
Als je graag sportpoedertjes wilt verkopen of aan de vooravond van een glansrijke influencer-carrière staat, dan wil je een auto die de aandacht trekt. Een Urus met Mansory-bodykit is een garantie voor succes, maar dat vraagt nogal een investering. Heb je liever iets dat wel polariseert, maar niet meteen twee ton kost? Dan is dit misschien een optie: de nogal opvallende BMW XM. Maar dan wel de instapper, de BMW XM 50e.
Deze XM 50e verruilde zijn V8 voor een zes-in-lijn en werd daarmee ineens 45.000 euro goedkoper in Nederland en België. We vermoeden dan ook dat er geen auto is die meer ophef per euro biedt dan deze. En hoewel 99 procent van de redactie (en 99,99 procent van onze lezers) het er niet mee eens is: stiekem is het wel een gaaf ding om te zien. Zeker in een wat subtielere kleur als donkerblauw.
De BMW XM 50e vergt een gewinningsperiode
Hoe zoiets dan rijdt? Vraag het ons over een week nog eens, want onze mening is gedurende de test nogal eens veranderd. Toen we instapten, vonden we het maar niets: vrij harde stoelen, niet de perfecte zit-stuurpositie en vooral een stug onderstel. We hebben ons vaker uitgelaten over SUV’s die zogenaamd sportief moeten zijn, en de BMW XM is in die optiek het boegbeeld van alles wat er mis is met de huidige autotrends.

Maar na een week in de auto te hebben gereden, moeten we deze mening een beetje bijstellen. Comfortabel hebben we hem geen enkele keer gevonden, maar we zijn de auto wel iets meer gaan waarderen. De BMW XM is die ene kerel uit je vriendengroep die te pas en te onpas bij elke gelegenheid met shotjes komt aanzetten. Zo maakt de BMW XM 50e van elke rit een klein feestje: hij staat altijd aan en daagt je altijd uit om een beetje baldadig te zijn.
De zescilinder wil wel
Elke XM is een plug-in hybride die elektrisch kán rijden, maar de zes-in-lijn staat altijd te springen om een handje mee te helpen – met de nodige fijne herrie. En hoewel hij niet zo strak rijdt als een Cayenne, blijft het natuurlijk wel een M-product. Dus hij heeft voor zijn formaat meer dan genoeg grip, wat het vermakelijk maakt om zo hier en daar een bochtje wat dynamischer met hem te pakken. En wie is er nu niet gek op het geluid van een zes-in-lijn?

Hij is gewoon net even wat speelser dan een Cayenne, maar zeker ook een stuk fouter. Dus als je op zoek bent naar een grote en eigenwijze SUV, dan kom je al snel uit bij deze XM. Voor de rijder van de meer gepeperde EV is de 50e een lollige auto. Niet om te kopen, maar om naast te gaan staan bij het stoplicht. Het is natuurlijk geen heel bescheiden verschijning met zijn M-badges en dubbele gestapelde uitlaten.
De BMW XM 50e is niet zo snel als ie eruit ziet
En met 476 pk op 2.695 kilo en een 0-naar-100-tijd van 5,1 seconden is ie weliswaar niet langzaam, maar je legt het wel af tegen de iets snellere Tesla’s en Polestars. En voor die bestuurders is het natuurlijk hilarisch om thuis te kunnen zeggen dat ze ‘een patser in zo’n asociale BMW’ hebben ingemaakt bij een stoplichtsprintje. De XM komt goed vooruit, maar met zo’n schreeuwerig uiterlijk en bijpassend geluid is het soms wel wat gênant om door een dertien-in-een-dozijn leaseauto zoek te worden gereden.
Verder is het jammer dat het interieur van de XM naast dat van een 7-serie wel wat minder bijzonder aanvoelt. In BMW’s topsedan is de sfeerverlichting verstopt achter een doorzichtige strip met een soort diamantstructuur. Maar misschien zegt dit meer over hoe goed het dashboard van de 7-serie is. De XM is wel erg ruim en qua afwerking hebben we niets te miepen.

Het is een auto die niet direct uitblinkt in comfort, maar als de ophanging van dit M-model heel week was, dan hadden we ook lopen zeuren. De XM kán het dus eigenlijk niet goed doen, maar dat is misschien ook het inherente probleem van ‘de sportieve SUV’. Het hele concept slaat nergens op. Toch moeten we toegeven: we beleefden een leuk weekje met de BMW XM 50e en elke rit is een klein feestje. Misschien hoef je ook niet alles rationeel goed te praten.
Prijzen (NL / B) | € 131.632 (NL) / € 130.750 (B) |
Motorinhoud | 2.998 cc |
Motortype | zescilinder turbo hybride |
Vermogen | 476 pk/350 kW, 700 Nm |
Aandrijving | vier wielen, 8v automaat |
Acceleratie | 0-100 km/u in 5,1 s |
Topsnelheid | 250 km/u |
Verbruik | 1,4 l/100 km |
CO2-uitstoot | 32 g/km |
Tankinhoud | 69 l (benzine) |
Afmetingen (l x b x h) | 5.110 x 2.005 x 1.755 mm |
Wielbasis | 3.105 mm |
Gewicht | 2.695 kg |
Bagageruimte | 527/1.820 l |
Prijzen € 131.632 (NL)
€ 130.750 (B)
Motorinhoud 2.998 cc
Motortype zescilinder turbo hybride
Power 476 pk/350 kW, 700 Nm
Aandrijving vier wielen, 8v automaat
Acceleratie 0-100 km/u in 5,1 s
Topsnelheid 250 km/u
Verbruik 1,4 l/100 km
CO2-uitstoot 32 g/km
Tankinhoud 69 l (benzine)
Afmetingen 5.110 x 2.005 x 1.755 mm (l x b x h)
Wielbasis 3.105 mm
Gewicht 2.695 kg
Bagage 527/1.820 l
Waarom plaatsen jullie hetzelfde artikel opnieuw? Vorig jaar precies dezelfde artikel, ook zelfde foto’s. Dit is echt het dieptepunt van deze website