
We benijden de vorige BMW M135i niet. Hij moest alleen maar even een van de tofste, meest charismatische, best rijdende hatchbacks ter wereld opvolgen. De in 2019 afzwaaiende M140i, met zijn zescilinder en achterwielaandrijving, ging de geschiedenis in als een hoogtepunt van modern rijplezier. Daar kom je met je viercilindertje en op de voorwielen geënte vierwielaandrijving niet zomaar even bij in de buurt. Hoe zit dat met de nieuwe BMW M135?
Halverwege zijn bestaan werd de herboren M135i bijgewerkt met onder meer een scherper onderstel, en nu is hier wat BMW de vierde generatie van de 1-serie noemt, maar in feite een zeer uitgebreide update is. De neus is lager en het interieur is naar de hedendaagse standaard van kromme schermen en curieuze sfeerverlichting getild.
Stikselstreepjes in M-kleuren
In onze BMW M135 – die zijn ‘i’ heeft moeten inleveren, aangezien die letter voortaan is voorbehouden aan het elektrische spul – zien we ventilatieopeningen die je met joystickjes moet verstellen en Harman Kardon-speakers die een derde van de deurpanelen beslaan. En er lopen drie stikselstreepjes in M-kleuren dwars over het dashboard.
Dat is allemaal bijzonder, maar niet zo bijzonder als het feit dat onze auto wel stuurverwarming heeft, maar geen stoelverwarming. Zoiets zijn we nog niet eerder tegengekomen, laat staan bij een auto van net geen 90 mille. Iemand bij de importeur heeft een hoop vakjes aangevinkt, maar is er een vergeten die in deze steenkoude testperiode wel plezierig was geweest. Ja, zo’n functie zou in deze klasse gewoon standaard moeten zijn, maar leg dat de Duitse premiumtypes maar eens uit.

We proberen onze handen om het dikke stuur te vouwen en vertrekken, waarbij meteen de geslaagde zitpositie opvalt, gevolgd door de feilloos schakelende zeventraps DCT-automaat die bij alle 1-series nu standaard is. Met de flippers (op eentje prijkt het woord ‘Boost’ – spannend) kun je de boel zelf regelen, maar dat is zelden nodig: in de normale rijmodus doet de transmissie precies wat je van ’m verlangt. Hij blijft niet in toeren hangen en reageert snel op je voetbewegingen.
Toch een beetje klassiek BMW-gevoel
Gecombineerd met de directe, zelfs wat giftige besturing ontstaat zo toch weer meteen dat klassieke BMW-gevoel van een auto die aan je vingertoppen en tenen hangt en zich om je heen sluit als een vacuümverpakking. In een tijd waarin elektromotoren hun krachten extreem nauwgezet overbrengen is het mooi om te merken dat echte, fysieke techniek nog niet aan het eind van zijn Latijn is.
Geef te vroeg gas in een bocht en voordat de voorwielen goed en wel een misstap kunnen maken, vindt er xDrive-goochelarij plaats om je het vege lijf te redden. Het onderstel werd nog verder doorontwikkeld en werkt in een natuurlijke, knokige synergie met de rest van de auto. Het heeft de boel dusdanig in de hand dat er bijna geen sprake is van zijwaartse rolbewegingen of andere uitspattingen.

In bochten is er een en al controle en ook met vier man aan boord ontstaat bij een hoger tempo op matig asfalt niet het gevoel dat de boel bijna aan zijn taks zit. Je ruggengraat ontvangt de wegdekinformatie hardhandig, dat wel, want namens M Performance is het geheel gepast ferm.
Speciale hobby van de BMW M135
De motor zelf dan: die maakt van de M135 een buitengewoon fijne auto om vlotjes mee te rijden, en wel wat meer dan vlotjes ook. Van 50 naar 150 sprinten is zijn hobby, en daarbij klinkt hij gematigd enthousiast; tot je de Sport-modus inschakelt. Naast de spanningen die dat op andere vlakken in de auto teweegbrengt wordt de viercilinder een stuk luidruchtiger, dieper en rasperiger, met geplof en gerommel bij gas los. En hij biedt het soort prestaties waar je ook echt iets aan hebt – bruikbare performance, elke dag weer.

De M135 is een heerlijk ronde, complete auto die eigenlijk maar één echt probleem heeft: dat zijn magnifieke voorvader met twee extra cilinders nog zo vers in het geheugen ligt. Zouden we die liever tweedehands kopen dan deze nieuw? Zonder enige twijfel. Niets ten nadele van BMW’s jongste, maar die instant–klassiekerstatus kunnen we ’m niet toekennen. Evengoed: moet het nieuw zijn, dan heb je hier allerminst een miskoop aan. Zolang je de stoelverwarming maar aankruist.
Prijzen € 79.152 (NL) / € 56.450 (B)
Motorinhoud 1.998 cc
Motortype viercilinder turbo
Power 300 pk/221 kW, 400 Nm
Aandrijving vier wielen, 7v automaat
Acceleratie 0-100 km/u in 4,9 s
Topsnelheid 250 km/u
Verbruik 7,6 l/100 km
CO2-uitstoot 173 g/km
Tankinhoud 49 l (benzine)
Afmetingen 4.361 x 1.800 x 1.459 mm (l x b x h)
Wielbasis 2.670 mm
Gewicht 1.550 kg
Bagage 380/1.200 l