Alpina gaat graag een stapje verder dan BMW. Daarom vind je onder de kap van de B3 niet één maar twee turbo’s – een hele stap verder dan de standaard 335i waarop ie gebaseerd is.
Als je net zo’n betweter bent als wij, word je natuurlijk nieuwsgierig wanneer er op een auto die ogenschijnlijk een BMW 335i is, ineens ‘bi-turbo’ staat. De dikke Beier heeft toch maar echt één drukvuller? De auto op deze pagina is dan ook geen 3-serie maar een B3: de compacte bom van Alpina. De techneuten van Alpina zijn altijd op zoek naar de mooiste technieken voor hun creaties en vonden dat er nog wat te verbeteren viel aan de nieuwste zes-in-lijn van BMW. Met twee turbo’s heb je meer continuïteit in de opbouw en beschikbaarheid van het vermogen, reageert de motor alerter en schep je mogelijkheden om echt alles uit de kast te halen. Alpina’s missie is om BMW’s perfectie verder te verbeteren. Ga er maar aan staan.
De vraag is of deze geldingsdrang en het oog voor technisch detail voldoende zijn om het enorme prijsverschil te rechtvaardigen. In Nederland wordt Alpina niet eens meer officieel geleverd, ongetwijfeld gesneuveld vanwege de door uitstoot gedreven belasting op auto’s. Op basis van de Belgische prijzen kunnen we een vergelijk maken. De BMW 335i kost in België 45.300 euro, de B3 67.100 euro. Amai, die extra pk’s worden duur betaald. Je ziet het er niet aan af, want de B3 is een zeer ingetogen auto die misschien wel een van de minst patserige 3-serie-derivaten is.
Ingetogenheid is een groot pluspunt bij een snelle sedan. En snel is ie zeker, die B3, en soepel ook. Met 410 pk is het vermogen niet veel lager dan dat van een oude M3; naar verluidt krijgt de nieuwe versie daarvan rond de 450 pk. Dat zou een eerbiedwaardige ruimte tussen de beide modellen opleveren, maar bedenk wel met wat voor soort geweldenaar je van doen hebt.
Afgaand op het uiterlijk zou het net zo goed de zoveelste bijtellingsvriendelijke downsize-viercilinder kunnen zijn. Met een koppel van 600 Nm maak je snel vrienden bij Kwik-Fit en Profile Tyrecenter, maar nogmaals, je ziet het er niet aan af. Dat maakt de B3 een geweldige auto om dag-in dag-uit mee op pad te zijn en heerlijk te genieten van de power onder je voet. Het is onwerkelijk met hoe veel gemak de supersedan over de weg zoeft.
Ben je iemand die zelf met flippers bepaalt wanneer er geschakeld wordt, dan zul je geen klachten hebben over de techniek. Laat je de achttraps automaat zelf kiezen dan wordt hij wat onrustig en zet graag een lagere versnelling dan nodig in. Opvallend genoeg kiest BMW vaak voor het tegenovergestelde karakter.
BMW zou eens goed moeten kijken hoe Alpina het voor elkaar krijgt om de B3 zo comfortabel te maken. De besturing is top, net als eigenlijk de hele auto. Wat een plezier om in te rijden. Maar de prijs, die is onoverkomelijk.
Alpina B3 Bi-Turbo
16/20
Motor
2.979 cc
zescilinder biturbo
410 pk / 600 Nm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 in 4,2 s
top 305 km/u
Verbruik/milieu
7,6 l/100 km
177 g/km CO2
Afmetingen
4.624 x 1.811 x 1.429 mm (L x B x H)
2.810 mm (wielbasis)
1.610 kg
60 l (benzine)
480 l (bagage)
Prijzen
NL n.b.
BE € 67.100
Het vonnis
De B3 is een sportsedan van het zuiverste water. De doorgevoerde aanpassingen zijn vrijwel allemaal verbeteringen – en dat is op zich al knap. Maar wat is z’n prijs hoog: waarschijnlijk de reden dat je 'm toch niet wilt
Reacties