Alle nieuwe belastingregels trappen BMW aardig wat troeven uit handen. Maar BMW zou BMW niet zijn als het niet wat terugdeed.
Het is er, zeker voor de beknibbelbewuste leaserijder, niet leuker op geworden sinds de CO2-normen zijn bijgesteld. Wie leaset en zo min mogelijk bijtelling wil betalen, is tegenwoordig zo ongeveer aangewezen op een trapauto. Of op een Prius, maar dat is hetzelfde.
BMW, voorheen een waar eldorado van a- en b-labeltjes door zo’n beetje het hele gamma, liep leeg als een luchtballon waar iemand met een stiletto in had lopen porren. Niet alleen BMW: probeer maar eens een auto met 20 procent bijtelling te vinden die niet van Kabouter Plop-formaat is. Ja, de Opel Ampera/Chevy Volt, waar je elke dag twee keer met een stekker aan de sleur moet óf je scheel betaalt aan benzine omdat ie niet opgeladen zomaar 1 op 7 blijkt te lopen. Nee, een échte auto. Precies: is er niet.
Maar BMW is niet voor niets als een van de eerste begonnen met maatregelen om het verbruik te temperen zonder datzelfde met rijplezier te doen. Je weet, ze noemen het EfficientDynamics en ze zijn er intussen behoorlijk goed in geworden. Zo goed dat ze ondanks die verscherpte regels plots weer tien modellen met 20 procent bijtelling hebben. Daar zit natuurlijk een hele roedel 1-series bij, maar ook drie 3-series: een diesel sedan en sinds kort ook een touring, en de 320i EDE waarmee we voor dit stukje gereden hebben.
Nu hebben we natuurlijk eerder met instap-, klein gemotoriseerde of geknepen BMW’s gereden en dat was niet altijd een onverdeeld genoegen. Je voelt toch altijd dat dat onderstel gebouwd is voor veel, veel meer, en tja, dat wil je dan ook. Maar dat krijg je niet en dat gaat wringen. De 320i EDE is (een van) de eerste die anders voelt. Niet gek, want hij heeft ondanks z’n naar 1,6 liter gedownsizede motortje wel eventjes 170 pk. Hoe hij dan toch aan dat lage verbruik van 5,3 l/100 km en die uitstoot van 124 g/km komt?
Nou, het motormanagement is aangepast, de versnellingsbak heeft langere verhoudingen, hij heeft harder opgepompte lage-rolweerstandsbanden, hij is lager (minder luchtweerstand) en er zijn milde aerodynamische aanpassingen gedaan. Hij start altijd in de spaarstand, die bij BMW Eco Pro heet. Dat klinkt leuk maar is het niet echt: de motor en het gaspedaal acteren alsof er een handje valiumpjes bij de benzine gemikt is. Al-les ree-aaa-geert traaaaag. Het enige aardige is een metertje dat bijhoudt hoe veel kilometers extra je kunt rijen doordat je die stand hebt geselecteerd. Maar: één druk op de knop, en de boel staat op Comfort-stand, wat meteen bakken scheelt. Nog een druk op die knop: Sport-stand, en daarmee is in één keer dat ouderwetse BMW-gevoel weer helemaal terug. Nog een druk: Sport+, en je kunt dwaas-dwars met je 20-procents-bijtellertje. En zo krijgen ze het toch weer voor elkaar.
Tip: kleed voor de 100 euro die je per maand aan bijtelling bespaart de boel een beetje leuk aan: wij reden een Luxury Line en tjonge: mooi hoor. Instappen, drie keer drukken: feest!
BMW 320i EfficientDynamics Edition
14/20
Cijfers
0-100 km/u: 7,6 s
Top: 230 km/u
Verbruik: 5,3 l/100 km
Motor: 1.598 cc, viercilinder turbo benzine
Aandrijving: achter
Vermogen: 170 pk
Koppel: 250 Nm
Gewicht: 1.390 kg
CO2: 124 g/km
Prijs
NL € 35.990
BE n.n.b.
Vonnis
Leasemensen zijn blij: alle lol voor veel minder. BMW verkoopt al twee keer zoveel 3’s als Mercedes C’s en Audi A4’s bij elkaar, en dat wordt nu alleen maar meer
Reacties