Autotest: BMW 125i Coupé High Executive Performance
BMW geeft tuners het nakijken met de 125i Performance. En doet dat even subtiel als Jack Nicholson met een bijl en een boek van Stephen King. BMW behoort sinds jaar en dag tot de meest mishandelde merken ter wereld. Het zal het zo ruim gepropageerde sportieve imago zijn, maar…
BMW geeft tuners het nakijken met de 125i Performance. En doet dat even subtiel als Jack Nicholson met een bijl en een boek van Stephen King.
BMW behoort sinds jaar en dag tot de meest mishandelde merken ter wereld. Het zal het zo ruim gepropageerde sportieve imago zijn, maar het lijkt wel of een gemiddelde, wat oudere BMW spoilers aantrekt als een halfnaakte filmster papparazzi. Met de lancering van het Performance-programma geeft BMW de tuners een krachtige anything you can do, we can do better-boodschap. Het behelst een hele serie mogelijke aanpassingen aan je 1- of 3-serie, van simpele striping tot een ander remsysteem en zo’n beetje alles wat daar tussen zit.
De 125i die wij een paar dagen te gast hadden, is simpelweg voorzien van alles wat er in de folder staat. Het is even schrikken. De op zich zo cleane lijnen van de 1-serie Coupé zijn waar je ook kijkt geweld aangedaan. Grijze stickers lopen van voor naar achteren over de flanken, grote skirts met gekke luchtinlaatjes wapperen onderaan de auto, achterop kleeft een gelukkig niet eens idioot grote koolstofvezel spoiler. De voorbumper is vervangen door een dikker exemplaar met extra uitsteeksels die dol zijn op verkeersdrempels, de achterbumper door een omgekeerde besteklade van carbon die diffusor heet.
Binnenin hebben de Duitsers zich ook uitgeleefd: speciale sportkuipen, carbon zover het oog reikt en een stuur met drie kleine displaytjes waarop je rondetijden, schakelmomenten en vloeistoftemperaturen in de gaten kunt houden. Het schrikken gaat verder als je de prijslijst erbij pakt. De 125i Coupé kost standaard 40.499 euro – dat is al best een aardig bedrag. Onze is verder opgesmukt met een High Executive-pakket, leer, schuifdak, parkeerhulp, wat audiodingetjes, Automatic Front Steering en nog wat spulletjes en kost dan opeens al dik 13 mille meer. Alle spullen uit de Performance-koektrommel gooien er nog eens, ga zitten, bijna 18 duizend euro bovenop. Uiteindelijk staat er 71.785 euro onder de streep. Voor een 1 Coupé!
En daarmee is het schrikken niet afgelopen, al zal het nu voornamelijk andere mensen betreffen. De dubbelloops uitlaten van rioolbuisformaat en alle wijzigingen aan in- en uitlaatsysteem leveren namelijk een geluid op dat nog het meest klinkt als onweer in de hel. Trek een béétje op en iedereen in een straal van vijf kilometer om de auto schrikt zich een duurzame verknettering. Geef veel gas in een tunnel en alle andere tunnelbewoners zullen op z’n minst denken dat Lewis Hamilton langskomt en op z’n slechtst dat de San Andreas-kloof toch in Nederland ligt.
De 125i was met z’n zalige drieliter zescilinder, 218 pk, 0-100 in 6,4 seconden en top van 245 km/u al een heerlijke rijdersauto, en is door de technische veranderingen nog wat scherper, steviger en feestelijker geworden. Wij zeggen: bespaar je alle koolstofvezel-onzin, ga voor het in- en uitlaatsysteem (kost je ongeveer 1.500 euro) en eventueel de briljante remmen (nog eens 1.870 euro) en lach je helemaal suf. Besteed wat je uitgespaard hebt aan advocaatkosten voor de mensen die je wegens verlies van hun gehoor en algemene levensrust voor de rechter slepen.
Reacties