De Bentley Flying Spur is nu meer dan een vierdeurs Continental GT. Met leuke spulletjes en extra luxe is het voortaan een limousine op zich. Natuurlijk met die beestachtige W12 onder de motorkap.
Welbeschouwd was de oude Flying Spur simpelweg een uitgerekte versie van de Continental GT. Te groot om sportief te zijn, niet gracieus genoeg om als vierdeurs GT door het leven te gaan. De jongste versie laat zijn Conti-wortels los, waardoor de aandacht van de bestuurder naar de achterpassagiers is verplaatst. Daar zitten de belangrijkste mensen, namelijk de kopers. Voorin zit het personeel. Het overgrote deel van de Flying Spurs gaat naar China en daar is het een statussymbool van jewelste om je in een enorme limousine te laten rondrijden.
We beginnen achterin en kijken wat daar is veranderd. Allereerst zul je de keuze tussen twee zetels of een driezits achterbank moeten maken. Daarna is het de vraag of je het entertainmentpakket aanvinkt. Natuurlijk, want dan krijg je twee 10 inch schermen aan de voorstoelen, wifi aan boord en een losse touchscreen afstandbediening voor zo’n beetje alles wat er in de auto te bedienen of checken valt. Niet alleen kun je het televisiekanaal kiezen, ook de verwarming stel je er mee in. Wie graag in de gaten houdt of de chauffeur een beetje doorrijdt, kan zelfs een digitale snelheidsmeter op het schermpje toveren. Ook de picknicktafeltjes zijn aanraders. Ideaal voor je tablet of laptop en ruim genoeg voor een diner met bubbels. In de koelkast, die optioneel achter de middenarmsteun verborgen zit, kun je de champagne koud houden. Voor het optimale rustmomentje is er een 1.100 Watt sterke geluidinstallatie van Naim aan boord. Die was er in de oude Spur ook al, en klonk toen lang niet mis, maar door de dubbele ruiten en de het verminderde uitlaatgeluid kan je voortaan nog meer genieten van je favoriete muziekje.
Wanneer je alle opties hebt aangekruist, staat er ineens een heel andere auto voor je neus. De oude was vooral bedoeld voor een snel blokje om op zondag, de nieuwe versie bedient de klanten die een luxe limo zoeken beter. Net als bij de Continental GT Coupé en Convertible is het onderstel niet helemaal nieuw, maar wel zeer sterk verbeterd. De spoorbreedte voor is vergroot met twee centimeter, achter groeide die zelfs 3,5 centimeter. Dat geeft ‘m net een wat stoerdere uitstraling. De luchtvering is gebleven, maar is wel 10 tot 13 procent zachter. De demping nam 25 tot 38 procent af in stevigheid. Al met al zorgt dat voor een comfortabeler rijgedrag en dat had de Flying Spur nou net nodig.
De dynamiek die de Flying Spur laat zien, is een prestatie van jewelste. Vooral bij voluit accelereren is dat goed te merken. Z’n motor is een doorontwikkeling van de 6,0-liter W12 twinturbo, met als gevolg dat er nu 625 pk uitkomt. Dat maakt ‘m tot de krachtigste Bentley ooit en hij verslaat zelfs de Mulsanne. Hij trekt belachelijk snel op, van 0 naar 100 doet ie in 4,3 seconden. De oude zestraps automaat is vervangen door de excellente achttraps ZF-bak. Die doet zijn werk net als een goede butler. Hij is constant in de weer om je optimaal van dienst te zijn, maar daar merk je niets van. Als kers op de taart is er de topsnelheid: liefst 320 km/u.
Het zal je vast zijn opgevallen dat het uiterlijk van de Bentley een stuk beter behapbaar is dan voorheen. De kenmerkende lampen zijn omgedraaid: de grote pitten zitten aan de buitenkant, de kleintjes ertussen. Dat maakt de uitstraling een stuk logischer. Verder zijn de grilles wat breder geworden, de lijnen werden scherper, de vouwen in de carrosserie speelser. De kofferdeksel is langer en loopt naar beneden toe af. Het resultaat is een statiger derrière die ons vaag doet denken aan een Bristol Blenheim. Op de voorschermen prijkt het nieuwe logo. Al met al is het Bentleys bedoeling geweest om de Flying Spur meer een eigen gezicht te geven en, of je het nu mooi vindt of niet, het is ze aardig gelukt. Laten we het zo zeggen: de Flying Spur heeft een eigen identiteit gekregen en dat gevoel hebben we niet altijd bij ‘m gehad.
Dan het prijskaartje. In Nederland kost de Flying Spur 279.500 euro (in België 197.829 euro). Dat is een bak geld, maar je moet het wel in het juiste perspectief zien. Een Audi A8 L 6.0 W12 ProLine+, die fors minder vermogen levert en uiteraard een stukje lager in de automobiele pikorde staat, kost ‘slechts’ 60.000 euro minder. Als je in deze prijsklasse winkelt, zou het een overweging waard zijn om je dagelijkse kaviaar te laten staan en voor een B op de neus te kiezen in plaats van vier ringen. Natuurlijk zijn er meer kapers op de kust, zoals de nieuwe S-klasse, maar dat is toch vooral een statige limousine. Dat is de Flying Spur niet, bovendien zal de superster ook vaker te zien zijn dan een Bentley. Een trede hoger vind je de Rolls-Royce Ghost, maar dan is het gat van 80.000 euro wat minder goed te verklaren.
Nou zijn wij geen gefortuneerde bankiers of Chinese grootindustriëlen dus het blijft slechts bij dromen. Maar elke droom heeft een scherp randje en daarom gaan we toch nog wat kritische noten kraken. De hoofdsteunen zouden wat dikker mogen zijn om onze vermoeide hoofdjes tegenaan te leggen, en de net gepoetste brogues zakten iets minder ver weg in het tapijt dan je bij een auto van dit kaliber verwacht. Maar kijk eens naar dat prachtige handwerk van leer en hout, het ambacht straalt ervan af. In die zin is de prijs best te verantwoorden.
Een aantal jaar geleden hadden we je aangeraden om toch door te sparen voor een Rolls, maar nu is dat niet meer nodig. De Flying Spur heeft veel meer persoonlijkheid gekregen en dat doet ‘m goed. Nee, laat die Rolls maar zitten, verhuis liever naar België. Want daar koop je deze Bentley voor dik tachtig mille minder.
Bentley Flying Spur
16/20
Motor
5.998 cc
W12 twinturbo
625 pk / 800 Nm
Aandrijving
vierwiel (permanent)
8v automaat
Prestaties
0-100 in 4,3 s
top 320 km/u
Verbruik/milieu
14,7 l/100 km
343 g/km CO2, G-label
Afmetingen
5.299 x 2.208 x 1.488 mm (L x B x H)
3.066 mm (wielbasis)
2.475 kg
90 l (benzine)
475 l (bagage)
Prijzen
NL € 279.500 (25%)
BE € 197.829
Het vonnis
De nieuwe Flying Spur is meer een persoonlijkheid dan zijn voorganger. Maar rijden of laten rijden: dat is de vraag. De kans bestaat dat je doorspaart voor een Rolls
Reacties