Very demure, very mindful. Deze zomer kon je er – mits je weleens op TikTok komt – niet omheen. Alles draaide om deze ‘ingetogenheid’. Welnu, als er één viraal trendje absoluut niet van toepassing is op de BMW M4 CS, dan is het dit wel. En dat is totáál niet erg.

De reden? Die ligt voor de hand. Deze versie van de M4 is het summum van wat BMW binnen haar 4-Serie-gamma te bieden heeft. Hij is aanwezig, luid, bloedsnel en bezorgt menig medeweggebruiker bijkans een whiplash als je voorbij rijdt. Het was lang geleden dat we op pad waren met een auto die zóveel bekijks opleverde als deze BMW M4 CS.

Wat is er nieuw aan deze BMW M4 CS?

Smurfblauw (niet op de foto’s), naakt koolstofvezel, zwarte veelspaaks wielen en rood omlijste nieren. De CS is in alles een stapje meer dan de M4 Competition M xDrive Coupé. Alsof laatstgenoemde nog eens op zijn duim heeft geblazen en ook even zijn stoerste kleren heeft aangetrokken.

Om maar iets te noemen: waar de M4 Competition het doet met 530 pk, schotelt de M4 CS je 550 pk voor. En waar de Competition je in 3,5 seconden vanuit stilstand naar de 100 katapulteert, flikt de CS datzelfde in 3,4 seconden. Met dat laatste koketteert BMW graag en terecht. Want de nieuwe M4 CS is de snelst accelererende M4 ooit.

Hoe rijdt ie?

Snelheid maken doet ie dus verbluffend snel. En goed ook. Je hebt, onder meer dankzij de vierwielaandrijving en alle vangnetten, voor je gevoel totale controle. Zonder ook maar een beetje wielspin schiet je weg en accelereer je soepel en bloedsnel schakelend tot je besluit dat het mooi geweest is. Uiteraard gaat het accelereren gepaard met wat gewenst motorgeluid en bij het loslaten van je gaspedaal word je getrakteerd op flink wat ploffen en roffels. Een tikje infantiel, maar altijd leuk.

BMW M4 CS rijdend op straat

Gelukkig kan de M4 CS meer dan alleen hard rechtuitgaan. Bochten vreet ie ook, en zeker als je een beetje tempo houdt. Hij laat zich makkelijk positioneren en dankzij z’n sublieme onderstel voel je nergens hinderlijke rolneigingen. Dankzij de koolstofvezel kuipstoelen voel je je één met de auto. Het in- en uitstappen is dankzij de hoge zijwangen even wennen, maar als je eenmaal zit, wil je nooit meer anders. De lendensteun is instelbaar, dus zit je nooit te strak in je zetel.

Hoe is het interieur van de BMW M4 CS?

Het interieur van de BMW M4 CS verdient een lofzang. De gekozen materialen zijn van hoge kwaliteit, de afwerking doet – zoals je verwacht van BMW – daar niet voor onder. Details als het lichtgevende CS-logootje in de stoelen blijven fijn. Het stuur is lekker dik, heeft opengewerkte koolstofvezel spaakjes en een vlak onderkantje. Het is op zo’n manier vormgegeven dat het raar voelt om het níét op kwart voor drie vast te pakken. Dus wee je gebeente als we je betrappen op één handje midden boven.

Wat zijn de grootste plus- en minpunten?

Eén ding verdient minder lof en dat is de Sport-modus. Of ja, de afwezigheid ervan. Natuurlijk kun je via de M1- en M2-knoppen aan het stuur persoonlijke sportieve modi samenstellen, maar wil je dat ook? Of wil je simpelweg een knop met ‘Sport’ erop?

Er is overigens een M Mode-knop, maar verwarrend genoeg heeft deze modus niks te maken met rijeigenschappen. Hiermee pas je louter het uiterlijk van je tellerscherm aan. Waarom wordt dit niet automatisch ‘sportiever’ vormgegeven als je een M-stand selecteert?

BMW M4 CS interieur dashboard

Het voordeel van die gepersonaliseerde M-standjes is dat je op dat sportief vormgegeven klokkenspel na álles kunt instellen. Sterker: je kunt dit vierwielaangedreven beest in mum van tijd omtoveren tot een achterwielaandrijver met een onstilbare honger naar dwars gaan. Dat ie een speciale M Drift Analyser heeft zegt al genoeg. En uiteraard heeft ie ook nog een laptimer, mocht je je M4 CS willen uitlaten op het circuit. CS staat niet voor niks voor Competition Sport, toch?

Wat is de prijs van de BMW M4 CS?

De prijs is, net als de auto zelf, indrukwekkend. Een BMW M4 CS kost in Nederland minstens 211.143 euro. Voor de aangeklede versie die wij reden, betaal je in Nederland 216.536 euro. Koop je ‘m in België, dan betaal je een stuk minder, namelijk minstens 161.000 euro.

Dus, moet je de BMW M4 CS kopen?

Hij is licht van gewicht (dik 20 kilo lichter dan de Competition), bloedsnel, laat zich met gemak op hoog tempo over het asfalt jagen en heeft een werkelijk subliem onderstel. Eigenlijk is de M4 CS, op die pietluttige insteldingetjes na, perfect. Nergens loopt ie uit de maat, nooit valt ie uit de toon, altijd presteert ie op de top van zijn kunnen en levert hij precies waar je op hoopt, en zelfs nog een beetje meer. Veel beter en lekkerder dan dit gaat een BMW M4 niet worden.

Misschien is ie zelfs een beetje té goed. En daardoor ontbreekt er één element dat stiekem best lekker kan zijn: drama. Even dat onverwachte stapje zijwaarts voor de hulpsystemen ingrijpen of dat bescheiden burn-outje tijdens hard optrekken. Maar als dat het enige is wat er te mekkeren valt…

BMW M4 CS specificaties 2024

UitvoeringBMW M4 CS
Motortypezes-in-lijn, twee turbo’s
Motorinhoud2.993 cc
Versnellingsbak8v automaat
Aandrijvingvier wielen
  
Vermogen550 pk
Koppel650 Nm
 
0-100 km/u3,4 s
Topsnelheid302 km/u
Verbruik10,2 l/100 km
 
Afmetingen l x b x h4.801 x 1.918 x 1.399 mm
Gewicht1.735 kg
Bagageruimte440 l
 
Prijs NL (vanaf) 211.143
Prijs B (vanaf) 161.000

Reacties

  • Martin heeft op 21 september 2024 geschreven:

    “Waarom wordt dit niet automatisch ‘sportiever’ vormgegeven als je een M-stand selecteert?”

    Ik heb een oudere 4-serie (F36, geen M) en ben blij dat ik de automatische ‘sportievere’ tellers van de sportstand uit kon zetten. Het was mij wat te Need For Speed achtig. Nou heeft niemand van BMW mij om m’n mening gevraagd, maar misschien hebben ze een mindreader daar? 🤔

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)