Audi heeft grootse plannen. Zo willen ze dat in 2025 een derde van hun verkochte auto’s elektrisch is. Wat betekent dat ze toch nog steeds voor twee derde inzetten op de verbrandingsmotor. Met CNG, bijvoorbeeld
Benzine- en dieselmotoren zijn misschien nog (lang) niet aan het einde van hun latijn, maar dat wil niet zeggen dat er geen alternatieve brandstoffen zijn die ons schoon vooruit kunnen helpen. Naast het alom beschikbare LPG is er CNG, oftewel aardgas, dat in Nederland bij zo’n 150 en in België bij meer dan 100 stations getankt kan worden. Bij ruim de helft van die locaties is het gas voor 100 procent afkomstig uit biomassa, wat de (indirecte) CO2-uitstoot van auto’s die erop rijden enorm drukt, terwijl de uitstoot van NOx en fijnstof nagenoeg nihil is. Zuig daar eens een puntje aan, diesel.
Maar wat heeft Audi hiermee te maken?
Audi maakt sinds een aantal jaar een ambitieus product dat e-gas heet. Dit is een synthetisch alternatief voor aardgas dat volledig klimaatneutraal is, door alle CO2 die vrijkomt bij de productie en verbranding ook weer te gebruiken bij het aanmaken van nieuw e-gas. Klinkt als een sprookje, maar Audi flikt het ‘m, met onder andere de Audi A5 Sportback g-tron; zij het voorlopig alleen in Duitsland.
De nieuwste g-tron-aardgasmodellen van het merk zijn de A4 en deze A5 Sportback, die beide een 2.0 TFSI-motor aan boord hebben. Met 170 pk levert het blok 20 pk minder dan de standaard benzineversie; het is grondig aangepast om met de hogere verbrandingstemperatuur en de kenmerkende schraalheid van gas om te kunnen gaan. De motor loopt in de efficiënte Miller-cyclus, onder andere de zuigers en de kleppen werden gewijzigd en de compressieverhouding werd verhoogd. In vier grote gasflessen (lichte, stevige dingen van koolstof- en glasvezel met een polyamide voering) kun je in totaal 19 kilo aardgas meenemen. Tel daar de benzinetank van 25 liter bij op en je komt – in theorie – zomaar 950 kilometer ver.
Dat is de moeite. Verder nog opvallende kenmerken?
Achter het stuur merk je weinig van de extra groene insteek van deze Audi A5 Sportback g-tron. Hij heeft twee brandstofmeters en een klein groen lampje dat aangeeft wanneer hij op aardgas loopt, wat eigenlijk altijd is, behalve bij een koude start of als je het spul niet op tijd bijtankt. De kwaliteit van het gas wordt gemeten en in het display aangegeven in procenten; waarschijnlijk omdat dat er interessant uitziet. Maar het karakter van de auto is hetzelfde en de prestaties vallen niets tegen.
Het zou kunnen dat de motor iets minder responsief reageert, mede door een (zelfs in de Dynamic-stand) wat dof aanvoelend gaspedaal, maar we hadden geen benzine-TFSI in de buurt om een eventueel verschil vast te stellen. Wat wel duidelijk is, is dat je met een A5 op aardgas op geen enkele manier hoeft af te zien. In de gewone Audi A5 Coupé ook niet trouwens. Ja, je hebt een fractie minder plek voor je rotzooi (de extra bergruimte onder de laadvloer is verdwenen). Maar heb jij dat er niet voor over om het klimaat te redden? Of om, bij een praktijkverbruik van zo’n 5 à 5,5 kg/100 km, voor ongeveer een euro per kilo aardgas te kunnen tanken? Ja, dat lees je goed.
Specificaties Audi A5 Sportback g-tron
Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
170 pk @ 4.450 tpm
270 Nm @ 1.650 tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,4 s
top 224 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,6 l/100 km (benzine)
3,8 kg/100 km (aardgas)
126 g/km CO2 (benzine)
102 g/km CO2 (aardgas)
Afmetingen
4.733 x 1.843 x 1.392 mm (l x b x h)
2.823 mm (wielbasis)
1.580 kg
19 kg (aardgas)
25 l (benzine)
390/1.200 l (bagage)
Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)
Vonnis: Aardgas mag dan niet sexy zijn, maar op het vlak van praktische alternatieven voor benzine en diesel scoort het bijzonder hoog. En deze A5 Sportback is wél erg sexy. Wij zien voorlopig alleen maar voordelen; en jij?
Reacties