Alfa Romeo werd in Nederland geïmporteerd en verkocht door het failliete Kroymans, maar het merk is nu terug waar het thuishoort: bij Fiat. Dat is goed nieuws voor Alfisti en andere mensen die zich een nieuwe Alfa wensen, want de prijzen zijn verlaagd. In sommige gevallen scheelt dat duizenden euro’s, en ook de kleine Mito is goedkoper geworden.
Dat terzijde; waar het in deze Drive om gaat, is de 159 – die is voorzien van een nieuwe motor. Het betreft een tweeliter diesel die snel is, schitterend gromt en brult, en gunstig is geprijsd, mede dankzij een B-energielabel. De motor ging van 150 naar 170 pk, heeft 360 Nm trekkracht, en gaat in 8,8 sec naar 100 km/u (dat is 0,4 sec sneller dan voorheen).
Interieur, zitpositie, dashboard, schakelen, remmen, gas geven: het is allemaal zoals je dat van een goede Alfa mag verwachten. Perfect voor wie van een tikkie sportief houdt, smaakvol uitgevoerd, intuïtief te bedienen en logisch geplaatst.
Onze test-Alfa is voorzien van een extraatje. Hij is in een kleur gespoten die niet bij de dealer om de hoek te krijgen zal zijn, een kleur, om precies te zijn, die helemaal niet te koop zal komen. Alfa Rosso, de kleur van Alfa’s superauto, de 8C Competizione. We staren er verliefd naar en vragen Davide Kluzer, de Alfa-man die voor dit soort zaken heeft gestudeerd, waarom deze schitterende kleur rood niet te koop zal worden angeboden. ‘Te duur,’ zegt hij, ‘het is laag-op-laag, een laag of zes. Of was het acht? In elk geval zou het de verkoopprijs met 6.000 euro verhogen’. Geruststellen doet Kluzer ons ook (een beetje): ‘Het normale Alfa-rood lijkt er erg op en is ook heel mooi’. Dat is waar, maar de diepte van de kleur van de test-Alfa is bijzonder.
Het probleem met de instapversie van de 159-diesel was dat de auto wat zwaar was voor de motor – vooral de 120 pk-versie trok het allemaal maar net, maar met de 150 pk-motor was het ook hangen en wurgen. Met deze vernieuwde motor is dat allemaal volstrekt opgelost, en dankzij de razendsnel aanslaande turbo vragen we ons tijdens het rijden af wie waarom nog een andere motor in z’n 159 zou willen hebben. Het enorme koppel komt heel vroeg vrij en zorgt ervoor dat je te allen tijde afdoende vermogen hebt.
De 159 JTDm ligt als een blok op de weg. Hij is snel (voor een auto van dit formaat), stuurt scherp, hij maakt de karakteristieke geluiden die je uit een Alfa wenst te horen komen én hij is dus goedkoper dan de 159 JTD 16V, hoewel-ie een sterkere motor heeft. Deze 159 is simpelweg, om het op z’n Italiaans te zeggen, een aanbod dat je niet kunt weigeren.
Reacties