Natuurlijk, wat wij – en jij vast ook – ooit cool vonden, hoeft vandaag de dag niet meer cool te zijn. Toen je heel klein was, waren alle fluorescerende auto’s met een enorme achtervleugel cool. Later, zo tegen je 18de, vond je alles wat je kon betalen cool. Zelfs een oude Corsa. En weer later, bij je eerste baan met je eerste pak en das, vond je plots iets als een Passat of Volvo cool. Liever een strakke zakenlimo dan een gillend GTI’tje. Nog later misschien, ontwikkelde je smaak en kreeg je klassiekers in het vizier. Auto’s die gereden werden door Steve McQueen, James Dean of Audrey Hepburn – liever dan het blik waarin Justin Bieber rondscheurt. En bevind je je ergens tussen die categorieën qua leeftijd of voorkeur: je hebt altijd wel een lijstje met jouw coolste auto’s. De BMW 3.0 CSL Hommage R uit 2015 kan er eigenlijk bij iedereen wel op. Oh, als je in 1975 toch marketingmanager van BMW in de VS was geweest. Je werkgever heeft net de eerste aanval op de overzeese verkoop gelanceerd in een poging om het debuut van het merk in de VS mee te laten liften op het herstel van de oliecrisis. De kwakkelende dollar zou nieuwe import moeten stimuleren, maar de Amerikanen hadden koudwatervrees om voor het eerst sinds de crash van Wall Street weer auto’s te kopen. Die crisis in de jaren zeventig had BMW zo maar, zonder sporen, kopje onder kunnen laten gaan in de toen nog grootste automarkt van de wereld. De Don Drapers van BMW moeten regelmatig met hun brede stropdassen hun tranen weg hebben geveegd.

De batmobiel

Toen verscheen de BMW 3.0 CSL. De batmobiel. Een ultiem voorbeeld van ‘zondag de hoofdprijs, maandag een nieuwe auto’. De BMW-telg met haaienneus won meteen de 12-uursrace van Sebring, koud na z’n entree in het International Motor Sports Association GT kampioenschap van 1975. Pas twee decennia later zag McLaren kans om op Le Mans een vergelijkbaar schokeffect teweeg te brengen en de racewereld als nooit tevoren op z’n kop te zetten.
De batmobiel demonstreerde z’n klasse en haalde z’n getuigschriften met overwinningen op Laguna Seca, Daytona en Talladega. Dat is alsof Almere City promoveert naar de Eredivisie, zich kwalificeert voor de Champions League en vervolgens Barcelona en Real Madrid verslaat. BMW zag in zijn debuutjaar kans om het belangrijkste Amerikaanse racekampioenschap te winnen, opzichtig gedecoreerd en met ‘Bavarian Motor Works’ in grote letters op de zonnestrip.
De duidelijk leesbaar uitgeschreven merknaam werd toegevoegd omdat het gerucht ging dat vele niet ingewijde Amerikanen dachten dat de initialen rond de blauwwitte propeller stonden voor ‘British Motor Works’. Wedden dat het marketingteam door het plafond ging toen het daar lucht van kreeg?

