‘Hybride? Oké. Maar dan moet het wel de BMW onder de hybrides worden.’ Dat was de insteek – en dat is aardig gelukt.
Er is bij BMW de laatste jaren nogal een kentering gaande. Onder het motto Efficient Dynamics (wie heeft die term bedacht, trouwens?) moet alles vooral schoner en groener. Nu is het aardige dat BMW zich niet slaafs tot overdreven CO2-knieperigheid laat leiden, maar trouw blijft aan het principe dat rijden wel een beetje leuk moet blijven. Freude, fahren: je kent het wel. Geen beter bewijs dan de nieuwe hybrideversie van de 3-serie.
Wie had gedacht dat een bedrijf dat het eerst bestaat de roemruchte 328i te voorzien van een viercilinder, voor z’n hybride-auto juist de sterkst mogelijke motor zou nemen? En toch: de benzinemotor van de ActiveHybrid 3 is de drieliter turbo uit de 335i, goed voor 306 pk. De elektromotor doet daar nog eens 54 pk bij – bruikbaar als boost voor de benzinemotor of in z’n eentje. Samen schoppen ze het tot 340 pk en 440 Nm.
De accu’s zitten onder de bagageruimte ingebouwd, de elektromotor vooraan de versnellingsbak, waardoor het geheel maar 30 liter bagageruimte kost. Hij is, door gewicht-besparende maatregelen, ook niet veel zwaarder: 135 kilo. Zo krijg je dus de grap dat de hybrideversie sneller is dan z’n benzinevariant: 0 naar 100 in 5,3 seconden (tegen 5,5) en tegelijkertijd zuiniger (5,9 l/100 km tegen 7,2). Met de aantekening dat het met een 335i altijd veel minder zuinig zal uitpakken, terwijl als je het echt wilt, de hybride zeker op termijn wel eens zuiniger zou kunnen zijn. Al is het alleen maar omdat al die techniek maar vijf mille extra kost.
Het geheim is één knop: die waarmee je de voorkeuze-instellingen van de auto bedient, ofwel de karakters. Klinkt overdreven, is het geenszins. Ze bestaan bij BMW tegenwoordig uit vier stuks: Eco Pro, Comfort, Sport en Sport+. Het hybridesysteem werkt alleen in Eco Pro – in de andere standen laden de accu’s wel bij, maar rijd je nooit elektrisch. Nu is die Eco Pro-stand toch al een soort BMW op valium: de gaspedaalrespons wordt slomer, de versnellingsbak schakelt eerder over, et cetera. En nu komt daar dus elektrisch rijden bij. Deze 3 zou dat op eigen kracht maximaal vier kilometer moeten kunnen volhouden.
Het werkt allemaal vrij natuurlijk: de benzinemotor schakelt vrij ongemerkt aan en uit – ook bij 120 km/u, als je heuvel af zeilt. Zet een en ander echter in de Sportstand en je krijgt een 335i op steroïden: giftig, gemeen, idioot snel en geweldig klinkend – lang leve de zes-in-lijn! Je moet er wel mee leren rijden: probeer nooit een inhaalactie op een polderweg in die Eco-Prostand. Het duurt een eeuw voor wordt teruggeschakeld en het gas erop gaat: een auto die eergisteren van de andere kant vertrok is er voor je er erg in hebt – ronduit gevaarlijk. In Sport: fractie van een seconde-werk. Dat je het weet.
BMW ActiveHybrid 3
17/20
Cijfers
0-100 km/u: 5,3 s
Top: 250 km/u
Verbruik: 5,9 l/100 km
Motor: 2.979 cc, zes-in-lijn turbo benzine + elektromotor
Aandrijving: achter
Vermogen: 340 pk
Koppel: 450 Nm
Gewicht: 1.630 kg
CO2: 139 g/km
Prijs
NL € 59.900
BE n.n.b.
Vonnis
Twee zulke uiteenlopende karakters in één auto: we vermoeden dat alleen BMW het kan. Een a-labeltje met 340 pk – we weten het zeker
Reacties