Je kent het verhaal. Auto’s die het niet goed doen op de Nürburgring, spelen ook op de weg niets klaar. Nou, dat is nonsens. Is ook altijd nonsens geweest. En de auto die je op deze pagina’s ziet, is de nieuwste die die mythe onderuithaalt.
Het is de BMW M4 CS. Als je meer van M-auto’s weet dan alleen hun modelcode, weet je ook meteen hoe cool die laatste twee letters zijn. Weet je dat niet: dit is de reguliere M4 plus de krankzinnige tweezits M4 GTS, gedeeld door twee. Z’n prijs, z’n vermogen van 460 pk en z’n Ring-rondetijd van 7 minuten en 38 seconden houden allemaal precies het midden tussen de twee uitersten van de M4-modellen.
Ja, BMW zette een rondetijd neer op dat ene circuit waarvan driftig typende mensen op internetfora in een stuip schieten. Maar, eigenlijk een beetje zoals de Mercedes-AMG GT R die we recent hebben gereden, dit is een op het circuit gerichte auto die op de openbare weg toch vriendelijker en beminnelijker is dan het basismodel.
Om kort te gaan: dit is de betere straatauto
Ieder onderdeel is aangepakt en scherper gemaakt ten opzichte van de standaard M4. De stabiliteitscontrole, het ABS, de ophanging, de besturing, het differentieel en de DCT-bak: alles is speciaal afgesteld op de BMW M4 CS. De 3,0-liter twin-turbo zescilinder is 10 pk sterker dan de motor in de M4 Competition Pack, en is bijna 30 pk beter af dan de reguliere M4. Het resultaat is dat ie in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u gaat en een top heeft van 280 km/u, die elektronisch is begrensd.
De wielen hebben een nieuw design met tien spaken, geïnspireerd op de M4 DTM-racewagen. Voor meten ze 19 inch, achter 20 inch. De heftige setup is geleend van de M4 GTS en zorgt voor scherper stuurgedrag en meer grip achter. De wielen krijgen standaard Michelin Pilot Sport Cup 2-banden mee, in essentie racebanden die nog net legaal de openbare weg op mogen. BMW biedt je de keus: je kunt ook Michelins kiezen die wat alledaagser en bruikbaarder zijn, en dan hoef je niet eens extra te betalen. We vrezen echter wel dat je dealer de horlepiep begint te dansen als je daarom vraagt.
Geen complete make-over
Met 1.580 kilo is ie ongeveer 30 kilo lichter dan een standaard M4 met DCT. Er zijn veel koolstofvezel onderdelen (de motorkap in het bijzonder is echt een meesterwerk) en het interieur is meer, hoe zeggen we dat netjes, gefocust. De reguliere deurpanelen hebben plaatsgemaakt voor een materiaal van ‘samengeperste natuurvezels’, dat herbruikbaar en extreem licht is. Er zijn geen armsteunen, minder speakers en een eenvoudiger airco. De normale portiergrepen zijn nu canvas lussen. In de drie kleuren van M, vanzelfsprekend.
Toch is dit geen algehele make-over: er zijn nog steeds zitplaatsen achterin, er is genoeg leer, en de schitterende voorstoelen hebben zelfs verlichte M-logo’s. Vrijwel de hele optielijst van de normale M4 staat verder tot je beschikking.
Achter het stuur van de BMW M4 CS
Maar je wilt weten hoe ie rijdt. Dit is een van die auto’s die meteen helemaal goed voelt. Je pakt het alcantara stuur beet, haalt ‘m van de (handbediende) handrem, rijdt de parkeerplaats af; en je voelt meteen zoveel precisie en voldoening bij elke beweging die je maakt, dat je al concludeert dat ie briljant is zonder dat je harder hoeft te rijden.
Natuurlijk wordt ie beter naarmate je meer toeren aanspreekt, en naarmate je dieper graaft in z’n voorraad grip. De grotere achterwielen (en dus ook grotere banden) zorgen ervoor dat dit een M4 is die je volledig kunt vertrouwen, een auto die voorspelbaar reageert en niet ineens midden in de bocht z’n eigen gang gaat. Als het droog is, althans. We hebben ‘m nog niet in de regen kunnen testen.
De CS is aanzienlijk atletischer dan de standaard M4 – hij helt nooit en stuurt ongelooflijk scherp in – en geeft zeer veel informatie aan je door via de stoel en het stuur. Z’n extra focus heeft een meer communicatieve auto opgeleverd, die z’n bestuurder meer zelfvertrouwen geeft. Daardoor laat je de auto harder werken, waarop deze meer van z’n talent kan laten zien. Het is een virtuoze cirkel.
Voor bijna elke situatie
Met maar 10 pk meer dan een M4 Competition Pack – hoewel ie in Nederland ruim 27.000 euro meer kost – voelt deze BMW M4 CS niet echt veel sneller aan. Hij heeft echter 50 Nm meer koppel: met 600 Nm evenveel als de M4 GTS. Dat maakt ‘m net even bruikbaarder bij lage toeren, en in combinatie met de standaard (en briljante) zeventraps flipperautomaat krijg je dan een auto die zich ook in de stad heel makkelijk en vriendelijk laat rijden.
Dat laatste punt is belangrijk. Dit is geen woeste, keiharde circuitracer waarin je je altijd in het zweet moet werken. De verschillen tussen de ophangingsmodi zorgen ervoor dat je binnen twee keer drukken op een knop altijd een afstelling vindt die bij je gemoed past. Hij is meer benaderbaar dan een reguliere M4 terwijl ie – cruciaal – veel specialer aanvoelt.
Ja, de BMW M4 CS is sneller op de Ring, maar hij is ook beter op de weg. De beste M4 tot dusver? Waarschijnlijk wel. En wat je ook mag vinden van de prijs: BMW zal geen enkel probleem hebben ze tussen nu en 2019 allemaal te verkopen.
BMW M4 CS
Motor
2.979 cc
zescilinder biturbo
460 pk @ 6.250 tpm
600 Nm @ 4.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,9 s
top 280 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,4 l/100 km
197 g/km CO2
G label
Afmetingen
4.671 x 1.870 x 1.383 mm (l x b x h)
2.812 mm (wielbasis)
1.655 kg
60 l (benzine)
445 l (bagage)
Prijzen
€ 147.309 (NL)
n.b. (B)
Vonnis:
De beste M4 die je kunt kopen. Duur, maar meer waar voor je geld dan de standaard M4 met eindeloos veel dure opties. Daarbij: dit soort edities heeft nogal eens de hinderlijke neiging een gewild investeringsobject te worden. Waarom niet het jouwe?
Reacties