Natuurlijk zit je te springen om de aankomende RS 5, maar wees even realistisch: hoe vaak wil je het volle pond aan vermogen? Hoe vaak vraag je het maximale? De S5 Cabrio is hier om te voorzien in 99 procent van je wensen
Begrijp ons niet verkeerd: ook wij kijken uit naar de allersnelste A5. Het zou alleen zo jammer zijn als de – op hun eigen manier ook bijzonder capabele – S-versies ondergesneeuwd raakten. Vandaar dat we hierbij even een aluminium lans willen breken voor de Audi S5 Cabrio 3.0 TFSI quattro, wat ons betreft een van de aantrekkelijkste Audi’s van het moment, en misschien wel ooit.
Om te beginnen: als je met vier mensen open wilt rijden in een Audi, zal dit mogelijk je snelste optie blijven. We vermoeden namelijk dat je passagiers na één dolle uitbarsting in een RS 5 Cabrio zo verwaaid en door elkaar geschud zullen zijn dat ze van hun leven niet meer bij je willen instappen. Daarnaast: in een grote, weldadige cabrio wil je zelf ook weleens een rustig stukje toeren. Dan zit je even niet te wachten op onvergeeflijk harde demping en ander zenuwachtig gedrag. Op zulke momenten wil je een auto waar ook een toefje pais en vree in verwerkt zit, een sprankje ontspanning. Dit is een balans die Audi al een tijdlang goed begrijpt.
Hoe is dit ooit begonnen?
De S-modellen verschenen in de vroege jaren negentig ten tonele als sportieve toevoeging op de toch al niet kinderachtige (want met fijne vijf- en zescilinders uit te rusten) Audi 80 en 100. Toen al wisten ze een stevige neiging naar voren samen te smelten met vergevingsgezinde rijeigenschappen (om niet te zeggen: fool-proof onderstuur) en comfort dat eigenlijk niet of nauwelijks onderdeed voor dat van de standaard modellen. Het waren auto’s die je van meerdere werelden het beste probeerden te bieden en daar wonderwel in slaagden.
Pluspunten voor Audi dat ze in de loop der jaren deze typische S-karakteristiek hebben weten te behouden en te polijsten. Goed, de nieuwe S5 Cabrio staat voor ons in knallend rood met enorme velgen en een interieur vol koolstofvezel, waardoor je zou kunnen denken dat ie een of ander Porsche-verslindend monster moet voorstellen. Maar kijk je naar z’n specificaties, dan is het allemaal vrij gematigd te noemen. 354 pk – dat komen we wel eens extremer tegen. Van 0 naar 100 in 5,1 seconden – ook dat is inmiddels niet echt uitzonderlijk meer. Het zijn dus niet de cijfers waar de S5 Cabrio het van moet hebben, en dat treft; want wat zich niet in cijfers laat uitdrukken, dat is waar hij in uitblinkt.
Wat voor dingen zijn dat dan?
Bij de nieuwe A5 Cabrio, en dus ook bij de Audi S5 Cabrio 3.0 TFSI quattro, wordt de nadruk gelegd op de kleine dingen, de details waar je dag in dag uit mee te maken hebt en die je ervaring net even dat beetje prettiger maken als ze dik voor elkaar zijn. Bijvoorbeeld: waarom zou je onder alle omstandigheden secondenlang een knop ingedrukt moeten houden om het dak te openen of te sluiten? Als je stilstaat, is het nodig zodat je de boel kunt stoppen als iemand zo snugger is om zijn hand of hoofd ertussen te steken. Maar als je rijdt, kan er weinig gebeuren – dus zorgde Audi dat je bij snelheden tussen de 6 en 50 km/u slechts kort het knopje hoeft aan te tikken, waarna de rest vanzelf gaat.
En waarom zou je, in een turbulente omgeving als een cabrio-interieur, de microfoon voor de telefoon en spraakbediening niet op een windstille plek zo dicht mogelijk bij de inzittenden plaatsen? Audi verwerkte ze in de gordels: even simpel als briljant. In de hemel van het stoffen dak zitten leeslampjes. De bagageruimte reguleert zijn eigen grootte als je de kap opent of sluit, door middel van een verplaatsbaar plafond. De sleutel past precies tussen de palletjes in de bekerhouder, zodat ie niet in het rond ligt te rammelen als je ‘m om de een of andere reden niet in je zak wilt houden. Dit is hogere detailkunde.
