Onlangs deden we verslag van de i5 eDrive40 tijdens onze eerste ontmoeting met de nieuwe BMW 5-serie. Die nu ook geheel elektrisch te bestellen is. Voor nu rijden we met het topmodel, de BMW i5 M60 xDrive, die we wat langer tot onze beschikking hadden. Gewoon in het frisse Nederland. Wat er dan ook direct voor zorgt dat de software inschat dat je niet verder dan 360 kilometer kunt rijden met 100 procent batterijlading.

Weliswaar ver van het maximale WLTP-bereik van 516 kilometer, maar alsnog ruim voldoende voor normaal dagelijks gebruik. Maar dat normale dagelijkse gebruik brengt iets aan het licht waar BMW echt even mee aan de slag moet. Want wat moet een mens met 43 apps in het infotainmentsysteem? Je zoekt je soms kleurenblind naar een simpele functie.

Toch nog een paar fysieke knoppen voor de BMW i5 M60

Wat BMW wellicht al aanvoelde, waardoor ze op de middenconsole toch ook maar een paar fysieke knoppen hebben gemaakt om snel wat essentiële zaken te – kunnen instellen. Het systeem dat aan je stuur gaat rukken als je van rijstrook wisselt of een wit lijntje raakt – handig in de grote stad op van die gecompliceerde kruisingen vol lijnen – zit onder zo’n snelknop.

Net als het (binnenkort in de EU verplichte) piepsysteem dat alarm slaat als je ook maar ietsje harder rijdt dan de snelheid die de auto op de verkeersborden heeft gelezen. Uitschakelen kan, maar elke keer als je je i5 uit en aan hebt gezet, is de boel weer actief. Daarnaast trapt het systeem per rit een aantal keren op de rem, juist op momenten waarop wij dat nooit zouden doen. Neem een bocht naar rechts langs links geparkeerde auto’s en de auto denkt dat je er rechtdoor rijdend op gaat knallen.

BMW i5 gamen AirConsole scherm

Vergelijk de i5 M60 niet met de oude 5-serie

We hebben die 43 apps doorgeworsteld op zoek naar iets om het uit te zetten, maar konden het niet vinden. Wel de uitslagen van Bundesliga-voetbal (Bayern München had gewonnen). We moeten toegeven: we kijken met een ‘oude 5-serie’-bril naar deze nieuwe. De voorgaande modellen waren gericht op sportief rijden, de bestuurder gevoel meegeven, met niet te veel afleiding; al werd het per nieuw model technischer.

De nieuwe is een kolos van een auto geworden en geeft je een hoge zitpositie – want dat vinden oudere kopers waarschijnlijk fijn. Maar de i5 M60 xDrive heeft ook de allerlaatste BMW-tech aan boord, waar geen oudere koper wijs uit wordt, omdat de boel hier en daar simpelweg ondoorgrondelijk is. Ja, er is geprobeerd enige logica aan te brengen in de wirwar van menu’s, knopjes, iDrive-bediening en meer, maar als je te veel wilt, gaat dat – uiteindelijk niet goed. Hier moet echt eens stevig de bezem door.

BMW i5 M60 xDrive (2024) rood rechts schuin achter rijdend weg

Het rijdt nog echt als een BMW

Echter, als je alle elektronische toestanden even vergeet en ’m beoordeelt op hoe ie rijdt, dan staat deze i5 M60 xDrive hoog op het lijstje van best rijdende EV-sedans. Dat is ook meteen het duale bij deze auto: je weet al, omdat het een BMW is, dat ie voortreffelijk rijdt. Die 601 pk’s verdeeld over vier wielen is lachen gieren brullen: wat je ook doet, het kan. Voor een EV rijdt ie subliem als het gaat om wegligging.

Er is toch nog een beetje stuurgevoel en met name qua prestaties kom je werkelijk niets te kort in de i5 M60 xDrive. Als je er even goed voor gaat zitten, ondergaat de i5 alles heel stoïcijns. Er is geen rammeltje of kraakje, je merkt aan alles dat dit een topproduct is. Maar de ingewikkelde elektronica voelt aan als overkill. Dat stoot ons af, terwijl z’n rijgedrag nu juist zo aantrekkelijk is. Gelukkig kan de elektronica met een paar software-updates verbeterd worden.

Prijs en concurrentie BMW i5 M60 xDrive

Qua concurrentie heeft de BMW i5 zeker niet het rijk alleen. De zojuist onthulde Audi S6 e-tron is met een prijs van 99.990 euro goedkoper, maar mist ook 100 pk (alhoewel dat voor de prestaties niet heel veel uitmaakt). De Mercedes-AMG EQE 53 is nipt sneller en met een prijs van 128.813 euro aanzienlijk duurder. Bij Audi en BMW kun je dan ook nog voor een stationwagon kiezen.

Prijzen: 108.430 (NL) / 109.300 (B)
Motor: 2 elektromotoren
Power: 601 pk / 795 Nm
Accu: 81,2 kWh
Aandrijving: vier wielen, traploos
Prestaties: 0-100 km/u in 3,8 s
Topsnelheid: 230 km/u
Verbruik (gemiddeld): 18,2 kWh/100 km
Actieradius (opgave): 516 km (WLTP)
Laadtijd: 4 uur 15 min. bij 22 kW, 30 min. bij 205 kW (80%)
Afmetingen: 5.060 x 1.900 x 1.505 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.995 mm (wielbasis)
Gewicht: 2.380 kg
Bagageruimte: 490 l (bagage)

Reacties

  • Janvan heeft op 8 november 2024 geschreven:

    In één ruk van Brussel naar Parijs lukt dus niet met een auto van meer dan één ton?
    Het kan niet gekker…

    Reageer
  • Turboobs heeft op 6 november 2024 geschreven:

    Waarom wil EU ons pesten met zinloze, niet werkende piepjes en je stuur laten tegensturen zodat we recht tegen die fietser knallen ipv mooi een witte lijn overkruisen. Tenzij de EU ook wat heeft tegen bakfietsen, wat ik zo kan begrijpen.

    • Antwoord heeft op 6 november 2024 geschreven:

      Omdat waarschijnlijk hiermee veel ongevallen door mensen op de verkeerde rijstrook voorkomen worden.

      Reageer
    Reageer
  • Roelant heeft op 5 november 2024 geschreven:

    …waarom vermelden jullie nooit een trekgewicht bij de specificaties. Ik ben vast de enige niet die dat doorslaggevend vindt…

    • Koen heeft op 9 november 2024 geschreven:

      Vind jullie score systeem wel bizar. 13/20 voor een magistraal rijdende auto waar wat te veel appjes en biepjes inzitten lijkt me niet correct. Te meer omdat er veel grijze muizen wel in staat zijn om hoger te scoren zonder dat ze uitgesproken rij-aspiraties hebben.

      Reageer
    • TJ heeft op 5 november 2024 geschreven:

      Zie jij een trekhaak dan?

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)