![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/11/byd-sealion-7-excellence-awd-rijder-zijkant-schuin-links.jpg)
Van alle Chinese merken die hier de laatste jaren om de hoek zijn komen kijken, is mobiliteitsgigant BYD een van de weinige die lijkt in te zetten op een dekkend gamma – van betaalbaar tot upmarket. Hun nieuwste troef is deze vol-elektrische BYD Atto 2. Inderdaad, de kleine broer van de Atto 3 waarmee het merk zijn Euro-avontuur aftrapte.
De Atto 2 landt midden in het nogal hard groeiende B-SUV-segment. Hij bindt daar de strijd aan met auto’s uit alle uithoeken van de wereld, waaronder verschillende Stellantis-modellen en de hagelnieuwe Kia EV3. Of ie het allemaal een beetje kan bijbenen, zoeken we uit in Madrid en omgeving.
Inhoud BYD Atto 2 (2025) review
![BYD Atto 2 Boost 2025 review: 3/4 voor](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2025/02/byd-atto-2-boost-2025-review-04.jpg)
Wat is er nieuw aan deze BYD Atto 2?
Gezien z’n naam zou je zeggen dat ie een soort gekrompen versie van de Atto 3 is, en dat is ook zo: hij staat op hetzelfde platform. BYD wil verder dat je weet dat ie tot de Dynasty-lijn behoort, niet tot de Ocean-lijn zoals bijvoorbeeld de Seal en Dolphin. Wat dat betekent, behalve een ander soort (flink minder onderscheidend) design? Eh, zeg het maar.
Qua specs en opzet is de Atto 2 in lijn met andere modellen van het merk: Cell-to-Body structuur voor extra stijfheid, een slanke Blade-accu zonder nikkel of kobalt, Vehicle-to-Load om je pierenbadje op te pompen, rijke uitrusting, draaibaar scherm. Ook een warmtepomp is standaard, wat volgens BYD zorgt dat je in de winter 10 tot 20 procent verder komt op een lading. Daarover gesproken: met 312 kilometer is de opgegeven actieradius vrij bescheiden.
![BYD Atto 2 Boost 2025 review: achterkant rijdend](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2025/02/byd-atto-2-boost-2025-review-06.jpg)
Hoe rijdt ie?
Dat valt niet tegen. Het kan bij ‘de nieuwe merken’ nog weleens alle kanten op, maar deze Atto 2 voelt eigenlijk meteen aan als een mooi pakketje. Solide bouwkwaliteit, prima prestaties (van 0 naar 100 in 7,9 seconden), een onderstel dat – mede dankzij banden van SUV-waardige dikte – oneffenheden fraai gladstrijkt. De besturing is niet van zin om je enige informatie te verstrekken en op de snelweg klinkt er aardig wat windherrie rond de A-stijlen. Maar voor de rest is het geen straf om hiermee onderweg te zijn.
Ook wanneer we vanuit de drukte plots op rustige, bochtige wegen belanden, zakt de Atto 2 niet door de mand. Niemand zal deze auto rijden zoals wij hier doen, maar dat hij niet noemenswaardig helt en rolt en dat zijn ESP en tractiecontrole keurig subtiel te werk gaan, is toch aardig om te weten. Er zijn twee regeneratiestanden die beide goed afgewogen zijn, en een Sport-modus brengt iets meer scherpte in het geheel. Alleen de balans in de rembediening is vreemd: de klauwen grijpen gretig aan, maar lijken met tegenzin weer los te laten. Na deze bergachtige sessie – die veel energie vergt, maar deze ook hard terugwint – op een keurig gemiddeld verbruik van 17,7 kWh/100 km.
![BYD Atto 2 Boost 2025 review: interieur dashboard](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2025/02/byd-atto-2-boost-2025-review-09.jpg)
Hoe is het interieur van de BYD Atto 2?
Keurig. Alles is mooi en stevig afgewerkt en het infotainment is logisch en vlot te bedienen. De stemherkenning werkt vooralsnog alleen in het Engels, terwijl de auto zelf wel Nederlands spreekt (‘hou de weg in de gaten!’). Net als bij andere BYD’s kun je op het centrale scherm met je buitencamera’s spelen terwijl je 130 km/u rijdt – dat blijft vreemd. En zoals vaker bij auto’s uit deze contreien blaast de airco je uit je stoel als je hem op 21 graden zet. Probeer 25 en vergeet de Auto-stand.