Is die hogere detailkunde ook in het uiterlijk te zien?
De nieuwe A5 Cabrio is 40 procent stijver dan de vorige en zo’n 40 kilo lichter. Zijn verfijnde, vloeiende lijnen, met hier en daar een scherpe vouw of subtiel accent, zijn de mooiste die we de laatste tijd van Audi hebben gezien. In S5-trim wordt er nauwelijks gerommeld aan het basisontwerp: geen overdreven luchtinlaten, geen opgepompte wielkasten. Slechts enkele details in de voorbumper, de S5-badges en de vier uitlaten onder de achterbumper verraden zijn identiteit. Bestel je ‘m in een onopvallende kleur, met minder heftige velgen en wellicht zonder geanimeerde led-knipperlichtjes, dan beweeg je je met gemak onder de radar.
De 3,0-liter TFSI-motor, een V6 met enkele twin-scroll turbo, kennen we al uit de S4 en stelt ook hier niet teleur met zijn aanstekelijke enthousiasme. De zescilinder, die weinig meer te maken heeft met het even grote supercharged blok uit de vorige S5, levert constante kracht en reageert onmiddellijk, waarbij hij bijna klinkt als een agressieve motorfiets. Geen roffel of ploffend ritme; meer een aanhoudende blèr – eerst diep, dan snerpend – die zeker bij hogere toerentallen goed aanzwelt met een mechanisch zingend turbo-achtergrondkoor.
En als je de Audi S5 Cabrio 3.0 TFSI quattro echt op zijn staart trapt?
Zet je de fenomenale achttraps Tiptronic-automaat in de sportstand, dan zit je nooit met noemenswaardige reactietijden op je input. Zelf flipperen kan uiteraard ook. Je wordt getrakteerd op een zware en degelijke wegligging die barst van de grip, en die je laat bulken van het zelfvertrouwen dankzij korte en gewichtige besturing, kunstige elektronica en standvastig quattro-gedrag. De S5 is typisch zo’n auto waarbij je jezelf en je grenzen maar beter goed kunt kennen; hij helpt je maar wat graag om ze op te zoeken en er pardoes overheen te gaan.
Dit klinkt allemaal misschien alsof de Audi S5 Cabrio 3.0 TFSI quattro je bovenal beloont als je er hard mee rijdt. Dat doet hij inderdaad; maar zet je ‘m in de Comfort-stand en leun je achterover in je massagesportstoel, dan transformeert hij in een zorgeloze cruiser. De spierbundel ontspant zich: het onderstel geeft niet alles meer aan je door, de besturing wordt gemoedelijker. Je vertelt het uitstekende infotainmentsysteem om een kalm muziekje door de B&O-speakers te laten dwarrelen. Alles is goed.
Het is deze tweeledige aard die we altijd zo in de S-modellen hebben gewaardeerd en die in deze Audi S5 Cabrio 3.0 TFSI quattro sterker dan ooit naar voren komt. Wat een machine.
Audi S5 Cabrio 3.0 TFSI quattro
Motor:
2.995 cc
V6 turbo
354 pk @ 5.400 tpm
500 Nm @ 1.370 tpm Aandrijving:
vier wielen
8v automaat Prestaties:
0-100 km/u in 5,1 s
top 250 km/u Verbruik:
7,7 l/100 km
175 g/k CO2
E Label Afmetingen:
4.692 x 1.846 x 1.382 mm (l x b x h)
2.765 mm (wielbasis)
1.840 kg 58 l (benzine)
380 / 320 l (bagage) Prijs:
€ 91.495 (NL)
€ 69.900 (B)
Vonnis:
De S5 Cabrio is er eentje voor alle omgevingen, alle situaties en alle stemmingen. Andere auto’s wringen zich in bochten om zich aan te passen, de S5 ís een alleskunner. En nog een snelle, mooie en bijzonder begeerlijke ook
Reacties