Zeker 30 minuten konden we het volhouden. Zo lang duurde het voordat we een lonkende doordraaier tegenkwamen die net even te hard smeekte om de Dynamic-modus en een goede toef gas. Tot die tijd was onze bijrijder er heilig van overtuigd dat we, zoals we daarvoor hadden gezegd, in een ‘doodnormale hatchback’ reden. En het is niet haar schuld, want op de (optionele) rode remklauwen na, was het aan onze Navarra-blauwe Audi S3 Sportback (inderdaad, niet die op de foto’s) vrijwel onmogelijk af te lezen dat ie 310 pk verstopte.
Leaserijders willen leuke bumpertjes
Het is de schuld van de leaserijders. Die willen allemaal een verstandige Audi A3, maar wél de S-Line met leuke bumpertjes. En Audi snapt ook wel dat ze meer doorsnee modellen verkopen, dus kleden ze die net aan als een Audi S3. Daarom is de line-up van alles onder de RS 3 alsof je als kleurenblinde naar een Piet Mondriaan kijkt: het ziet er allemaal hetzelfde uit. (Oké, de persauto op deze foto’s is een uitzondering.)
Overigens is dat niet per se een slecht iets. Wil je uitbundigheid, dan kun je tegenwoordig prima terecht bij Cupra en anders is er nog een Golf GTI met joekels van mistlampen in de voorbumper. Nee, dit is gewoon een Audi A3 met meer tempo. Heel wat extra tempo zelfs. Met een quattro-systeem dat de 310 pk en 400 Nm feilloos naar het asfalt brengt, hebben we het gewoon over een 0-naar-100-tijd van 4,8 seconden.
De Audi S3 Sportback is binnen ook ingetogen
Vanbinnen zou je ook nauwelijks zeggen dat het de op één na sportiefste hatchback van Audi is. De stoelen ogen sportief, maar zijn dermate ruim dat je niet het kuipstoelgevoel hebt. Als sportief element dacht iemand dat het een goed idee was om stiksels in het kunststoffen dashboard te plaatsen. Ach, we hebben foto’s gezien van jouw kapsel vijftien jaar geleden – iedereen maakt weleens een inschattingsfout.
Daarover gesproken, in die bocht overviel het gebrek aan grip ons wel een beetje. Een klacht die we eigenlijk nooit eerder hadden bij een Audi met quattro. Waarschijnlijk omdat het december was en de Bridgestone-banden onder de Audi S3 Sportback toch wat temperatuur nodig hebben. Ook maken ze redelijk wat herrie. Je zou andere banden kunnen overwegen.
De ergonomie is top
Maar goed, je krijgt dus hetzelfde ergonomische interieur als in de A3. In tegenstelling tot de rest van de Volkswagen Groep houdt Audi het gewoon bij schakelaars voor de verwarming en knoppen op het stuur. Oké, de knoppen voor de temperatuur zijn niet gekleurd en niet verlicht, dus in het donker is het even friemelen, maar daar wen je wel aan. En als totale ergonomische dikdoenerij plaatste Audi bovendien naast de moderne USB-C-poort nog een ouderwetse USB-poort voor iedereen die nog geen hippe nieuwe laadkabeltjes had. Ons persoonlijk favorietje is het kleine vakje onder de lichtschakelaars links van het stuur. Het perfecte vakje voor dingen die je nooit gebruikt, maar wel bij de hand wilt hebben in de auto.
De adaptieve dempers van de Audi S3 Sportback
De adaptieve dempers kun je harder of zachter instellen, al blijft de S3 altijd redelijk stug. Niet vervelend, maar wel dat je even wilt afremmen voor een drempel. De kruipneiging van de automaat is voor het gevoel van een rollator-oma te snel en de automatische ruitenwisser is altijd net te langzaam. De knop voor de rij-modi had iets beter binnen handbereik mogen zijn. Kleinigheidjes.
De viercilinder klinkt in de rustigere rij-modi nogal inspiratieloos, maar in de Dynamic-stand komt er een geinig bijgeluidje uit de speakers. Niets gaat boven echt uitlaatgeluid, maar daar zijn de wetgevers het niet meer zo mee eens. Anderzijds is stilte op commando wel erg fijn voor een auto die bijzonder geschikt is als dagelijks vervoer.
Specificaties Audi S3 Sportback (2021)
Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
310 pk @ 5.450 tpm
400 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,8 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,0 l/100 km
183 g/km CO2 F label
Afmetingen
4.351 x 1.816 x 1.438 mm (l x b x h)
2.630 mm (wielbasis)
1.575 kg
55 l (benzine)
325 / 1.145 l (bagage)
Prijzen
€ 67.410 (NL)
€ 48.360 (B)
Reacties