De wereld van hybrides is soms een mistige. Welke leuke en toch vooral schone auto’s kun je kopen, en welke niet? Is er een hybride A6? E-klasse?
Nee dus. In het luxe segment van zakensedans levert alleen Lexus een hybride auto: de GS450h. Audi en Mercedes houden het voorlopig bij heel kleine en heel schone diesels, waarin BMW trouwens ook kan voorzien. En dat brengt ons bij de vraag waarom BMW met een hybride model komt terwijl ze ook minstens zo schone diesels leveren.
Veeleisende klanten bedienen. Die heel schone diesels van BMW leveren tussen de 182 en 215 pk, en dat is voor een 5-serie prima, maar niet heel vlot. De ActiveHybrid 5 is dat wel, simpelweg omdat ie is voorzien van een zescilinder motor met dubbele turbo die benzine lust en daarvoor 306 pk levert. Je vindt die motor ook terug in de 535i. Daarbovenop heeft ie ook een elektromotor die 55 pk levert en die zorgt ervoor dat je in totaal 340 pk (dus niet 306 plus 55) beschikbaar hebt als je even haast hebt.
Door toepassing van een elektromotor kan de hybride 5-serie een kilometer of vier elektrisch rijden tot een snelheid van 60 km/u. En door gebruik van allerlei slimme oplaadtechnieken – deze 5 regenereert zich suf, en met slimme besparingstechnieken, waaronder het uitschakelen van de motor als je geen gas geeft, is een gemiddeld verbruik van 6,4 l/100 km mogelijk. Goed voor energielabel A, maar omdat ie gemiddeld 149 g/km CO2 uitstoot, blijft de bijtelling voor zakelijke rijders gewoon 25 procent.
Je koopt of leaset een hybride 5-serie dus vooral omdat ie best zuinig is, niet heel veel troep uitstoot en daardoor best groen is, zonder in te leveren op het comfort van een stevige, fijn klinkende en vooral sportieve motor. Maar, hij is wel bijna 200 kilo zwaarder dan een vergelijkbare 535i – en dat voel je tijdens het rijden. De elektromotor is boven de achteras geplaatst om de gewichtsverdeling zo optimaal mogelijk te houden, met als gevolg dat de soepelheid die een normale 5-serie heeft, een beetje verminderd is. Je voelt aan z’n achterste dat ie wat zwaarder is.
Het is geen ramp. Integendeel: door dat extra gewicht kun je snel veel vermogen naar achteren sturen door gas te geven zonder dat ie gelijk met z’n staart gaat kwispelen. Kom je uit een normale 5-serie, dan is dat even wennen als je sportief aan het rijden bent, maar om nou te zeggen dat het een nadeel is: nee.
De automaat schakelt heerlijk soepel en is ook vlot handmatig te bedienen met flippers aan het stuur. Ook het onderstel en daarbij behorend rijgedrag is op vele manieren instelbaar, van uiterst behoudend en dus heel zuinig, tot zeer sportief en daarmee wat minder zuinig, maar veel leuker. Eigenlijk is er vrij weinig aan z’n sportieve en dynamische inborst verloren gegaan door de toevoeging van wat accu’s en elektromotor en dat is best knap te noemen.
Bedenk daarbij dat ook deze 5-serie alle luxe biedt die je kunt wensen. Natuurlijk, een groot deel van die luxe is niet standaard, maar in de basis is dit niet alleen een goed smoelende auto, ook een heel complete, fijn sturende, ruime en representatieve sedan. Wil je een hybride in dit segment, dan is de keuze niet groot, maar met deze nieuwkomer wel makkelijk.
BMW ActiveHybrid 5
15/20
Cijfers
0-100 km/u: 5,9 s
Top: 250 km/u
Verbruik: 6,4 l/100 km
Motor: 2.979 cc, 6-in-lijn twinturbo benzine + elektromotor
Aandrijving: achter
Vermogen: 340 pk
Koppel: 450 Nm
Gewicht: 1.850 kg
CO2: 149 g/km
Prijs
NL: € 69.970
BE: n.n.b.
Vonnis
Snelle, luxe en hypermoderne sedan die door de toevoeging ‘hybride’ ook nog eens een groen stempel meekrijgt. Goede keus als je een hybride wilt
Reacties