Je kunt veel zeggen van de talloze Chinese merken die plots in Europa actief zijn, maar niet dat ze geen ambitie hebben. Veel willen ons limousines of mega-SUV’s verkopen voor net iets minder dan Audi-prijzen, terwijl de geschiedenis toch echt uitwijst dat ‘merken uit nieuwe landen’ (Japan in de jaren ’60, Korea in de jaren ’90) ons juist kunnen overhalen met modellen in meer bescheiden klassen.
BYD is voorlopig een van de weinige die dat doet; zij komen met de Dolphin, een elektrische C-segment hatchback voor minder dan 30k. Maar ook met deze Seal, die zijn pijlen richt op de Tesla Model 3. Dolfijn, zeehond – je ziet een patroon.
Maar hij ziet er niet uit als een zeehond, toch?
BYD noemt het zijn Ocean-reeks, maar je moet je best doen om het thema in de auto’s terug te zien. Met wat goede wil herken je kieuwen in het voorspatbord en de zij-skirts, al is dat precies iets wat zeehonden en dolfijnen niet hebben. Nou ja, toch leuk bedacht. Los daarvan staat er een fraaie middenklasse-sedan met een vloeiend silhouet (Wolfgang Egger, van de Alfa 8C, is hoofd design bij BYD).
Waarom er 3.8S op de achterkant van de BYD Seal staat
De neus is laag en vertoont een vleugje Taycan; achteraan vinden we een flinke diffuser, een doorlopend achterlicht en het opschrift ‘3.8S’. 3,8 liter, supercharged? Nee: de sprinttijd van 0 naar 100. Overigens plaatsen ze in China heel groot ‘BUILD YOUR DREAMS’ op de achterklep – men heeft ze wijselijk verteld dat we daar in deze regionen niet op zitten te wachten.
BYD is een van ’s werelds grootste EV-producenten. Niet gek dus dat de Seal geen halfbakken creatie is. Hij gebruikt de zogeheten Blade-batterij, die laag en dun is en geen schaars kobalt of lithium bevat. De accu is zelfs onderdeel van de carrosserieconstructie, wat de stijfheid ten goede komt, maar is indien nodig toch gemakkelijk te vervangen (geheel of in smalle segmenten – blades). Vernuftig allemaal, en ook de zitpositie profiteert: we zitten bepaald niet op de bok.
Vanbinnen is de Seal piekfijn in orde
De Tesla-vergelijking loopt in het interieur snel spaak, want alles is wat ‘normaler’ – stengels aan het stuur, een pook met knopjes eromheen. Het ruikt hier naar Hyundai en alles zit stevig en keurig in elkaar, met hier en daar blauwe stiksels en een waterdruppelpatroontje.
Het middenscherm van de Seal kan een kwartslag draaien, van rechtopstaand naar liggend, en de 360-graden geanimeerde beelden van de parkeercamera’s blijven zichtbaar als je gaat rijden, waardoor je jezelf rollend in actie kunt zien. Daar steekt Europa vast nog een stokje voor.
De Seal is niet zo sportief als BYD misschien wil
BYD noemt de Seal een sportsedan, maar dat valt nog te bezien. De besturing is wat kleverig rond de middenstand en centreert traag, de regeneratie-instellingen zitten verstopt in een menu en het adaptieve onderstel gedraagt zich op matig wegdek een beetje rillerig. Er is dus nog een dynamische slag te maken.
Verder is de Seal pijlsnel en fluisterstil (zelfs bij zijn top van 190 km/u – ja, we testen hem in Duitsland). Zijn software werkt vlot en feilloos, waar dat bij de hier gevestigde orde niet altijd het geval is. Met een testverbruik van 18,5 kWh/100 km lijkt ie vrij efficiënt, al vallen zijn snellaadcijfers wat tegen ten opzichte van sommige concurrenten.
En de andere uitvoeringen van de BYD Seal?
De achterwielaangedreven Seal (0 naar 100 in 5,9 seconden, 570 kilometer bereik) is met een kleine 48 mille wat duurder dan de goedkoopste Model 3, maar deze tweemotorige AWD gaat qua prijs gelijk op met de Long Range. Volgend jaar komt er een versie met een kleinere accu en een ongetwijfeld interessante instapprijs. Kan de Seal hier zieltjes winnen? Goede kans.
Specificaties van de BYD Seal Excellence AWD (2023)
Motor
2 elektromotoren
530 pk
670 Nm
82,5 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 3,8 s
top 190 km/u
Verbruik (gemiddeld)
ca. 16 kWh/100 km A Label
Actieradius (opgave)
520 km (WLTP)
Laadtijd
ca. 7,5 uur bij 11 kW
26 min. bij 150 kW (30-80%)
Afmetingen
4.800 x 1.875 x
1.460 mm (l x b x h)
2.920 mm (wielbasis)
2.185 kg
400 + 53 l (bagage)
Prijzen
€ 50.990 (NL)
€ 51.990 (B)
Karel heeft op 6 november 2023 geschreven:
Amai wat lelijk!
Bah bah heeft op 6 november 2023 geschreven:
Een paar vragen:
Hoeveel Oeigoeren hebben hier dwangarbeid voor geleverd in een concentratiekamp?
Hoeveel IP hebben ze gestolen van Westerse fabrikanten om dit te maken?
Hoeveel subsidie krijgen ze van de Chinese overheid om dit te laten concurreren tegen Westerse fabrikanten?
Hoeveel camera’s en sensoren zitten op deze auto om te spioneren voor de Chinese geheime dienst?
James heeft op 6 november 2023 geschreven:
Om maar een paar antwoorden te geven:
Er zitten een paar miljoen Oeigoeren in concentratiekampen vanwege hun religie en die worden voor allerlei zaken te werk gesteld dus dat zou best kunnen. Het enige verschil met een tijd geleden is dat ze geen gele ster dragen.
China pleegt meer cyberattacks op Westerse landen dan alle andere landen samen. Dus dit zou ook zomaar kunnen.
BYD is net zoals alle grote Chinese fabrikanten voor een groot deel gefinancieerd door de overheid. Dit is zonder twijfel een vorm van oneerlijke concurrentie.
Op telefoons van Chinees fabrikaat staat zonder uitzondering spyware van verschillende overheidsdiensten. Het is zeer onwaarschijnlijk dat dit in deze auto niet het geval is.
Ik zou er met een grote boog omheen gaan. Zeg maar een boog zo groot als de afstand tot Taiwan.
Agnes heeft op 6 november 2023 geschreven:
Deze auto kopen is je ziel verkopen. Echt heel erg fout!
Clipson heeft op 6 november 2023 geschreven:
Hoog verbruik vs de model 3
520km met 82kW
Zucht die Chinezen weten niet wat zuinig is