Waardige stamvader voor de BMW 3.0 CSL Hommage R

Dit alles moet worden gezegd om duidelijk te maken dat de sensationele BMW 3.0 CSL Hommage R conceptcar een eerbiedwaardige stamvader heeft. Een op de races geïnspireerde herziene versie van de Hommage werd al eens eerder in 2014 onthuld, die borduurde voort op de meest beeldende wedstrijdauto van BMW ooit, de driekleurige statuur en alles eromheen. Hij heeft zuurverdiende authenticiteit. Elk tuningbedrijf kan opschudding veroorzaken op een autoshow met een stuk felgekleurd blik op opzichtige velgen en met een gigantische spoiler. Deze Hommage uit 2015 is cool omdat ie geloofwaardigheid ademt, een juiste verhouding heeft tussen de geschiedenis van BMW en, met die i8-knikjes in de carrosserie, sport-hybride aandrijflijn en een bedieningspaneel uit de 22ste eeuw, laat zien hoe BMW de toekomst ziet.
De Hommage is onder het toeziend oog van het designbaas Adrian van Hooydonk uitgedost met slimme moderne verbeeldingen van het origineel. Zoals de prachtige i8-achterflanken, een verwijzing naar de klassiek vierkante wielkasten van weleer, die sierlijk gestroomlijnd overgaan in de terughellende achtervleugel. Het driekleurige lint dat rondom over de carrosserie is gedrapeerd.
De dakspoiler die als een boog is uitgevoerd en de legendarische vinnen bovenop de voorspoilers. Er wordt nauwelijks een poging gedaan om de toegevoegde waarde van al die referenties naar het verleden toe te lichten, er wordt geen extra downforce geclaimd, zelfs geen gevoel voor humor. Er is aan alle details gedacht en alles klopt, al zou je dit allemaal eerder verwachten op een nóg angstaanjagendere, intimiderende auto.

Race-overall

Het grootste verschil tussen deze BMW 3.0 CSL Hommage R en de eerdere Hommage-conceptcar is – afgezien van de adembenemende kleurstelling – de race-overall die BMW als accessoire voor de auto heeft ontworpen. Normaal gesproken is het niveau van bij een merk horende artikelen bedroevend, Ferrari-poloshirts en Porsche Design-schoenen, poeh-poeh. Maar deze slag is voor BMW, op basis van het feit dat deze voorzichtige schrede op het terrein van de mode bedoeld is om iemand die graag coureur wil zijn ook te helpen om sneller te rijden in de Hommage R.
De helm (gekenmerkt door een verwijzing naar de no-nonsense branding van BMW in de jaren zeventig) is voorzien van een head-up display dat is geïntegreerd in het vizier. Administratief geneuzel heeft dit snufje uit de straaljagerwereld verbannen van toepassing in de autowereld, maar in de fantasiewereld van de retrotoekomst mag hier natuurlijk wel gebruik van worden gemaakt. De snelheid en gekozen versnelling worden standaard weergegeven. Waar de FIA van in de stress zou schieten, is de gekleurde lijn die geprojecteerd wordt op het wegvlak voor de ogen van de coureur. Alsof je aan het oefenen bent op de huiveringwekkende Corkscrew in Gran Turismo.
De raceoverall lijkt meer op een draagbare kerstboom met een serie oplichtende lampjes over de armen en benen, die zogenaamd laten zien hoe informatie van de auto terugvloeit naar het brein van de coureur. Het is twijfelachtig of Hans-Joachim Stuck zo’n flikkerende overall als onmisbaar had bestempeld voor het winnen van races in een CSL, maar ja, we hebben het hier over een auto die is geïnspireerd op een icoon uit de jaren zeventig. Een Duits welteverstaan. Het was dus onvermijdelijk dat er ergens kitsch zou opduiken.
Als je trouw wil blijven aan het originele mantra van de Coupé Sport Leichtbau, dan zou je sowieso in je onderbroek achter het stuur moeten kruipen. Dat scheelt gewicht. De originele 3.0 CSL werd ontdaan van airconditioning, bumpers en geluidsdemping en wat er overbleef werd bedekt met ultradunne stalen en aluminium panelen om zoveel mogelijk gewicht te besparen. Tenzij je natuurlijk een wat-de-boer-niet-kent-dat-vreet-ie-niet gepamperde Brit was. De zenuwachtige importeur in Engeland vroeg destijds onderaannemer Karmann om al die zware onderdelen en luxe terug te plaatsen, omdat voor de auto een bedrag neergelegd moest worden waarvoor je omgerekend naar vandaag ook een M6 voorzien van alle toetsers en bellen kon krijgen.

