van vier deuren en omgedoopt tot Sportback met als gevolg: een fraaie limousine, eenvoudig bereikbare plekken voor vier personen en een uitstraling die de A5 Coupé ook al heeft. Precies wat de meeste zakelijke rijders in het hogere middensegment wensen.
We denken dat er voor Audi wel een addertje onder het gras zit: Mercedes en BMW hebben (nog) niet zo’n designlimo – BMW komt binnenkort wel met de 5-serie GT, maar dat is een heel ander concept – dus betaalt je baas geen E-klasse of 5-serie voor je, dan kun je uitstekend bij de A5 Sportback terecht. Dat geldt echter ook voor A6-rijders. De A5 Sportback zal dus naast nieuwe klanten ook kannibaliserend werken op de A6. Aan de andere kant: mag je een trapje hoger leasen, dan parkeer je je 3-serie, C-klasse of A4 gerust in de struiken ten faveure van de A5 Sportback. Weet je wat? Zoek dat zelf maar uit, mocht je voor de keuze staan.
De A5 Sportback rijdt 100 procent als een Audi. Premium feel, strak sturend en aardig vlot ook. Wij reden de 3.2 V6 FSI quattro, goed voor 265 pk. Een echte wegracer is het niet, maar met de standaard meegeleverde S-tronic automaat sprint je van 0 naar 100 km/u in 6,6 seconden en haal je uiteindelijk een begrensde top van 250 km/u. Echt licht voelt dit full options topmodel niet aan, al weegt hij zonder allerlei opties een doorsnee 1.650 kilo. Er zijn veel lichte materialen gebruikt, de voorspatborden zijn bijvoorbeeld van aluminium. De motor voelt soms wat rauw aan, maar echt horen doe je ‘m niet door de prima geluidsisolatie.
Stomweg scheuren over bergwegen zoals wij dat deden, gaat ‘m prima af, maar dat komt mede door de opties dynamic steering en Audi’s optionele sportdifferentieel. Beide helpen je enorm om als een idioot door bochten te sturen zonder je ook maar een keer het gevoel te geven dat-ie het niet redt. Natuurlijk, we hadden alle esp- en andere veiligheidssystemen gewoon ingeschakeld staan. Dat pakketje om nog vlotter en scherper te kunnen rijden, is een optie van dik vier mille en gezien de lekkere extra’s in andere pakketjes, zul je dit zelf niet zo snel kiezen. Enerzijds omdat je A5 Sportback dan snel richting een prijs van 80.000 euro loopt en anderzijds: je mist er onder normale omstandigheden niks aan.
Over pakketjes gesproken: heel kaal is de A5 Sportback niet. Alle modellen krijgen standaard lichtmetalen velgen (17 inch), automatische airconditioning, esp en elektronisch sperdifferentieel (op de voorwiel aangedreven modellen), leer op het stuur, zes airbags, mistlampen voorop, rondom elektrische ramen en spiegels en een radio en cd-speler met acht speakers. Met uitzondering van twee opties lijkt ons dat voldoende. Wij zouden een grotere velgmaat nemen, dat vult de wielkasten en staat wat mooier. En wij zouden een navigatiesysteem nemen. Lees voor gebruik van dat laatste wel uitvoerig het instructieboekje: tijdens het programmeren van onze route waren we geneigd die stompzinnige draaiknop met middentunnel en al uit de auto te trekken en een stratenboek te kopen. De bediening heeft wat onhebbelijkheden.
Dan de prijs. De goedkoopste A5 Sportback op dit moment is de 2.0 TFSI met 180 pk: 40.800 euro in Nederland. Een A4 met dezelfde motor staat voor 37.695 euro in de lijst, de A6 2.0 TFSI (Business Edition) voor 43.035. Kijk naar de foto’s bij dit artikel, en je snapt dat je de A5 moet hebben. Wil je een A4 met 3.2 V6 en vierwielaandrijving dan betaal je 54.170 euro, voor een redelijk vergelijkbare A6 (3.0 TFSI quattro met 290 pk) zit je op 64.740 euro. De A5 Sportback is met z’n prijzen net zoals z’n typeaanduiding precies tussen de A4 en A6 gezet, maar de prijsverschillen zijn miniem.
Hm, misschien lijkt het erop dat we je willen overtuigen om vanaf nu geen A4 of A6 meer te kopen, maar te gaan voor de A5 Sportback. Nou, dat klopt. Vergeet gerust dat Audi het een coupé vindt, als dat zo zou zijn is de Citroën C6 ook een coupé. Nee, dit is een fraai gelijnde sedan die bijdraagt aan kleurigheid op de Nederlandse en Belgische wegen. Alleen daarom al vinden wij dat je ‘m moet overwegen. Je vrienden, collega’s en je buurman zullen dat beamen.
Reacties