In de nietsontziende queeste naar een lager verbruik vallen ook bij BMW slachtoffers. En niet de minste, want de zescilinder gaat er aan.
Er is natuurlijk al jaren geen enkele logica meer te bespeuren in de namen die BMW aan modellen geeft. Of liever: de typeaanduidingen. Ooit was het simpel: het eerste cijfer gaf de modellijn aan, de tweede twee cijfers duidden op de motorinhoud – 728, dat was een 7-serie met een 2,8-liter motor. Dat was ooit, en zelfs wij begrijpen dat daar met de overvloed aan modellen en motoren geen houden meer aan was. Maar toch. Neem nou de nieuwe 3-serie. Daar zien we een 328i. Oké, de motorinhoud zal wel geen 2,8 liter zijn, maar het zal toch op z’n minst een zescilinder zijn. Toch?
Niet dus. Het gore lef. Een auto neerzetten met een naam die al sinds 1937 in BMW-zwang is, die in die hoedanigheid noest heeft bijgedragen aan de fenomenale reputatie van de Beiers op motorengebied, en die auto, die naam dan opzadelen met een viercilindertje? Je zou ze een doodschop geven. En wij zouden vooraan staan om ‘m uit te delen.
Evenwel: het is niet zomaar een viercilindertje geworden. BMW heeft werkelijk alles uit de kenniskast getrokken om de prestaties van een zes-in-lijn te evenaren of zelfs te overtreffen en te combineren met het verbruik en de uitstoot van een viercilinder. DubbeleVanosTwinScrollTurboValveTronicTwinPowerHigh-PrecisionDirectPetrolInjection – de hele emmer is leeg gekieperd. En ere wie ere toekomt: het resultaat mag er zijn.
Waar BMW het bij sommige motoren met twee of zelfs drie turbo’s doet, achten ze voor de 328i één exemplaar voldoende. En dat is het: de 2,0-liter viercilinder werkt er maar liefst 245 pk en 350 Nm uit, terwijl die trekkracht al bij 1.250 toeren volledig beschikbaar is – amper meer dan stationair dus. Voor een sprintje naar 100 km/u is maar 5,9 seconden nodig, de top is 250 km/u en ondertussen verbruik je maar 6,3 l/100 km. Waarmee dit lullige viercilindertje alle prestaties van zijn zescilinder-voorganger volkomen verpulvert. Lever je daarvoor nog wat in? Nou ja, het geluid van de 328i is niet verkeerd, maar mag nog niet eens de teennagels van die romige zes-in-lijn kussen. Maar dat was het dan ook.
Voor de rest win je op elk gebied. Stevige bijdrages worden natuurlijk ook geleverd door de formidabele achttraps automaat, het weergaloze onderstel, de uitmuntende besturing (ja, Audi, het kan dus wel!) en de instelbare elektronica die precies doet wat beloofd wordt: de Sport-instelling levert ook een echt sportieve auto op, terwijl al die aspiraties in de Eco Pro-spaarstand onder hele wagonladingen Seresta bedekt worden.
Het blijft een droevige vaststelling dat de zescilinder zo duidelijk op zijn retour is. En het blijft op emotionele gronden gewoon heiligschennis zo’n naam te gebruiken voor een viercilinder – had dan wat anders verzonnen; daar zijn ze tenslotte erg goed in. Maar zolang dít het alternatief is, blijft er puur rationeel gezien weinig te mekkeren over.
BMW 328iA High Executive
16/20
Cijfers
0-100 km/u: 5,9 s
Top: 250 km/u
Verbruik: 6,3 l/100 km
Motor: 1.997 cc, viercilinder turbo benzine
Aandrijving: achter
Vermogen: 245 pk
Koppel: 350 Nm
Gewicht: 1.505 kg
CO2: 149 g/km
Prijs
NL € 48.230
BE € 37.650 (vanaf)
Vonnis
Troeft elke concurrent op bijna elk vlak af en is de eerste viercilinder die een zescilinder overbodig maakt. Bijna dan
Reacties