Alpina heeft een aantal verschillende modellen van BMW ontleed, selecteerde de beste onder-delen en gebruikte ze voor de nieuwste creatie. Daarmee bewijst het merk dat 1 plus 1 inderdaad 3 is. De BMW 323d bestaat niet. Als we naar de reden vragen, krijgen we te horen dat er al…
Alpina heeft een aantal verschillende modellen van BMW ontleed, selecteerde de beste onder-delen en gebruikte ze voor de nieuwste creatie. Daarmee bewijst het merk dat 1 plus 1 inderdaad 3 is.
De BMW 323d bestaat niet. Als we naar de reden vragen, krijgen we te horen dat er al heel veel diesels in het leveringsprogramma van de Drie zitten. Dat kleine gaatje tussen de 320d en de 325d op vullen, is vrijwel overbodig. Als je dus die bovenstebeste, van dubbele turbo voorziene vierpitter in je auto wilt hebben, ben je aangewezen op een 123d.
Tenzij je naar Alpina gaat. Daar halen ze de tweeliter motor uit je 3-serie en planten de motor uit de 1-serie ervoor in de plaats. En passant pakken ze het motormanagement even aan en vervangen het uitlaatsysteem. Met een goed resultaat.
Het begint al met de cijfers: 214 pk, 0 naar 100 in 6,9 seconden en een top van 244 km/u. Inderdaad, cijfers waarmee je een Golf GTI klop geeft terwijl het verbruik niet meer is dan 5,4 l/100 kilometer. Het specifieke vermogen is bijna 150 pk per ton staal. In een diesel. Onbegrijpelijk.
Hij is ook nog heel milieuvriendelijk: met een uitstoot van 143 gram CO2 per gereden kilometer kun je dezer dagen best voor de dag komen. En dat voor een auto die er met z’n kenmerkende Alpina-sportstrepen en zeer opvallende voorspoiler behoorlijk snel uit ziet. Snel gaat dus niet altijd samen met vies. Overigens is de hele auto voorzien van verwijzingen naar Alpina, daar moet je wel van houden. Wij vinden het persoonlijk wat minder geslaagd.
De D3 voelt trouwens ook snel aan. Sterker nog, je zou zweren dat het geen diesel is. Ondanks z’n enorme koppel van 450 Nm heb je nooit het idee dat de turbo’s van het één op het andere moment je ruggengraat door de stoel heen willen drukken. In plaats daarvan bouwt de kracht gelijkmatig op, in een tempo dat we alleen kennen van benzinemotoren. Het blok is zo alert dat zelfs de grootste dieselhater hiermee over de streep kan worden getrokken. Als je even de idioterieën (we noemen een V12-diesel van Audi) overslaat, dan kon dit wel eens de beste diesel ter wereld zijn.
De D3 rijdt beter dan welke moderne BMW ook. Alpina heeft de harde runflat-banden die standaard onder de 3-serie liggen de laan uitgestuurd. Voor bandenpech is er een spuitbusje met schuim. Daarnaast vogelden ze wat met de afstelling van de vering en het resultaat is een wegligging om te zoenen.
Je vraagt je af waarom Alpina op dit punt stopte met hun verbeterslag. Alleen de nieuwe spoilers, het stuur en de stoelen zetten een sportieve kroon op het werk aan motor en onderstel. Zo krijgt de term sportieve diesel een heel andere invulling. Een gemiste kans om dan niet meteen de versnellingsbak en de besturing aan te pakken. De prijs zou inderdaad omhoog gaan, maar de D3 is zo exclusief dat geïnteresseerde kopers daarvoor graag wat extra’s zouden uittrekken.
Een heel andere vraag komt op: moet BMW zijn eigen 323d gaan maken? Het marketingteam zal dan flink aan de slag moeten, maar wij van Top Gear nemen het op voor de mensheid: is het eerlijk dat zo’n geweldige motor maar in één model leverbaar is?
Reacties