Hoe ziet jouw ‘auto van de toekomst’ eruit? Veel rijplezier? Veel gadgets? Veel verantwoord groene pk’s? Die auto is er al. We blijven ons verbazen over het gemak waarmee BMW zich de rol van toonaangevende eco-fabrikant heeft aangemeten. Ja, andere merken kwamen veel eerder met hybrides, hergebruik van remenergie…
Hoe ziet jouw ‘auto van de toekomst’ eruit? Veel rijplezier? Veel gadgets? Veel verantwoord groene pk’s? Die auto is er al.
We blijven ons verbazen over het gemak waarmee BMW zich de rol van toonaangevende eco-fabrikant heeft aangemeten. Ja, andere merken kwamen veel eerder met hybrides, hergebruik van remenergie en allerhande CO2-besparende maatregelen. Maar kijk eens even naar de verschillende modellen met a-energielabels die op dit moment worden aangeboden. Daartussen vind je de kleine Toyota Aygo, de langzame VW Golf BlueMotion, en de BMW 320d: een auto waarin je met vier man prima kunt zitten, die nauwelijks meer dan 100 gram CO2 uitstoot en toch ruim 160 pk levert.
Ze zijn goed bezig in München. Ze laten zien dat ze hun auto’s schoner, zuiniger en beter kunnen maken, zonder voorbij te gaan aan waar het merk voor staat: rijplezier. Dat zien we zelfs terug in grote, krachtige modellen als deze 530d. Met de soepele 3,0-liter zescilinder heeft de 5-serie iets meer dan zes seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te komen, en gemiddeld evenveel liters diesel om een afstand van 100 kilometer af te leggen. Nog niet zo lang geleden waren dat soort cijfers respectievelijk voorbehouden aan zuipende benzinemotoren en kortademige dieseltjes met twee cilinders minder.
Met ontstellend gemak leg je in de 530d de grootste afstanden af. Alles gaat als vanzelf. In het brede, massieve interieur word je standaard al verwend met airco en gedeeltelijk elektrische stoelen, maar onze testauto is zo’n exemplaar dat door iemand met een enorm dikke portemonnee besteld zou worden. Keyless go. Navigatie met extreem breedbeeld. Adaptieve cruisecontrole die tot stilstand blijft functioneren, en waarmee je dus probleemloos kunt filekruipen. Een handrem die zichzelf aantrekt voor het stoplicht, zodat je rechtervoet even kan ontspannen. Camera’s rondom de auto, die hun beeld vervormen en je zo een nauwkeurige bird’s eye view van boven de auto voorschotelen bij het inparkeren.
Het actieve onderstel, waarmee je tussen comfort en sport+ kunt kiezen (met nog wat standjes ertussenin die je gewoon overslaat), is niets minder dan subliem. Van rustiek deinend slagschip tot scherpe en wendbare sportsedan; de 5-serie maakt de omschakeling in een oogwenk met een simpele druk op de knop. Deze test-BMW kost in Nederland 95.000 euro (en inderdaad wat minder in België), wat vreselijk veel geld is; maar je krijgt er wel twee totaal verschillende auto’s voor terug.
Na een weekeindje sturen met deze 5-serie vragen we ons af wat je je eigenlijk nog meer zou kunnen wensen in een auto. Dit is een absolute alleskunner. Als ie een mens was, heette hij Mitch en was hij een succesvolle topmanager met een afgetraind lijf en een lekkere vriendin, die toch de deur openhoudt voor oude omaatjes en z’n buurman op zondag helpt met het omspitten van diens tuin. Je zou een hekel aan hem hebben, uit pure jaloezie op zijn voorbeeldigheid.
Het ligt voor de hand om het over een dure Duitser te zeggen, maar het is niet anders: veel dichter bij perfectie komen auto’s op dit moment niet. Wij kunnen maar één verbetering bedenken, en die heet 535d. Of, binnenkort, M5.
Reacties