Ik ben geen nummer, maar een Alpina. Hoewel ze op het oog eender zijn, verschillen de B3 en M3 sterk van elkaar. Gelukkig.
Individualiteit is een groot goed. Zo werd onlangs bekend dat maar liefst veertig miljoen Amerikanen een tatoeage hebben, om zich te onderscheiden van ‘de rest’. De drang om anders te zijn dan anderen is zo sterk in de samenleving aanwezig dat het helemaal geen gekke gedachte is dat de nieuwste generatie M3 al snel gemeengoed is. Ondanks de prijs van honderdduizend euro en een dikke V8. En daarmee is het bestaan van de BMW Alpina B3 BiTurbo volkomen gerechtvaardigd.
Op het eerste gezicht zijn er heel wat overeenkomsten tussen de gespierde Alpina en BMW’s eigen topper. Beide zijn in de basis een 3-serie. Allebei staan ze op een aangepast chassis, terwijl de motor, carrosserie en het interieur ook verre van standaard bleven. De orgaanplettende acceleratie hebben ze eveneens gemeen. Het maakt niet uit in welke van de twee je zit, je billen spannen zich aan en je mond wordt standaard in een permanente glimlach vervormd.
Vanaf dat punt scheiden zich de wegen. Alpina gebruikte voor dit huzarenstukje de toch al niet stumperige zes-in-lijn uit de 335i als basis voor hun krachtbron, zoals gezegd huist in de M3 een zwaardere vierliter V8.
De aanpassingen zijn niet al te gecompliceerd. De druk in de twee turbo’s aan het 335i-blok werd opgevoerd tot 1,1 bar, in de cilinders roffelen extra versterkte Mahle-zuigers om de grotere krachten te weerstaan.
Uit de koele cijfers blijkt dat zijn vermogen 355 pk is, terwijl de M3 420 pk heeft. Het koppel is wel hoger: 500 Nm tegen 400 Nm. In werkelijkheid blijkt de auto verschrikkelijk snel, de bestuurder moet haast moeite doen om zijn honger naar toeren te stillen. De acceleratie van 0 naar 100 km/u is met 4,8 seconden even snel voor beide, de top van de B3 is 35 km/u hoger. Helemaal eerlijk is dat niet, want de M3 is begrensd.
De Alpina is wel makkelijker in de omgang, met dank aan de standaard zestrapsautomaat in plaats van de handgeschakelde zesbak met zwaardere koppeling voor de M3. Overigens kan de bestuurder van de B3 wel het heft in eigen handen nemen: op het stuur zitten schakelknoppen. De software die hierachter zit is zo aangepast dat ze nog sneller reageren dan in een standaard 335i.
Het onderstel is gelijk aan dat van de 335i met sportvering, de run-flat banden zijn vervangen door conventioneel rubber. Daardoor is het veergedrag iets soepeler, zeg maar gerust minder scherp dan dat van de M3.
Nu gaat de samenwerking van Alpina en BMW erg ver. Zo ver zelfs dat in de Alpina-werkplaats alleen maar de carrosserieaanpassingen worden uitgevoerd. De technische wijzigingen vinden plaats op de band in de BMW-fabriek. O ja, Alpina monteert ook zelf dat vreselijke interieur met typisch Duits doorgestikt leer. Gelukkig is het een optie.
Reacties