Autonieuws
We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood
25 nov 2024 - 14:05 uur
25 november 2024 - 14:05 uur
Audi propt een V12-diesel in een conceptversie van de R8 en zegt dat ze dat eigenlijk gewoon voor de lol hebben gedaan. Nou, niks concept! Laat wat ons betreft de pret maar beginnen.
De man achter het idee van de R8 is Stefan Sielaff. Het is zijn taak om richting te geven aan het design van Audi in de breedste zin van het woord. Van A1 tot R8. De R8 V12 TDI is volgens hem een project dat Audi gewoon voor de lol heeft opgezet, hoewel de hoeveelheid werk en inspanning die ermee gepaard is gegaan volgens ons het niveau van een onschuldig grapje toch echt overstijgt. Wanneer je een al bestaand ontwerp als dat van de R8 probeert aan te passen tot het levensechte product van een alles overtreffende fantasie, dan is dat geen klus voor lieden met zwakke zenuwen. Doe je het goed, dan kun je van volwassen kerels weer opgewonden pubers maken, maar sla je de plank mis, dan stel je de reputatie van het merk in de waagschaal. ‘Al onze ontwerpen moeten niet alleen functioneel, maar ook mooi zijn’, meldt Sielaff. De in het midden van de auto geplaatste V12 TDI levert de Audi-technici en ontwerpers heel wat hoofdbrekens op.‘De uitdaging is om alle functionele elementen er ook esthetisch verantwoord uit te laten zien.’De R8 voldoet ook ruimschoots aan de aloude vereisten van een goede pin-up aan de slaapkamermuur: ze is bloedmooi en voor de meeste eenvoudige stervelingen volstrekt onbereikbaar.
Sielaff lacht, gooit zijn armen in de lucht en zakt een beetje onderuit in zijn stoel. De normale R8 is toch ook al geen slak, maar de hoeveelheid koppel die deze TDI op de vier wielen overbrengt, zal ongetwijfeld het uiterste vergen van de bestuurder. De Le Mans-versie van de R8 heeft bewezen dat het deze auto aan snelheid niet ontbreekt, maar of die snelheid en trekkracht ook thuishoren in een auto die bedoeld is voor de openbare weg, valt nog te bezien. Gevraagd wat voor invloeden er te bespeuren zijn op het ontwerp van de hedendaagse Audi-modellen, wijst Sielaff op de Bauhaus-traditie die hij meekreeg tijdens zijn opleiding in Duitsland en later ook aan de Royal College of Art in Engeland. ‘Het is wat ik gedurende mijn hele opleiding heb geleerd. Een goed ontwerp is functioneel, strak van lijn, eenvoudig van vorm, efficiënt, maar tegelijk ook elegant.’ Audi heeft een rijke historie aan modellen om naar te refereren. ‘Kijk naar de TT, of het concept van de Avus van een paar jaar geleden. Daar zie je al veel stijlelementen die nu in de R8 terugkeren.’ Er zijn ook andere automodellen die Sielaff hebben geïnspireerd. Als Duitser roemt hij natuurlijk de pure lijnen van de 911, terwijl ook de eenvoud van de Kever hem aanspreekt. Sielaff is momenteel erg onder de indruk van Porsche. ‘Wat ze laten zien met de Panamera is heel indrukwekkend, maar ook een merk als Land Rover laat zich niet onbetuigd. Dat zijn goede ontwerpen.’ Opvallend is dat Sielaff allemaal producenten noemt met een sterk ontwerpverleden. Bedrijven met een rijke traditie, van waaruit ze ook nu nog opereren en inspiratie putten voor hun nieuwe modellen. De R8 TDI is in alle opzichten een waardige TopGear-pin-up. Meer nog dan bij de gewone R8, straalt er brute kracht van deze auto af. De luchtinlaten, roosters en spoilers zijn hier geen onnodige verfraaiing, maar bittere noodzaak. Alleen al door er naar te kijken weet je dat het rijden in deze auto een ervaring wordt die je nooit meer zult kunnen vergeten.‘Sla je de plank mis, dan stel je de reputatie van het merk in de waagschaal’
Er hangt iets ondefinieerbaars om deze auto. Je wordt er gewoon een beetje vrolijk van om naar dit meesterwerk te mogen kijken. Dat gevoel en die trots zie je ook terug in de ogen van Stefan Sielaff, de schepper van deze krachtpatser, iedere keer wanneer hij vol overgave begint te vertellen over zijn geesteskind. Goddank zijn er mensen als Stefan Sielaff en auto’s als de Audi R8 TDI. Zonder hen zouden slaapkamermuren er overal ter wereld een stuk saaier uitzien.De Audi R8 V12 TDI zal onze planeet niet behoeden voor de ondergang; ondanks dat het een turbodiesel is, haalt hij met moeite een verbruik van 1 op 8.
Reacties