Het blijft lastig als autobouwer: maak je je auto te hard, te direct en te scherp, dan haken meer op comfort gerichte klanten af. Maak je een auto daarentegen wat toegeeflijker, wat zachter en comfortabeler, dan haken de meer op sportief rijden georiënteerde klanten af. (En stappen over naar met name Audi en Mercedes.) Een beetje een spagaat waar BMW denkt een oplossing voor gevonden te hebben: het comfortabele kreeg wat meer scherpte en neem je het optionele onderstel met adaptieve dempers, dan krijg je eh… nou ja, nog meer scherpte, dus. Om eerlijk te zijn: echt heel veel merken we er niet van in de BMW 440i.
Enerzijds omdat de vorige 4 al behoorlijk dynamisch was, anderzijds omdat we de nieuwe 154 niet op de limiet konden rijden als gevolg van een pak Duitse sneeuw. Toch, als we het M Sport-onderstel op z’n strakst zetten, verandert de BMW 440iA Steptronic Coupé in een bijterig monster (326 pk) dat het gat onder de M4 prima opvult. De stuggere afstemming van de wielophanging geeft ‘m net een tikje extra dadendrang dat, als er geen sneeuw is, zorgt voor een nog sportiever rijgedrag. De rechtuit-stabiliteit zou zijn toegenomen (geloven we) en de besturing zou nog communicatiever werken (voelen we).

Wat is er veranderd aan de BMW 440i?

Die aanpassingen aan de ophanging zijn overigens niet toegepast op de 4-serie Cabriolet – die bedient toch een wat andere doelgroep, die niet zozeer op extra hardheid zit te wachten, vindt BMW. Wel hebben alle modellen, dus inclusief de 4 Gran Coupé en de M4’s, vernieuwde luchtinlaten, een gewijzigde onderzijde van de achterbumper, LED-mistlampen voor en LED-lichten achter. Optioneel zijn LED-koplampen verkrijgbaar (standaard op de M-modellen) en is het nieuwe infotainmentsysteem van de 5-serie nu ook leverbaar op de 4-serie (eveneens standaard op de M’s). Andere wijzigingen betreffen het interieur, waar meer chroomstrips te vinden zijn, meer hoogglans zwarte panelen (mooi!) en stiksels op het dashboard. De chroomstrip op de cabrio die zowel onder de voor- als achterbumper aangebracht is, had wat ons betreft dan weer niet direct gehoeven..

Wie zijn de concurrenten van de BMW 440i?

Met z’n dynamischer rijgedrag zet de 4 zichzelf, als het gaat om sportief rijden, weer op de eerste plek. De eerste plek in de eeuwigdurende strijd met de (beide zojuist ge­­heel vernieuwde)  Audi A5 Coupé en Mercedes C-klasse Coupé. De verschillen worden wel kleiner, zeker als je ze allemaal uitrust met een adaptief of intelligent onderstel, maar met de BMW valt gewoon nog het best te keten. Zeker omdat de Audi voorwielaangedreven is en Mercedes meer comfort biedt. Bovendien, Audi en Mercedes beogen niet zo extreem sportief te rijden. Ieder z’n ding.

BMW 440iA Steptronic Coupé


Motor
2.998 cc
zescilinder twin-turbo
326 pk @ 5.500 tpm
450 Nm @ 1.380 tpm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,2 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,7 l/100 km
179 g/km CO2 D Label

Afmetingen
4.638 x 1.825 x 1.337 mm (l x b x h)
2.810 mm (wielbasis)
1.615 kg
60 l (benzine)
450 l (bagage)

Prijzen
€ 66.186 (NL)
€ 54.290 (B)

Vonnis:
Meer scherpte, al moet je goed je best doen dat er echt uit te halen. Maar de heerlijke motor, de puike afwerking en de optie ‘m met dat heel sportieve M-onderstel uit te rusten, maken van deze BMW 440i Coupé een topauto

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear