Het Speed-pakket mag dan gruwelijk duur zijn, de aanpassingen zijn hun geld dubbel en dwars waard. 30.000 euro: als je zoveel schulden hebt, maak je een goede kans om kandidaat te zijn in het programma ‘Een dubbeltje op zijn kant’. Bentley durft het bedrag met droge ogen te vragen…
Het Speed-pakket mag dan gruwelijk duur zijn, de aanpassingen zijn hun geld dubbel en dwars waard.
30.000 euro: als je zoveel schulden hebt, maak je een goede kans om kandidaat te zijn in het programma ‘Een dubbeltje op zijn kant’. Bentley durft het bedrag met droge ogen te vragen voor het Speed-pakket op de Continental GTC. Uiteraard moet je alles in verhouding zien, want op een aanschafprijs van twee tot drie keer de Balkenende-norm is het peanuts. Bovendien rijd je als liefhebber dan wel in de nieuwste en dikste Continental GTC. Voor wie de centen heeft, is deze auto een koopje.
De Speed-versie heeft qua extra’s en veranderingen hetzelfde als die van de dichte versies van de Continental, de coupé en de limousine. Dat betekent dat de grille een donkere tint heeft, het onderstel een sportiever karakter heeft, de velgen groeiden naar twintig inch en dat aan de achterzijde een spoiler en dikkere uitlaten het plaatje afmaken.
Ook in het interieur word je eraan herinnerd in een Speed te rijden. Als je de deur opentrekt, zie je al de dorpellijsten met het Speed-logo, het ruitvormig doorgestikte leer van de stoelbekleding hoort bij de Mulliner-inrichting. Laten we vooral het exclusieve Speed-sportstuur niet vergeten.
Allemaal mooi en prachtig, maar het gaat om wat er onder de kap zit. De zesliter W12 levert namelijk veel koppel en vermogen. In de Speed heeft het blok 600 pk, tegenover 553 voor de standaard GTC. De trekkracht steeg met 15 procent naar 750 Nm. Het mooie is dat dit koppel over het hele toerengebied beschikbaar is. Het is haast arrogant hoe vanzelfsprekend de motor zijn prestaties levert. In 10,6 seconden zit je van 0 op 160 km/u.
Ondanks zijn massa van 2,5 ton is het een van de snelste productieauto’s ter wereld. De top ligt op 320 km/u, met de kap open loopt-ie een fractie minder snel. Het is moeilijk om over zo’n ervaring te schrijven als je er alleen maar mee op een circuit hebt gereden, maar feit is dat je er een goede kompaan aan hebt als je haast hebt. Dit vierwiel aangedreven slagschip is erop gebouwd om je bij elke snelheid en op elk wegdek veilig en wel van A naar B te brengen.
Ondanks het feit dat er een hoop voetballers in rondkarren – en Gordon, kun je niet anders dan van deze auto houden. Geen enkel andere auto heeft zo’n schitterende combinatie van kracht, verfijning en klasse te bieden.
Het is niet voor niets dat de Speed-versie van de GT-coupé de bestverkochte variant ter wereld is. Bentley verwacht dat twee van de drie GTC’s het Speed-pakket meekrijgen. Mensen die het zich kunnen veroorloven zullen ‘m toch wel kopen, want dit is de absolute top.
Reacties