We hebben er weer één. Audi brengt de zoveelste middenklasser in trainingspak op de markt. Hoe verrassend. Eigenlijk is de naam S5 best vreemd gekozen. In militaire termen betekende het in Nederland niets anders dan dat je ongeschikt was om voor Koningin en Vaderland te gaan strijden tijdens je…
We hebben er weer één. Audi brengt de zoveelste middenklasser in trainingspak op de markt. Hoe verrassend.
Eigenlijk is de naam S5 best vreemd gekozen. In militaire termen betekende het in Nederland niets anders dan dat je ongeschikt was om voor Koningin en Vaderland te gaan strijden tijdens je dienstplicht. Audi heeft de oorlog verklaard aan de concurrentie en wil dat beslechten met een ouderwetse manier van oorlogvoeren, namelijk een massabombardement. Het regent min of meer gelijke, maar oh zo sportieve modellen.
Naast de explosieve RS5 Coupé met zijn 444 pk sterke biturbo V8 kun je je snelle middenklasser bij Audi in alle smaken krijgen die je maar wilt. Allereerst is er de klassieke S4 sedan, de ruime S4 Avant, de open variant S5 Cabrio en de elegante S5 Coupé. Nu is er dus ook de S5 Sportback, een vijfdeurs coupé oftewel een auto voor mensen die hun boodschappen in stijl willen doen. Wat een waslijst.
Met uitzondering van de normale S5 Coupé, die een tammere versie van de V8 voorin heeft liggen, worden alle genoemde modellen aangedreven door de V6 met dubbele turbo. Die hoest 333 pk op, de aandrijving is altijd op vier wielen. Tijdens de introductierit merkten we het al gauw: dit rijdt niet heel anders dan een S4, de sedan dus.
Niet dat we daar problemen mee hebben. Zonder enige omhaal vliegt ie over de weg, waarbij je geen moment twijfelt aan de wegligging. Kortom, dit is een auto waarmee je met twee vingers in je neus hard kunt gaan. De S5 Sportback vraagt daar niet eens zoveel peut voor terug. Nu het nieuwtje van de dsg er al weer af is en onze liefde voor deze bak met dubbele koppeling zelfs op zijn retour is, herinnert het zeventraps exemplaar in de S5 ons eraan waarom we aanvankelijk zo lyrisch waren over dit fraaie brokje techniek.
Net als veel andere gepeperde Audi’s voelt de S5 Sportback wat afstandelijk aan. Zo is de besturing wat gevoelloos, zeker als je ‘m vergelijkt met iets als de Mercedes E63. Ook in dat opzicht lijkt hij op de S4. De sportiviteit is niet tot in zijn vezels doorgedrongen, zoals bij veel sportlimo’s wel het geval is.
Wat is het moeilijk om ook maar een puntje van kritiek op de S5 Sportback te vinden. Dat is mede te danken aan het eerder genoemde massabombardement. Staat iets je niet aan in een model, dan heeft Audi vast wel een alternatief. ‘Meneer heeft wat meer ruimte nodig? Kijk, dit is de S4 Avant. Oh, u heeft toch liever een tweedeurs? Voila, de S5.’ Je ziet het voor je.
Zoals eveneens aangestipt, zijn massabombardementen wat uit de mode. Elke doorgewinterde krijgsheer kan je namelijk vertellen dat de kans op slachtoffers onder eigen troepen levensgroot aanwezig is. De S4 sedan zou als eerste sneuvelen. Waarom kies je nog voor zo’n suffe vierdeurs als je ook een fraaier gelijnde en praktischer Sportback kunt kopen?
Er zijn twee mogelijkheden. Allereerst ben je verknocht aan het simpele concept van motorkap, dak en kofferklep, of je moet meer dan vier personen willen vervoeren. De Sportback is namelijk alleen maar met twee losse achterstoelen leverbaar. Zijn beide gevallen niet op jou van toepassing, schrap dan die plannen voor een derde kind en kies de S5 Sportback. Tenzij je een hond hebt, want dan ben je beter af met een Avant. Of je wilt liever open rijden. Enfin, zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Reacties