De voorstoelen zijn wat vlak en de hoofdsteunen zijn niet verstelbaar, wat voor langere personen lastig is. Daar staat tegenover dat er achterin meer ruimte voorhanden is dan je bij een auto van 4,31 meter lang zou verwachten. Ook de bagageruimte is met 400 om 1.340 liter prima van formaat.
![BYD Atto 2 Boost 2025 review: zijkant rijdend](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2025/02/byd-atto-2-boost-2025-review-03.jpg)
Verder nog bijzonderheden?
We kunnen niet over een Chinese auto schrijven zonder de rijhulpjes aan te stippen. In het geval van de BYD Atto 2 hebben we het idee dat de camera die je op afleiding probeert te betrappen iets minder streberig z’n werk doet dan bij eerdere auto’s van het merk. Hem uitschakelen is omslachtiger dan nodig, maar de snelheidswaarschuwing en rijstrookhulp zijn via shortcuts in het scherm te bedienen. De adaptieve cruisecontrol met stuurhulp is te doen, al blijft de boel soms paniekerig reageren op doodnormale verkeerssituaties.
Oh, en er zijn maar vier lakkleuren te krijgen. Waarom je als merk naast wit, zwart en grijs dan voor gebruikte-zeepgroen zou kiezen, is ons een raadsel, maar je ziet het.
Wat is de prijs van de BYD Atto 2?
BYD zet de Atto 2 in Nederland in de markt voor 31.690 euro. Je krijgt dan de Active-versie die met led-verlichting, elektrisch bedienbare stoelen en een panoramadak al behoorlijk compleet is. Voor onder meer een 360-graden camera, een groter centraal scherm en stoel- en stuurverwarming kun je upgraden naar de 2.000 euro duurdere Boost-variant die wij hier rijden. Later dit jaar verschijnt het uitrustingsniveau Comfort, waar je meteen een sterkere motor en grotere accu bij krijgt waarmee je tot 420 kilometer ver komt. Deze zal in Nederland 37.190 euro kosten.
![BYD Atto 2 Boost 2025 review: detail achterlicht led](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2025/02/byd-atto-2-boost-2025-review-08.jpg)
Dus, moet je de BYD Atto 2 kopen?
Het is zonder meer een interessante aanbieding. De vormgeving mag een nogal karakterloze blend zijn en de actieradius niet wereldschokkend, maar de Atto 2 is ruim, comfortabel, steekt piekfijn in elkaar en biedt qua uitrusting een hoop waar voor zijn geld. Rivalen uit Europa, Japan en Korea zijn al snel duizenden euro’s duurder, al zijn er bijvoorbeeld bij Stellantis ook modellen te vinden die ongeveer hetzelfde kosten, zoals de Jeep Avenger, Opel Frontera en Citroën C3 Aircross. Die laatste twee zijn iets groter en laden sneller, maar zijn minder vlot en luxueus. Hoewel een gevestigde merknaam veel mensen iets waard zal zijn, doet de Atto 2 flink zijn best om je te verleiden.
BYD Atto 2 Boost specificaties (2025)
Prijzen | € 33.690 (NL) / € n.n.b. (B) |
Aantal motoren | 1 |
Power | 177 pk/130 kW, 290 Nm |
Accu | 45,1 kWh |
Aandrijving | voorwielen, traploos |
Acceleratie | 0-100 km/u in 7,9 s |
Topsnelheid | 160 km/u |
Verbruik | 16,0 kWh/100 km |
Actieradius | 312 km |
Laadtijd | 37 min. bij 65 kW (10-80%) |
Afmetingen | 4.310 x 1.830 x 1.675 (l x b x h) |
Wielbasis | 2.620 mm |
Gewicht | 1.570 kg |
Bagage | 400/1.340 l |
Marnix heeft op 7 februari 2025 geschreven:
Die achterkant is 1 op 1 gejat van de Mercedes EQB. Dat zegt al genoeg. Laat dit misbaksel waar het thuishoort. Ver buiten de EU.