
Bij TopGear zijn we fans van Dacia en hun slimme, betaalbare auto’s. Recent hebben ze naast die kwaliteiten ook de neiging om wat woudlopersachtige ruigheid in het design te bouwen, iets wat we alleen maar kunnen toejuichen. Want waarom zou een budgetauto er niet geinig uit mogen zien? Hun nieuwste model, deze Dacia Bigster, borduurt voort op het succes van de Duster, maar dan op iets grotere voet.
De Bigster is geen zevenpersoons gezinszeuler – daar hebben ze al de Jogger voor. Maar hij zit wel rianter in zijn ruimte dan de Duster, met wie hij zijn platform deelt. Voor deze test gaan we op pad met de meest luxueuze uitvoering van Dacia’s grootste, waarbij zich automatisch de vraag opdringt: is dit nog wel een echte Dacia?
Inhoud Dacia Bigster (2025) review

Wat is er nieuw aan deze Dacia Bigster?
Een hoop. Het platform is bekend, maar het omhulsel niet: de Bigster pakt de uitstraling van de Duster stevig beet en doet er nog wat modderige schepjes bovenop. Zaken als koplampen, spatborden en deuren worden gedeeld, maar verder is alles nieuw. Ook is er een verse aandrijflijn: de Hybrid 155 beleeft zijn debuut in de Bigster en heeft dezelfde opzet als de hybrideversies van bijvoorbeeld de Renault Clio en Captur, met een transmissie die vier versnellingen aan de benzine- en twee aan de elektromotor toebedeelt. In dit geval is de benzinemotor met 1,8 liter een maatje groter en komt het totale vermogen op 155 pk.
Je kunt de Bigster ook krijgen als mild-hybride met 140 pk, al dan niet op LPG, of als 130 pk sterke mild-hybride met vierwielaandrijving. Deze zijn handgeschakeld en kunnen tot 1.500 kilo trekken (voor de LPG-versie is nog geen officiële waarde bekend). De enige Bigster met automaat is eerdergenoemde Hybrid 155, die 1.000 kilo mag voortsleuren. Echte avonturiers bestellen natuurlijk het Sleep Pack, waarmee je je Bigster omtovert tot een soort mini-camper.

Hoe rijdt ie?
We stappen ietwat sceptisch in de Hybrid 155, aangezien we niet de grootste fans zijn van de hybride Renaults waarop hij technisch leunt. Wat blijkt: de iets grotere en krachtigere benzinemotor maakt een wereld van verschil. Het warrige en besluiteloze dat de Renaults in sommige omstandigheden vertonen, is hier verdwenen. De overgangen tussen de motoren zijn vloeiend en er is voldoende push bij het optrekken zonder dat de benzinemotor meteen hoog in de toeren hoeft te schieten. Wel is er, buiten een B-stand op de transmissie, geen manier om zelf enige invloed uit te oefenen – achter het stuur zul je geen flippers vinden.
De rijervaring is soepel en simpel, met nogal lichte besturing en de nodige rol- en duikneigingen. Een zachtzinnig onderstel en stoelen van veerkrachtig materiaal zorgen voor een eerlijke mate van comfort. De instelbare My Perso-knop, links van het stuur, is een fijne shortcut naar een leven zonder bemoeizuchtige rijhulpjes. Dacia besteedde extra aandacht aan de isolatie, met onder meer een akoestische voorruit, en belooft dat de Bigster tot 80 procent elektrisch kan rijden. Dat lukt ons ook weer niet, maar een gemiddeld brandstofverbruik van 5,5 l/100 km over onze gemengde en heuvelachtige testroute is toch lang niet gek.

Hoe is het interieur van de Dacia Bigster?
Hij lijkt groter dan ie is: hij meet stiekem maar 4,57 meter in de lengte, maar door zijn kloeke opzet met een hoog dashboard en dikke deurpanelen heb je het gevoel je in een forse SUV te bevinden. Je kijkt uit over een breedgeschouderde motorkap en achter je is comfortabel ruimte voor drie passagiers en, als je de vloer eruit tilt, 702 liter aan bagage.
Het geheel is pienter van opzet. Zo krijg je allerlei USB-C-laadpunten, is de opbergruimte in de middenconsole gekoeld en is er een aantal bevestigingspunten voor Dacia’s YouClip-accessoires, zoals telefoon- en tablethouders. Onze Launch Edition zit vol opties en heeft dus een 1,2 meter lang panoramadak, twee schermen, stoel- en stuurverwarming en een 360-graden camerasysteem. Toe maar…

Verder nog bijzonderheden?
De Bigster zit vol recyclemateriaal dat het merk Starkle noemt en onbewerkt wordt toegepast, voor een minimale milieu-impact; heel 2025. Je vindt het bijvoorbeeld op de wielkasten en bumpers. Er zijn two-tone uitvoeringen met een zwart dak te krijgen, en hoewel de Launch Edition op 19-inch wielen staat, zouden wij het gelukkigst zijn met de instap-17-inchers. Voor die onverzettelijke offroad-look, natuurlijk.
Wat is de prijs van de Dacia Bigster?
In Nederland begint de prijslijst bij 31.000 euro voor de mild-hybride Expression op LPG. De benzineversie is er vanaf 32.500 euro, de door ons gereden Hybrid 155 kost minimaal 35.000 euro. Voor de volgeladen Launch Edition daarvan mag je 39.000 euro neertellen. Dat wordt al wat minder interessant – wij zouden het simpel houden, in lijn met wat een Dacia mag zijn.
In België beginnen de prijzen overigens bij 23.990 euro, maar die prijs geldt voor de Essential-basisversie die in Nederland niet wordt geleverd. ‘Onze’ Hybrid 155 Launch Edition-topper is bij de zuiderburen niet te koop, maar de al rijk uitgeruste Extreme-uitvoering kost daar 31.290 euro.

Dus, moet je de Dacia Bigster kopen?
Nou, ga eens rekenen: wat kost een beetje C-segment SUV tegenwoordig? Dat kan (in Nederland) zomaar 40 à 45 mille zijn, en dan heb je waarschijnlijk nog geen opties aangevinkt. En heb je dan iets dat er zo tof uitziet, dat daadwerkelijk zuinig rijdt en waarop je een bekerhouder met ingebouwde zaklamp kunt klikken? Precies. Hup Dacia, lekker bezig.
Dacia Bigster Hybrid 155 Launch Edition specificaties (2025)
Prijzen | € 39.000 (NL) / € 31.290 (B) – Extreme |
Motorinhoud | 1.793 cc |
Motortype | viercilinder hybride |
Power | 156 pk/115 kW, 172 Nm |
Aandrijving | voorwielen, 4v + 2v automaat |
Acceleratie | 0-100 km/u in 9,7 s |
Topsnelheid | 180 km/u |
Verbruik | 4,6 l/100 km |
CO2-uitstoot | 107 g/km |
Tankinhoud | 50 l (benzine) |
Afmetingen | 4.570 x 1.812 x 1.662 mm (l x b x h) |
Wielbasis | 2.702 mm |
Gewicht | 1.494 kg |
Bagage | 464/1.912 l |
Die achterlampen zijn 100% oude XC90 rip-off.
Misschien heb ik een Volvo uitvoering gemist sinds 1996, maar ik zie geen Volvo in de Bigster. De Prijzen gaan maar omhoog en een Dacia voor 35 mille is voor mij geen budget auto meer… ( Blij dat ik diesel rij…)
Meer dan 30k voor een Dacia die veel te veel z’n best doet om op een Volvo uit 2005 te lijken. Mij niet bellen!