We hebben onze lievelings-­Audi gevonden. Na enkele dagen met de S5 Sportback weten we het zeker. Deze auto heeft alles wat we willen: stijl en klasse, snelheid, slimheid. En, ook belangrijk, hij gaat in al die zaken niet aan zichzelf voorbij.

Bij de vorige A5 waren sommigen – zeker niet iedereen – bij ons op de redactie van mening dat de Sportback een beetje afbreuk deed aan het prachtig pure ontwerp van de Coupé. Het was moeilijk in woorden te vatten, maar hij had (volgens deze vreemde figuren althans) niet het wauw-effect dat je bij hem zou verwachten. Bij deze nieuwe Sportback is dat anders. Zeker in S5-vorm, licht verlaagd met subtiele accenten en fijne velgen, is dit een auto om naar te smachten. Een herkenbare auto bovendien; door z’n lage, brede grille en welvende lijn zul je ‘m niet snel met andere Audi’s verwarren.

Hoeveel kracht heeft de S5 Sportback?

De aandrijflijn hebben we al eerder bij de S4 en tweedeurs S5 de hemel in geprezen, en dat doen we gewoon nog een keer. Audi geeft je een V6 turbo met 354 pk – niet knotsgek, maar precies genoeg om altijd iets in reserve te hebben – gekoppeld aan een normale achttraps automaat met koppelomvormer die weifelachtig DSG-gedrag bij kruisingen of parkeeracties achterwege laat. In de Dynamic-modus zet de motor een nepkeeltje op, maar verdorie, dat klinkt wel behoorlijk lekker. Heb je meer zin om in stilte over de snelweg te zoeven, dan kan dat ook. De Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro kan je vermaken, maar hij kan ook zalvend werken en je kalmeren.

Het onderstel maakt het niet te gek qua stugheid, terwijl hellen en duiken toch niet aan de orde zijn. De besturing is in dit geval een pijnpuntje: de inrichting is variabel, voor directer gedrag bij lage snelheden en minder heftige reacties op de snelweg. Dat betekent dat mensen die voor het eerst achter het stuur stappen, spontaan bij de eerste stadse bocht hun velgen langs stoepranden zullen schuren omdat het ding totaal niet reageert zoals ze verwachten. Na meerdere dagen kunnen we je melden: het went, maar voor ons hoeft het niet. Het goede nieuws: het is een optie, dus wij zouden de 1.400 euro die het kost lekker in onze zak houden. Daar kun je een hoop andere, vooral leukere dingen van doen.

Hoe is de Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro binnenin?

Het interieur is een weelderig, in ruitjesvorm gestikt leerpaleis. Oké, die term klinkt achteraf een beetje dubieus, maar je snapt wat we bedoelen. Alcantara en koolstofvezel – wederom: niet te veel – zorgen in combinatie met subtiele sfeerverlichting voor een coole ambiance. De Virtual Cockpit is een feest voor het oog, de bediening van het centrale MMI-scherm zo’n beetje uitontwikkeld – het was altijd al een van de betere systemen en is nu echt uitstekend. Audi doet niet aan touchscreens, maar dat geeft niet: dit werkt toch beter. De massagestoelen, speciale S-gevallen met geïntegreerde hoofdsteunen, belichamen de Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro zelf: strak, sportief en ondersteunend op alle manieren die je wilt, zonder het te overdrijven.

Als we licht bedwelmd en euforisch klinken: dat klopt. De S5 Sportback was even onze schitterende metgezel, en we gaan ‘m missen.

Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro


Motor
2.995 cc
V6 turbo
354 pk @ 5.400 tpm
500 Nm @ 1.370 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,7 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,3 l/100 km
166 g/km CO2
E Label

Afmetingen
4.752 x 1.843 x 1.384 mm (l x b x h)
2.825 mm (wielbasis)
1.660 kg
58 l (benzine)
480 l (bagage)

Prijzen
€ 82.145 (NL)
€ 63.500 (B)

Vonnis
Je wilt mooi, maar dan écht mooi. Je wilt veel, maar niet onnodig veel. En je wilt goed, maar dan ook echt verpletterend goed. De Audi S5 Sportback is hier en heeft precies begrepen wat jouw wensen zijn. Een topper is het

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear