Opnieuw laat BYD een auto op ons los met een glad uiterlijk en een oceaannaam. Is deze SUV dolfijn of slaat hij de plankton mis? Dat gaan we nu uitzoeken. Voordat we beginnen, moeten we even een misverstand rond de BYD Sealion 7 de wereld uit helpen. De naam van deze auto staat los van dat andere model van BYD, de Seal. Je spreekt Sealion dus niet uit als sieliejon, maar als sea lion – zeeleeuw. Die term correct schrijven had een hoop verwarring gescheeld.

Genoeg over de naam, door naar de auto zelf. De Sealion 7 is in feite een SUV-versie van de Seal. Nu horen we je denken: maar er was toch al een Seal U? Dat klopt, maar die auto staat op een ander (plug-in hybride) platform dan de reguliere Seal. Deze Sealion maakt wél gebruik van het volledig elektrische e-Platform 3.0 van BYD. Alleen is de Sealion 3 centimeter langer en 16 centimeter hoger dan de Seal.

Het is de snelst roterende massaproductie-elektromotor, echt waar

BYD geeft deze D-segmenter achter- of vierwielaandrijving, afhankelijk van de versie die je kiest. Ga je voor het basismodel, de Comfort, dan krijg je een 82,5-kWh Blade-accu, achterwielaandrijving, 313 pk en een rijbereik van 482 kilometer. Het topmodel, de Excellence AWD, heeft een grotere batterij van 91,3 kWh, twee motoren, 530 pk en komt 502 kilometer ver. Lollig feitje: de motor in de Sealion 7 is volgens BYD de snelst roterende massaproductie-elektromotor ter wereld.

Met name tijdens de eerste snelwegkilometers voelt de besturing sponzig en non-communicatief aan, is de carrosserie wat wiebelig en het onderstel stoterig. Een beetje spelen met instellingen – de stuurrespons op Sport, bijvoorbeeld – maakt de rit een stuk aangenamer en het sturen wat directer. Een minpuntje: als je de aandrijflijn met een knopje (hoera!) op de middentunnel in de Sport-modus zet, gaat de besturing níét automatisch op Sport. Dat moet je handmatig doen, via een menuutje in het centrale scherm. Onnodig gedoe.

Hoe rijdt de BYD Sealion 7 Excellence dan?

Het weggedrag van de Sealion went ondanks z’n imperfecties snel. En als we de snelweg verruilen voor de lommerrijke omgeving rond Frankfurt, sturen we de bijna 2.500 kilo wegende kolos vrolijk van heuvel naar heuvel. Dankzij z’n forse vermogen en koppel merk je niks van alle kilo’s die je voortsleurt. Sterker, het ding is behoorlijk snel. In 4,5 seconden schiet de SUV vanuit stilstand naar de 100 km/u. Daar gaat BYD dusdanig prat op dat ze het op de kofferklep hebben gezet.

BYD Sealion 7 Excellence AWD blauw (2024) zijkant rechts voor schuin rijdend gebouwen

Ook het interieur van de Sealion 7 stemt vrolijk. De stoelen zitten goed, er is zowel voor als achter meer dan voldoende ruimte en alles voelt degelijk aan en is mooi afgewerkt. In het geval van het topmodel krijg je zacht nappaleer. Zeuren over de afwezigheid van knopjes voor de klimaatregeling hoeft ook niet, want BYD heeft een handige shortcut bedacht: door met drie of vier vingers tegelijk over het centrale scherm te vegen, pas je respectievelijk de ventilatiestand of de temperatuur aan.

Interieur van de BYD Sealion 7 Excellence

Het scherm kun je horizontaal gebruiken, maar ook rechtop zetten; een vaste party trick van BYD. Je kunt gemakkelijk zelf sneltoetsen instellen, zodat je de rijhulpsystemen aan of uit kunt zetten zonder een oerwoud aan menu’s door te moeten worstelen. Die sneltoetsen heb je nodig, want soms is het even zoeken waar welke optie verstopt zit. Zo heeft BYD een hip nieuw geluidje gecomponeerd voor het knipperlicht, dat je het liefst zo snel mogelijk wilt terugzetten naar het oude, vertrouwde tik-geluid.

