In Europa zullen niet heel veel mensen zitten te wachten op een snelle en dikke V8, maar de Amerikaanse markt heeft er wel behoefte aan, volgens BMW. En de vorige BMW 550i was dan wel dik, maar niet zo sportief, zeggen ze. Laten we dan nog even kijken naar dat uitgaande model.

Wat zijn de verschillen?

Even los van andere optiepakketten kostte de vergelijkbare, vorige BMW 550i ­xDrive M Sport Edition net geen 115.000 euro. Daarvoor kreeg je een biturbo V8 die 450 pk en 650 Nm koppel leverde, goed voor een sprintje van 0 naar 100 in 4,4 seconden. En een begrensde topsnelheid van 250 km/u. En de nieuwe? Die kost je nu net geen 126.000 euro (bijna 90.000 euro in België) en daarvoor krijg je exact dezelfde V8, maar nu met 12 hele pk’s meer. Het koppel bleef gelijk. Van 0 naar 100? Vier seconden rond. En de top is nog steeds 250 km/u. Eh, hoezo sportief gat?

Tja, de nieuwe 5 is natuurlijk iets lichter, 70 kilo dan de vorige, die schoon aan de haak 1.855 kilo weegt. Tezamen met wat elektronica win je daarmee dus 0,4 seconden acceleratietijd. Toe maar. De CO2-uitstoot is 14 gram per kilometer minder, het gemiddeld verbruik nam met 0,3 liter per kilometer ook wat af. Conclusie: het ‘sportieve gat’ naar de M5 was er bij de vorige generatie 5-serie helemaal niet. We zullen het je nog sterker vertellen: de M5 van de vorige generatie 5-serie (F10) heeft weliswaar meer vermogen, maar haalde ook in 4,4 seconden de 100 vanuit stilstand. Alleen achterwielaandrijving hè. De letter ‘M’ is van ergens ver achter de naam naar helemaal vooraan verhuisd en 12 pk extra zou dat moeten rechtvaardigen.

Geef toe. Het klinkt lekkerder om te zeggen dat je een M550i rijdt dan een 550i met M-pakket. Dus de door marketing gedreven reden om de 550i om te dopen tot M550i snappen we heel goed. Al heeft het wel een neveneffect waarvan BMW de gevolgen nog goed moet overdenken.

Wat zijn de neveneffecten van de BMW M550i xDrive dan?

Om Turbo-kopers nog wat meer geld uit de zakken te kloppen, bracht Porsche ooit een Turbo S uit. Paar pk’s erbij, paar extra’s, joehoe: nieuw model! Het gevolg is dat niemand meer een Turbo koopt. Je wilt immers, als je toch dik twee ton stukslaat, wel het topmodel, niet dat slomere ding eronder. Als je die situatie op de BMW plant, bestaat de kans dat vrijwel niemand een afgezwakte M5 wenst, want zo klinkt de naam nu. Je rijdt wel een soort M-model, maar the real thing is het niet. Waar de oude 550i iets uitstraalde van ‘ik ben de dikste Fünfer, maar zonder poespas aan spoilers en ordinaire uitlaten’, straalt de BMW M550i xDrive uit dat ie graag een M5 zou willen zijn maar het net niet is. Het prijsverschil met de nieuwe M5, die later dit jaar komt, zal heel bepalend zijn. Af te kijken bij Audi met de S6 en RS 6 of Mercedes met de AMG E 43 en E 63. Aan de andere kant, het is maar een naam, het gaat er uiteindelijk om hoe ie rijdt.

Nou, als een dolle. Nee, echt. Ondanks dat ie minder vermogen heeft dan de oude M5 (462 vs 560 pk) accelereert ie sneller naar 100, misschien zelfs wel naar 120. Pas daarna is het voordeel van vierwielaandrijving echt verdwenen en zal de oude M5 langszij komen. De M550i is dus (opnieuw) snel. Maar hij profiteert uiteraard van de volledig vernieuwde technieken van de nieuwe 5-serie. Daarnaast krijgt hij specifieke aanpassingen aan het sportonderstel, dat standaard is op de M550i en optioneel leverbaar voor elke 5-serie. Die specifieke aanpassingen krijgen andere modellen dus niet. Waardoor de M550i nóg sportiever rijdt dan elke andere 5-serie. En mocht dat je niet genoeg zijn, dan kun je de auto ook nog laten uitrusten met Active Body Control en vierwielbesturing.

Laten we het verhaal niet te saai maken met opsommingen over aanpassingen en opties, maar het is wel de voornaamste boodschap van BMW. We ontkomen er dus niet aan je te vertellen dat ie andere veren heeft, andere stabilisatoren, aangepaste demping, bumpstops en wielvlucht én hij staat standaard op andere banden. Daarnaast is de besturing sportiever gemaakt. Dit alles bijeen zorgt voor een pompeuze wegracer in zakelijke verpakking.

En hoe voelt dat?

Rustig cruisen, in volmaakte stilte, het is z’n aard. En zelfs als je de rij-modus omzet naar Sport, dan blijft ie nog bedeesd, zolang je je rechtervoet in bedwang houdt. Hij voelt wat straffer geveerd, de besturing wordt nog directer, maar het blijft binnen ons kader van comfortabel. Pas in de Sport+-stand wordt ie op een prettige manier nerveuzer, reageert ie op alles wat je doet met extreme alertheid en begint ook de motor donkere, rauwe klanken uit te stoten. Al zijn die nep. Een kleine domper op de feestvreugde.

Na uren rijden, gooien en smijten, driften en cruisen denken we de filosofie van BMW achter deze auto wat meer te begrijpen. Het opvullen van een sportief gat is complete lariekoek als je naar de cijfertjes op papier kijkt. De praktijk is dat ie wederom snel is, maar dat door meer specifieke aanpassingen nog makkelijker kan laten zien. Het onderscheidende vermogen van BMW richting Audi en Mercedes begon kleiner te worden, waardoor BMW zich toch weer wat meer hardcore, sportiever wil profileren.

Zal de missie van BMW slagen?

Door ook de lightversie van de komende BMW M5 een eigen sportieve identiteit mee te geven, ontstaat er ruimte om die nieuwe M5 een nieuw gebied in te tillen. Een mogelijk flinke stap boven de RS 6 en E 63. Weg van het comfortabele waarin BMW een beetje dreigde te belanden, en meer op de rand van een race-sedan. De geruchten gaan dat ie ook vierwielaandrijving krijgt, en 600 pk is nodig om de wereld nog enigszins te verbazen, maar als de scherpte die BMW wist toe te voegen aan de nieuwe BMW M550i xDrive een opmaat is voor de M5, dan zal het segment van hete sedans flink worden opgeschud. Waarschijnlijk en helaas met een flinke prijsstijging voor de M5 tot gevolg. Maar ach, dan heb je dus altijd nog deze. En anders is er nog de Alpina B5.

Motor
4.395 cc
V8 biturbo
462 pk @ 5.500 tpm
650 Nm @ 1.800 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,0 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8,9 l/100 km
204 g/km CO2
F label

Afmetingen
4.962 x 1.868 x 1.467 mm
(l x b x h)
2.975 mm (wielbasis)
1.785 kg
68 l (benzine)
530 l (bagage)

Prijzen
€ 125.944 (NL)
€ 89.950 (B)

Vonnis
Door de belasting­en in Nederland stevig aan de prijs, de Belgen boffen weer. Velen zullen de 550d verkiezen, maar voor de Amerikaanse markt is het ongetwijfeld een goede zet, net onder de M5. Wij wachten op de echte

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear