In de beste BMW-traditie verschijnt een paar maanden na de introductie van de nieuwe 5-serie Sedan diens station-variant: de Touring. Weet je wat: we pakken eens een basismodel
Als je wilt weten wat proporties en slim design voor een auto kunnen doen, moet je eens goed naar de nieuwe BMW 5-serie Touring kijken, zoals deze BMW 520dA Touring. En dan met name naar zijn achterkant.
Hoezo proporties, hij is toch gewoon erg lang?
Bekijk hem eerst eens vol van de zijkant. Tien tegen één dat je denkt: ‘Wat een enórme auto!’ Lang, laag, gestrekt, met een bagageruimte waar je de halve nieuwe collectie van Ikea in kwijt zou kunnen. Verplaats je nu eens naar een positie om de auto driekwart van voren te kunnen bekijken. Weg is die achterkant. Compleet. Opeens staat er een alleszins acceptabele middenklasser, bijna een hatchback, die imponeert door zijn front, maar zeker niet door zijn grootte.
Het is een truc die BMW (en met hen vele andere merken) natuurlijk veel vaker toepast, maar zelden is hij zo goed gelukt als op deze nieuwe BMW 520dA Touring. Door alle hoeken af te ronden en naar binnen te laten lopen, vallen ze weg in het perspectief – de hele overhang achter is zo’n beetje verstopt achter de achterwielen.
En de rest van het design?
Voor de voor- en achterkant worden juist andere grappen uitgehaald. De typische BMW-nieren zijn laag en breed, en zijn met een klein zwart vlakje met elkaar verbonden, waardoor ze nog breder lijken. Ze zijn direct gekoppeld aan de platte (standaard led-)koplampen, wat ook weer extra breedte oplevert. Aan de achterkant zie je iets soortgelijks: de achterlichten zijn breed en lopen om de achterkant heen, ook weer om hem breder te laten lijken. Het zijn dingen die niet meteen opvallen, maar die je ‘gaat zien als je ze doorhebt’. En ze werken fantastisch.
Visueel is de opdracht dus alvast geslaagd; wel zo handig, zeker als vier van de tien in Nederland verkochte 5-series een Touring zijn. Hij is aan alle kanten weer iets groter (niet heel veel, hoor; een paar centimetertjes), maar desondanks zo’n 100 kilo lichter. Volgens BMW levert dat (in combinatie met wat andere maatregelen) ook meteen een 11 procent lager verbruik op.
Het is een station, dus hoeveel past erin?
De bagageruimte, want daar gaat het bij zo’n station toch vooral om, is ook weer wat groter geworden, al gaat het maar om 10 litertjes. Je kunt er onder het afdekscherm en met alle stoelen in positie 570 liter ellende in verstouwen. Gooi alle stoelen neer (pardon: laat ze met één druk op de knop elektrisch neerklappen) en je kunt zelfs 1.700 liter kwijt. Dat is overigens íets meer dan je in een Volvo V90 (560-1.526 liter) of in een Audi A6 Avant (565-1.586 liter) kwijt kunt, maar minder dan in een Mercedes E-klasse Estate (640-1.820 liter). En als je al die dikke dure bakken vierkant in hun gezicht wilt uitlachen, koop je gewoon een Skoda Superb Combi, want daar mik je voor de helft van het geld gewoon 660 tot 1.950 liter in. Ha, eet dat.
De vloer is volledig vlak en voorzien van rails, waar je dan weer allerlei dingen aan kunt bevestigen die lastige bagage (tassen, honden, kinderen) in het gareel kunnen houden. Verder zijn er, voor datzelfde doel, allerlei haken en sleepogen. Onder de vloer zijn er nog twee achter elkaar liggende vakken. In het voorste past precies het afdekscherm – niet uniek, wel reuzehandig. Het achterste heeft zelfs een eigen dempertje dat de klep zijdezacht doet openen en sluiten. Je hoeft natuurlijk niet alle stoelen tegelijk omver te gooien: de verdeling is 40-20-40. Natuurlijk kun je, net als in de voorgaande 5 Touring, het achterraampje weer apart van de klep openen. En handsfree de hele klep openen met een schop onder de bumper, dat had het merk zo’n beetje als eerste, dus heeft deze BMW 520dA Touring het ook.
Kortom: op het gebied van ruimte en functionaliteit is de nieuwe 5-serie Touring nergens koploper (is ie ook nooit geweest, trouwens), maar er is ook geen enkele reden om hem daarvoor te laten staan. Hij heeft zich overal netjes tussenin genesteld en blinkt nergens in uit, maar laat ook geen serieuze steken vallen.
Leuk die ruimte, maar hoe rijdt de BMW 520dA Touring?
Maar goed, je koopt een BMW natuurlijk vooral om zijn rijgedrag. Je zou zeggen dat hij technisch exact hetzelfde in elkaar zit als de sedan, maar dat klopt niet helemaal: er is een andere achterasconstructie toegepast om een vlakke laadvloer mogelijk te maken. Daarnaast is luchtvering achter altijd standaard. Dat maakt niet alleen actieve niveauregeling en een hoger laadgewicht mogelijk (730 kilo), maar ook een comfortabeler weggedrag. En comfortabel is ie, die BMW 520dA Touring – comfortabeler dan hij ooit geweest is.
Ik hoorde iets over een Nederlander?
Dat lijkt in eerste instantie misschien niet helemaal te stroken met BMW’s sportieve imago, maar niets is minder waar. BMW’s ondersteldirecteur, de Nederlander Jos van As, is al jaren bezig de basisafstelling van BMW’s minder hard te maken. Het hóeft simpelweg niet meer, dankzij de nieuwste technieken – zowel mechanisch als elektronisch. Je kunt immers, als je de boel wat steviger wilt hebben, daar met één druk op de knop voor zorgen. Wil je hem in de basis ‘scherper’, dan laat je hem gewoon voorzien van een M-onderstelpakket. Kost met 449 euri ook niet de wereld. Zo bedien je veel meer mensen, zonder afbreuk te doen aan je sportieve ambities.
En zo is de BMW 520dA Touring vooral smooth. Hij is muisstil, zowel qua motor- als qua wind- en afrolgeluiden. De stoelen zitten geweldig en zijn uitstekend instelbaar, de automaat is perfectie, de bediening uitmuntend (speciale pluim voor het enorme head-up display: het beste van de markt en een verplichte optie). De motor is in ons 520d-geval natuurlijk maar het instappertje, maar aan zijn 190 pk en 400 Nm heb je doorgaans voldoende. Al is die 530d met zijn zalige zes-in-lijn van 265 pk en 620 Nm natuurlijk de versie die je écht wilt. Nee, goedkoop is ie niet (zeker niet na een greep uit de opties), maar ook wat dat betreft: niets nieuws onder de zon.
BMW 520dA Touring
Motor 1.995 cc
viercilinder turbo
190 pk @ 4.000 tpm
400 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving achterwielen
8v automaat
Prestaties 0-100 km/u in 7,8 s
top 225 km/u
Verbruik (gemiddeld) 4,3 l/100 km
114 g/km CO2
B Label
Afmetingen 4.943 x 1.868 x 1.498 mm (l x b x h)
2.975 mm (wielbasis)
1.635 kg
66 l (diesel)
570/1.700 l (bagage)
Prijzen € 63.163 (NL)
€ 53.550 (B)
Vonnis:
De nieuwe 5-serie voldoet met het grootste gemak aan alle verwachtingen. Hij is stiller en comfortabeler dan ooit, zonder rijplezier in te leveren. En leverbaar met zo ongeveer alles wat een normaal mens kan bedenken. Een topper
Reacties