BYD Sealion 7 Excellence AWD (2025) dashboard

Dat kan, maar je moet net even weten waar je moet zijn. Gelukkig hoef je dat maar één keer uit te zoeken. Toch noemenswaardig: de Sealion 7 is ontworpen door Wolfgang Egger. Misschien zegt die naam je weinig, maar de beste kerel heeft ooit de bloedmooie Alfa Romeo 8C Competizione getekend en kan dus wel iets. Dat talent zie je niet direct terug in de Sealion. De nieuwste BYD ziet er keurig uit en is ook geenszins onaantrekkelijk, maar er echt uitspringen doet ie helaas niet. Het design is vooral veilig.

Prijs BYD Sealion 7

De exacte Nederlandse prijs van de BYD Sealion 7 is op dit moment nog niet bekend. Maar een klein vogeltje fluisterde ons in dat het basismodel met kleinere accu iets minder dan 52.000 euro gaat kosten. De prijs van het topmodel met twee motoren, vierwielaandrijving en het grote accupakket moet iets onder de 60.000 euro liggen. Daarmee is ie duurder dan een Tesla Model Y, die je vanaf 45.990 euro rijdt; maar vriendelijker geprijsd dan een basis-Q6 e-tron, die begint bij bijna 66k mille.

Specificaties BYD Sealion 7 Excellence AWD (2024)



Prijzen: € N.n.b. / € 56.490
Aantal motoren: 2
Power: 530 pk/390 kW, 690 Nm\
Accu: 91,3 kWh
Aandrijving: vier wielen, traploos
Acceleratie: 0-100 km/u in 4,5 s
Topsnelheid:  215 km/u
Verbruik: 21,9 kWh/100 km
Actieradius: 502 km
Laadtijd: 24 min. bij 230 kW (80%)
Afmetingen: 4.830 x 1.925 x 1.620 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.920 mm
Gewicht: 2.435 kg
Bagage: 520/1.789 l

Reacties

  • Frank heeft op 22 december 2024 geschreven:

    Geen van de reageerders heeft de moeite genomen om er zelf in te rijden en dus zijn die reacties op onderbuikgevoelens gebaseerd. Ik heb er inmiddels twee proefritten opzitten en ben om. Niks mis met deze heerlijke auto, ik ga ‘m vanaf augustus rijden😎

    Reageer
  • Bah heeft op 22 december 2024 geschreven:

    Lelijk hok.

    Reageer
  • Edwin heeft op 22 december 2024 geschreven:

    Die bijzin bij die titel ook. Alsof er ook maar iemand is die een Audi overweegt die dan ook gaat denken aan de zoveelste gare Chinees. Dat weet elke zichzelf respecterende autojournalist ook, maar kennelijk heeft Topgear redenen om dit misbaksel op die manier te promoten.

    Reageer
  • De echte conclusie heeft op 22 december 2024 geschreven:

    Alleen afgaande op de informatie uit deze review:

    – Foeilelijk
    – Slechte software
    – Slechte wegligging
    – Bizar hoog verbruik
    – Gigantisch zwaar

    Dat kan in een objectieve review nooit een voldoende opleveren.

    Maximaal 9/20.

    • Dylan heeft op 22 december 2024 geschreven:

      En het is een Chinees dus gejat IP, spyware en allerlei andere redenen om deze troep nooit te willen kopen. -4 / 20 is nog te hoog.

      Gelukkig kan iedereen die de titel en de score negeert en de review zelf leest gewoon zien dat deze auto nog heel ver weg is van het niveau van de fabrikanten uit bijna alle andere landen.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)