De 3-serie is al 33 jaar het bestverkochte model van BMW, maar de concurrentie is dichterbij dan ooit. Daarom is het al na drie jaar tijd voor enkele subtiele verbeteringen aan BMW’s duursporter. Er gebeurde niet zo heel veel in 1975. Juan Carlos werd koning van Spanje, Bill Gates…
De 3-serie is al 33 jaar het bestverkochte model van BMW, maar de concurrentie is dichterbij dan ooit. Daarom is het al na drie jaar tijd voor enkele subtiele verbeteringen aan BMW’s duursporter.
Er gebeurde niet zo heel veel in 1975. Juan Carlos werd koning van Spanje, Bill Gates richtte Microsoft op en in december kaapten zeven Zuid-Molukse jongeren een trein bij het Drentse dorp Wijster. Verder werd de Nederlandse kolonie Suriname uitgeroepen tot een zelfstandige staat en aan het einde van het voetbalseizoen was PSV weer eens landskampioen. Er werden ook een paar auto’s gebouwd. Een daarvan is een BMW die het levenslicht ziet onder de interne codenaam E21. De rest van de wereld leert ‘m kennen onder de naam 3-serie en het blijkt een schot in de roos.
Van het model zijn er tot nu toe ruim twaalf miljoen verkocht, verdeeld over vijf generaties. Daarmee is het al 33 jaar de bestverkochte BMW en tevens de meest succesvolle ‘premium’ auto ooit. Althans, dat vinden ze bij BMW. Die conclusie is niet ver bezijden de waarheid. Immers; de 3-serie is nog steeds eerste keus voor de zakenman die op zoek is naar een compacte sedan of stationwagon met een superieure wegligging, verfijnde materialen en de beste motoren ter wereld. Toch komt de facelift al na drie jaar en dat is voor BMW-begrippen snel. De oorzaak zit ‘m in de scherpe Mercedes C-klasse en ook de prachtig ogende Audi A4 lokt kopers weg. Tel daarbij de idioot hoge bijtelling voor zakelijke rijders, een belachelijke brandstofprijs en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het gaat daarom niet heel erg goed met de 3-serie. Veel verstokte BMW-rijders kiezen inmiddels voor de ook heel prettig rijdende 1-serie. Want dat is evenmin een auto om je voor te schamen.
De wijzigingen aan de nieuwe 3-serie betreffen vooral het uiterlijk. De voorzijde is herkenbaar aan de nieuwe, ronde koplampen. Deze zijn nu standaard voorzien van karakteristieke ringen die dienst doen als rijverlichting voor overdag. Ook zijn de ‘nieren’ van de grille breder geworden en op de motorkap zijn twee extra lijnen zichtbaar, die in een V-vorm naar achteren lopen vanuit het blauwwitte logo. De scherper gemodelleerde dorpels verlenen de BMW 3-serie bovendien een gestrekter profiel en aan de achterzijde zien we nieuwe lichtunits, die standaard zijn voorzien van led-techniek. Verder volgt BMW de collectieve trend van de knipperende remlichten bij het abrupt intrappen van het rempedaal. Dit om achterliggers te waarschuwen dat er een noodstop wordt gemaakt.
Het interieur bleef zo goed als ongewijzigd. Het tegen meerprijs leverbare iDrive-systeem werd gelukkig wel aangepast, dat kun je op onze Nieuwspagina’s voorin al lezen. Dat werd tijd ook, want het merk hield zich tot nu toe Oost-Indisch doof voor kritiek op het omslachtige systeem. De ‘automuis’ is vanaf nu echter voorzien van een half dozijn extra druktoetsen rond de draaiknop, waarmee vaak gebruikte functies worden aangestuurd. Daarmee krijgt iDrive eindelijk de intuïtieve eigenschappen die jaren geleden al werden beloofd. Ook is de 3 leverbaar met internet. Althans; de hardware kan besteld worden. Nu is het wachten alleen nog op een provider. Dat is volgens BMW Nederland T-Mobile, maar die schijnen het tamelijk druk te hebben met een paar kinderziekten in de iPhone en ze leveren niet eens ontvangst op ons kantoor midden in Hilversum – daar verwachten we voorlopig nog maar even niks van.
