Soms denk je wel eens dat fabrikanten van gekkigheid niet meer weten waar ze nu eens mee moeten komen. Is de BMW 3-serie GT er ook zo een?
Als BMW zo langzamerhand érgens goed in is geworden, dan is het wel in het vinden van niches die niemand anders heeft bedacht. Of, zoals wel eens smalend wordt gezegd: het geven van antwoorden op vragen die niemand had gesteld. Daar kun je lacherig over doen; en dat wordt je met resultaten van zulk noest denkwerk als de onooglijke 5-serie GT en de iedere beschrijving tartende X6 nog betrekkelijk makkelijk gemaakt. Feit is wel dat die dingen verkopen, en goed ook. Als mensen zonder smaak auto’s kopen, kan het er maar beter een van ons zijn, lijken ze te denken, en gezien de verkopen van vooral de X6 kun je ze nog moeilijk ongelijk geven ook.
Het lijkt diezelfde wat moeizame gedachte te zijn geweest die ten grondslag ligt aan het nieuwste ‘uitroepteken zonder vraagteken’: de 3-serie GT. Sterker: dat ís het idee geweest, want uit z’n naam alleen al blijkt dat de 3 GT op dezelfde leest geschoeid is als de 5 GT. Nu is het punt dat die 5 GT in zekere zin helemaal geen 5-serie is: hij staat immers op het onderstel van de 7-serie, wat niet dat oncharmante uiterlijk verklaart, maar wel de enorme hoeveelheid binnenruimte. Die is zó gigantisch dat je ‘m z’n klokkenluiderskostuum bijna zou vergeven. Bijna, hè, er zijn grenzen aan wat je ogen kunt aandoen. Maar goed, wat doe je dan als je dat recept voor de 3-serie wilt gebruiken? Hem op een 5-onderstel zetten? Mwoah, dan gaat alles wel erg door elkaar lopen.
Het antwoord komt uit China, nota bene. Daar bestaat namelijk een 3-serie met lange wielbasis; dat vinden de Chinezen leuk, een niet al te idioot grote auto die je achterin toch een directiegevoel geeft. De wielbasis is elf centimeter groter, en dat mag niet zo heel veel lijken, de gevolgen voor de binnenruimte zijn gigantisch. Serieus: op de achterbank kan een volwassene een volwassene op schoot nemen, en nog zal die met z’n knieën de voorstoel niet raken. Een blik in een nabij geparkeerde 5-serie leert: in die auto heb je dus gewoon minder beenruimte. Iets dergelijks geldt voor de bagageruimte. Met de achterbank omhoog lever je maar 40 liter bagageruimte in ten opzichte van een 5-serie Touring (520 tegen 560 liter). Klap je de boel neer (wat dankzij één handgreepje enorm simpel gaat), dan heb je de beschikking over een hangar van 1.600 liter; 70 liter minder dan in die 5.
De 3 GT is in feite een hatchback: de hele achterklep gaat inclusief achterruit omhoog, en ver ook – dat vergroot het laadgemak aanzienlijk. Dat openen gaat trouwens net als bij de Touring: een schop onder de auto moet voldoende zijn om de klep te openen. Een druk op de knop sluit hem vervolgens weer. De ruimte zelf is voorzien van allerlei haken en ogen om spullen mee vast te sjorren, en van een aanzienlijke dubbele bodem.
Dat voor al die ruimte offers moeten worden gebracht, lijkt duidelijk. Laten we wel wezen: de 3 GT is nou niet bepaald de fraaiste auto die BMW ooit op de weg heeft gezet. Hij oogt wat hoog (is ie ook: acht centimeter hoger dan een 3-sedan) en hoewel je duidelijk kunt zien dat men bij BMW heus z’n best heeft gedaan om er nog wat aardigs van te maken, ziet ie er toch een beetje uit als een ongelukkig ei. We laten het verdere oordeel over z’n uiterlijk aan jou over en houden het bij de constatering dat het niet best is, maar dat de 5-serie GT uitbundig bewijst dat het vele malen erger had gekund.
Nog heel even door over de uiterlijke verschillen, want een op zijn minst opvallend detail is dat 7-vormige luchthappertje achter de voorste wielkasten. Het zit er niet alleen voor de sier; ze dienen om luchtwervelingen rond de wielkasten te elimineren, en BMW verzekert ons dat we ze ook op toekomstige modellen veel gaan tegenkomen. Het front van de 3 GT is in bijna zijn geheel anders dan dat van de sedan en touring, en bevalt ons geweldig. Het is, enigszins afhankelijk van de uitvoering (je hebt, analoog aan de sedan en touring, de keuze uit de ‘Lines’ Sport, Luxury en Modern; een M Sport-pakket volgt deze zomer) bijna agressiever dan dat van de andere 3-series. Ook nieuw, zelfs helemaal nieuw voor BMW: een achterspoiler die, als dat voor de aerodynamica nodig is, vanzelf uit de achterkant omhoog komt.
Rijden doet de 3 GT bijna als z’n broers, wat gezien zijn grotere hoogte bijzonder is. Hoewel het waarschijnlijk niet eens dat hogere zwaartepunt is dat het verschil maakt; dat wordt in hoge mate gecompenseerd door de briljantheid van het onderstel. Het grootste verschil in gevoel komt vooral voort uit het feit dat je een stuk hoger zit dan in andere 3-series. Dat heeft BMW expres gedaan, want ‘uit onderzoek is gebleken’ dat veel mensen een wat hogere zit en de bijbehorende makkelijker in- en uitstap waarderen. Aap, mouw: de bevolking vergrijst en BMW moet er niet aan denken dat senioren geen 3 meer kopen omdat ze er niet in of uit kunnen reumaën.
Maar je voelt je door die hoge zit wat minder betrokken bij wat de wielen meemaken. Het voelt allemaal net wat afstandelijker, maar een probleem is dat niet; als er iets is dat je altijd weer bij de les krijgt, is het die zalige zes-in-lijn die in deze 335i ligt. Met alle respect voor BMW’s recente pogingen ons die zescilinder te doen vergeten door het monteren van een (toegegeven: verbluffende) viercilinder en die doodleuk 328i te noemen – dit ritje maakt weer eens duidelijk dat die pogingen tot jammerlijk mislukken gedoemd zijn. Dat fenomenale geluid, dat gretige, haast achteloze oppakken bij elk denkbaar toerental, dat heerlijke presteren: de 335i is haast letterlijk ‘de bom’.
Zo zou je zeggen: de uitstekende afwerking, de fijne rijeigenschappen, die briljante motor en dan ook nog eens al die ruimte… Het is dat wij nogal van de uiterlijkheden zijn, maar anders kon dit (vooralsnog) nog wel eens de ideale 3 zijn.
BMW 335i GT automaat
14/20
Cijfers
0-100 km/u: 5,4 s
Top: 250 km/u
Verbruik: 7,7 l/100 km
Motor: 2.979 cc zes-in-lijn, turbo benzine
Aandrijving: achter
Vermogen: 306 pk
Koppel: 400 Nm
Gewicht: 1.650 kg
CO2: 178 g/km
Prijs
NL € 59.271
BE € 51.440
Vonnis
Alles wat je van een 3-serie mag verwachten, en dan met veel meer ruimte. Alleen dat uiterlijk zou voor velen nog wel eens een obstakel kunnen vormen
Reacties