Er zijn van die auto’s… Hang er een stofzuigermotor en een paar keukenstoelen in en nóg zou de halve beschaving bereid zijn om er z’n kinderen voor op Marktplaats te zetten, zo onweerstaanbaar. Of kunnen we een vlekje vinden aan zo’n BMW 4?
Ach, de 4-serie Coupé… Zelfs de grootste BMW-hater zal schoorvoetend moeten toegeven dat dit een van de mooiste ‘normale’ auto’s is die de Duitsers de laatste jaren (wat heet: decennia) hebben gemaakt. Alles, alles lijkt te kloppen – de proporties zo volmaakt dat zelfs malle details als dat (overigens heus functionele) luchtdingetje achter de voorwielen de perfectie geen geweld aandoen. Maar je kent ons: altijd op zoek naar de waarheid en de nuance, nooit te beroerd om te zoeken tot we het punt vinden waar het schuurt.
Dus als onze collega laaiend enthousiast terugkomt van de kennismakingsritten, die blijken te zijn uitgevoerd met een 435i, laten wij een schamper lachje horen. Ja, kunst! Hang die motor in een Prius en zelfs dát wordt een begeerlijke auto (bijna dan). Doe ons maar eens een versie met een amechtig hakkeplof-dieseltje, kijken of het dan nog zo verpletterend is. Aldus geschiedde.
Toen begonnen de problemen. Allereerst ís er helemaal geen hoestend dieseltje; het begint bij de 420d en die proest er doodleuk al 184 pk vermogen en 380 Nm sleurkracht uit. 0 naar 100? 7,3 seconden. Top? 232 km/u. Alsof het niets is. Ten tweede: ons testexemplaar (niet op de foto’s, helaas) is een kleur blauw die ‘m zo griezelig goed staat dat je je afvraagt waarom BMW überhaupt nog andere kleuren levert. Tot overmaat van ramp is ook nog een gezellig M Sportpakketje gemonteerd, dat een zalig tikje gemeenheid aan alle elegantie toevoegt. Het wordt je zo niet makkelijk gemaakt objectief te blijven.
We geven niet zomaar op. Eenmaal binnen valt het totaal niet op dat de stoelen voortreffelijk zitten, afwerking en materiaalgebruik van hoog niveau zijn en de bediening geen enkel punt (meer) is: het interieur is goeddeels gelijk aan dat van de 3-serie en dat kennen we. Dat zou je een vlekje kunnen noemen, want verdient zo’n fraai nieuw model niet wat eigenheid? Aan de andere kant lijkt BMW nu al jaren krek hetzelfde interieur in élk model te mikken, dus verbazen doet het niet.
Starten. Sodeju zeg, wat is dít? Nou, dat hakkeplof klopt wel. Wat een ongegeneerde tractorherrie! Helaas: als er maar een beetje warmte in het blok zit, is de trekker vertrokken en resteert een sonore ronk. Zucht. We hebben het een aantal dagen geprobeerd en reden met een diep gevoel van falen terug naar de importeur. Niets gevonden dat die felbegeerde smet werpt. Tot – tot we de trajectcontrole op de A2 inrijden. Daar mag je 100 km/u, of anders foei, stout, doodstraf. En wat geeft die betweterige verkeersbord-herkenning in het display aan? 130! De hele tijd! Wat een flater! Als je meneertje know-it-all volgt, flitst de Nederlandse staat in een oogwenk het hele begrotingstekort weg. Wat een snertauto! Fijn. TopGear wint. Alweer.
P.S. Als er nog iemand behoefte heeft aan een paar kinderen: de onze staan op Marktplaats.
BMW 420d Coupé M Sport automaat
14/20
Motor
1.995 cc
viercilinder turbo
184 pk / 380 Nm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 in 7,3 s
top 232 km/u
Verbruik/milieu
4,6 l/100 km
121 g/km CO2, C-label
Afmetingen
4.638 x 1.825 x 1.362 mm (l x b x b)
2.810 mm (wielbasis)
1.440 kg
57 l (diesel)
445 (bagage)
Prijzen
NL € 50.089 (25%)
BE € 41.340
Het vonnis
Een onbetamelijk mooie auto die het ook verder vertikt om teleur te stellen. Zolang je maar niet gelooft wat die domme verkeersbordenlezer zegt: hij is al duur genoeg
Reacties