Van ruimtewinst is in het interieur geen sprake. Op dit gebied moet de 3 de Audi A4 voor laten gaan. Vooral achterin blijft het in de BMW voor langere passagiers behelpen; een euvel dat overigens ook de concurrentie in deze klasse parten speelt.
Qua rijden veranderde er weinig. Door de iets grotere spoorbreedte ziet de auto eruit alsof-ie beter op de weg ligt, maar in de praktijk merk je daar weinig van. De achterwielaangedreven BMW is desondanks nog steeds de referentie van veel automerken die rijplezier hoog in het vaandel hebben staan. Hij stuurt nog steeds lekker zwaar en met veel gevoel, en op hogere snelheden slokt de auto oneffenheden moeiteloos op. Alhoewel Mercedes en Audi, en laten we Lexus niet vergeten, ook op dit gebied dichterbij zijn dan ooit tevoren, heeft nog niemand het merk op het gebied van dynamiek weten te verslaan. Liefhebbers van comfort zijn echter beter af in de Mercedes C-klasse. Want bij lagere snelheden is de 3 niet echt comfortabel te noemen. Dat zit ‘m vooral in de stugge standaard runflat-banden, waarmee je kunt doorrijden wanneer ze lek raken.
De 3 is om BMW’s groene imago – dat wat ze proberen te creëren, maar wie neemt dat serieus? – tevens leverbaar met een aantal brandstofbesparende voorzieningen, waaronder een systeem dat de auto doet afslaan bij stilstand in de file of voor een verkeerslicht. Zodra het koppelingspedaal wordt ingetrapt, start de motor direct. Ook een schakelindicator om het meest gunstige schakelmoment te kiezen en een elektromechanische stuurbekrachtiging dragen bij aan een schoner milieu. Wanneer de bestuurder meewerkt. Want de start/stopfunctie kan worden uitgeschakeld en wie zich laat meevoeren op de klanken van de heerlijke zescilinder motoren, is al gauw een paar liter brandstof meer kwijt dan bij de concurrentie. Toch heeft BMW nu al 129 modellen met een groen energielabel. Dat dat vooral aan de wazige regelgeving in Nederland ligt, waar de maat van de auto heel bepalend is voor het labeltje dat je krijgt, zien we maar even door de vingers.
De enige echte nieuwe motor in de 3-serie is de 330d. Deze 245-pk sterke zescilinder dieselmotor maakt een verbruik van gemiddeld 1 op 17,5 mogelijk en stoot slechts 152 gram co2 per kilometer uit. Daardoor voldoet hij al aan de Euro6-eisen van 2014. Althans, wanneer de motor wordt besteld met een NOx-katalysator.
De motor is een juweel. Hij reageert alsof-ie door een wesp in z’n kont is gestoken als je je rechtervoet naar beneden beweegt op het gaspedaal, en met zijn 245 pk en een koppel van 520 Nm draai je onder alle omstandigheden mee met de snelste auto’s in de zakelijke klasse. Wat te denken van een topsnelheid van 250 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 in 6,1 seconden? Natuurlijk, met een 320d van 177 pk ben je ook al goed geholpen, maar de 330d is wat ons betreft de juiste keuze, dat snap je.
BMW is zeer tevreden met het eindresultaat. ‘De leider in zijn klasse loopt verder uit’, zo klinkt het weinig bescheiden in München. De eigenaren van de huidige 3-serie zijn eveneens blij. Aangezien de wijzigingen zeer subtiel zijn, rijden ze nog minimaal drie jaar in een ogenschijnlijk nieuw model. Helaas voor BMW vinden Mercedes en Audi de facelift eveneens zeer geslaagd. Immers; hoe meer het nieuwe model op het oude blijft lijken, des te frisser en nieuwer ogen hun nieuwe C-klasse en A4. De tijd zal leren of BMW niet te voorzichtig is geweest met het renoveren van de 3-serie.
Reacties