Koolstofvezel

Voor de BMW 3.0 CSL Hommage R is uiteraard gebruik gemaakt van koolstofvezel daar waar z’n voorganger het moest doen met fragieler metaal, maar in het interieur is vastgehouden aan het traditionele ethos: alles wat je nodig hebt, niets dat niet strikt noodzakelijk is. Het minimalistische met hout beklede dashboard is uitgerekt om ook het display waarop de eBoost-lader wordt getoond te kunnen herbergen. Twee functies onder een dak. Een duidelijke sexy verwijzing naar het oude CSL-dashboard gecombineerd met de coole Scandinavische vondst uit onder andere de i3. Afgezien van het hout en de stoeltjes van koolstofvezel is er verder weinig interieur te bespreken.
De stuurkolom heeft twee ventilatieopeningen die onbewerkte lucht direct naar de bestuurder blazen. De passagier kan kiezen: smelten of gaan lopen. Het laatste is overigens misschien nog het beste om zoveel mogelijk gewicht te besparen. Alle gemakken en functies zijn slechts gericht op de bestuurder, het meeste is geconcentreerd in het schitterende vormgegeven pilotenstuur. Dat is een prachtig onderdeel van de auto, dat knopjes bevat voor onder andere de snelheidsbegrenzer in de pits, de ruitenwissers en het grootlichtsignaal, die zijn verdeeld over het aluminium oppervlak, en dat een beetje doet denken aan Ferrari. Achter de stuurknuppel zijn enorme flippers voor bediening van de versnellingsbak gemonteerd. Alles draait om de focus. Geen afleiding.

Zes-in-lijn

De aandrijving. Het feit dat er 3.0 achterop staat, is een hint, het moet uiteraard een zescilinder lijnmotor zijn. Het is niet de motor uit de M3: met een lengte van 4.997 millimeter is de Hommage een groot beest en deze eenmalige auto deelt z’n bouwstenen met de hedendaagse 640i. De 3,0-liter zescilinder is in tegenstelling tot het origineel voorzien van een turbo en aan het geluid dat uit de uitlaat aan de zijkant van de auto komt te horen, produceert ie veel meer dan de 320 pk uit de reguliere 6-serie.
Het aanvullende eBoost-systeem dat wordt gevoed door twee accu’s die onder de kuipstoeltjes zijn geplaatst, voegt nog eens een onbekende hoeveelheid trekkracht toe. Het gaat nu niet om cijfers. Gebaseerd op wat we weten van de i8 en de voor zijn doen gruwelijk snelle i3 hebben ze geen Tamiya-versnellingsbak toegepast (wel een achttraps ZF automaat). Omdat de BMW 3.0 CSL Hommage R diep weggestopt in z’n binnenste bestaande motortechniek herbergt en omdat BMW een rijke geschiedenis heeft waarin vernieuwende concepten uiteindelijk ook daadwerkelijk werden toegepast – zoals bijvoorbeeld Vision Efficient Dynamics – is het wachten op de volgende stap. Gaat BMW de Hommage R in productie nemen voor kopers met een goede rechtervoet? Misschien zelfs voor races?
Nee, sorry. BMW schept graag op over de i8 die aanvankelijk alleen was bedoeld als renpaard en uiteindelijk toch in de showroom belandde, maar de Hommage-auto’s, net als de M1-conceptcar en de sierlijke 328 roadster, zijn simpelweg ontwerpoefeningen. BMW komt binnenkort met een snelle coupé compleet met een grote spoiler, maar die zal M4 GTS gaan heten en niet Hommage CSL.

Gelukkig hebben we de foto’s nog

We moeten het dus doen met deze foto’s, want BMW gaat geen serie-BMW 3.0 CSL Hommage R’s produceren. Het is onbetwist een kunstwerk, een beeldhouwwerk dan, geen schilderij. Vijf meter waarin BMW demonstreert dat het merk ook een nostalgische kant heeft, nog steeds toegevoegde waarde ziet in de ontwikkeling van racewagens en gelooft dat een auto die 35 jaar geleden is gebouwd nog steeds van belang is.
Dat de steeds maar weer strenger wordende regels voor veiligheid en emissiewaarden de lol van ontwerpers om helemaal los te gaan niet vergalt, zelfs niet voor een ontwerp dat naar verwachting nooit gerealiseerd zal worden. Wat is er cooler dan rebelleren om te rebelleren?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear