Kijk eens goed naar deze semi-ruige versie van de Dacia Sandero en zeg ons dat je er niet een klein beetje blij van wordt. De Sandero stond altijd al voor simpel, goedkoop en toch (soort van) frivool vervoer. De Dacia Sandero Stepway, met z’n extra plastic en hoge pootjes, is daarvan de meest frisse uiting.

Voor net dat kleine beetje extra vastigheid in hun modellengamma hebben ze bij Dacia nu een voorzichtig familiegezicht bedacht op basis van de Duster-facelift van enige tijd geleden: een onderscheidende grille en een herkenbare lichtsignatuur, net als de grote jongens. Daarnaast maakten ze van de gelegenheid gebruik om het interieur een broodnodige upgrade te geven, met niet alleen een betere afwerking en hoogwaardiger materialen, maar ook een aantal ergonomische ingrepen.

Zoals wat dan?

Zo zit de claxon nu op het stuur en knippert de richtingaanwijzer drie keer als je hem een tikje geeft. De bediening van de elektrische ramen werd verplaatst naar de deuren, er werd wat gerommeld met armsteunen en bekerhouders, er kwam een 12-volt-aansluiting achterin en het dashboardkastje is voortaan verlicht. Kleinigheden, maar toch prettige kleinigheden. Verder is er standaard hill start assist en behoort een achteruitrijcamera tot de opties. Hier en daar zijn matzilveren accentjes te vinden om de zee van zwartgrauw plastic wat op te luisteren. De bekleding heeft een soort netjespatroon en voelt nagenoeg onverslijtbaar aan.

Onderhuids veranderde er niets, dus staat de Dacia Sandero Stepway om te rijden nog altijd gelijk aan een reis terug in de tijd. Hij is licht als een veertje (probeer maar eens een deur dicht te gooien bij harde wind) en hij staat wiebelig op z’n hoge bandjes. De zittingen zijn nogal kort en het vernieuwde vierspaaks stuur is wel in hoogte, maar niet in diepte verstelbaar, waardoor langere mensen nooit echt lekker zitten. De versnellingsbak is hakerig en de besturing net zo vaag en afstandelijk als de doorsnee europoliticus.

Rijdt voor geen meter dus, die Dacia Sandero Stepway?

Nee! De Sandero Stepway is ontzettend lollig. Z’n driecilinder turbomotortje is knorrig en enthousiast, en juist doordat ie overhelt alsof z’n ophanging uit skippyballen bestaat, laat ie je zelfs bij betrekkelijk lage snelheden al om de haverklap gniffelen. Hij is ruim en praktisch. Hij geeft je het idee dat je hem kunt uitwringen en mishandelen, en dat ie ondanks dat toch nog ouder wordt dan jij. De Stepway is goudeerlijk, maar wat ie niet is, is buitengewoon goedkoop. Althans, de Sandero mag in andere landen dan een knalaanbieding zijn met een prijs van vier cijfers; voor minder dan 11.680 euro kun je in Nederland niet instappen. Voor deze Stepway mag je nog een aardige klap extra afrekenen. Dat is jammer, want hoe meer mensen van z’n toffe karaktertje kunnen genieten, hoe beter.

Dacia Sandero Stepway TCe 90 Lauréate


Motor
898 cc
driecilinder turbo
90 pk @ 5.000 tpm
140 Nm @ 2.250 tpm

Aandrijving
voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 11,1 s
top 168 km/u

Verbruik
5,1 l/100 km
115 g/km CO2
C Label

Afmetingen
4.081 x 1.733 x
1.559 mm (l x b x h)
2.590 mm (wielbasis)
998 kg
50 l (benzine)
320 / 1.200 l (bagage)

Prijs
€ 15.980 (NL)
€ 12.500 (B) – Plus

 

Vonnis:
11/20

Het nieuwe interieur is welkom. Voor de rest is de Sandero Stepway als vanouds een brokje simpele pret, al is ie door z’n uitstoot in Nederland aan de prijzige kant. Ga voor een Bi-Fuel, dat scheelt toch weer 600 euro

Reacties

  • Johan Bosman heeft op 7 december 2022 geschreven:

    Ik heb in Nederland een klein maar goed bedrijfje in de werktuigbouw gehad en ben nu al een paar jaar gepensioneerd en inmiddels ook verkast naar het wat democratischer Hongarije. Mijn vrouw en ik hebben in 2019 een Dacia Sandero Stepway gekocht nadat ik eerst het productieproces en de constructie van de motor zorgvuldig heb bestudeerd. Van het eeuwige Dacia lul-verhaaltje (“Wàt? Een Dacia? Bosman, doe het niet, goedkope meuk uit het oostblok, je rijdt altijd met gereedschap rond etc.”) is niets overgebleven. De motor (Renault Tce 90) is voorzien van alle moderne motorentechniek en is geheel van lichtmetaal zodat alle hoge frequenties goed worden gedempt en er is dus ook geen verschil is in uitzettings-coëfficient tussen blok en cilinderkop. De cilinders hebben een kleine offset, de zuigers zijn voorzien van een grafietcoating en er zit een beer van een distributieketting in. In de relatief korte tijd dat we de auto hebben we al 70.000 km gereden en dat op de slechte wegen hier in Hongarije en er is niets dat klappert of rammelt. Leuke auto en veel beter dan zijn naam “de deskundigen” doet vermoeden. Als bruin het trekken kan gaan we hem over twee jaar inruilen voor weer een nieuwe Stepway. Het enige dat je met een Stepway niet kunt doen is de patser uithangen. En dat treft want daar hebben mijn vrouw en ik ook geen enkele behoefte aan.

    Reageer
  • R. Vossen heeft op 16 februari 2018 geschreven:

    Geachte redactie,
    Als inmiddels ervaren Stepway rijder kan ik mij wel vinden in uw ervaring met dit merk / type.
    In 2013 kocht ik mijn eerste Stepway, met een gemiddeld verbruik tussen de 1:17 en 1: 18 heb ik prettig zo’n 95.000 km gereden . Hierbij werd geregeld een trailer met bootje getrokken of met 4 personen inclusief dakkoffer een wintersportreis gemaakt.
    Dit bijna 900 cc motortje deed waar het voor gemaakt was . En rijdt dit nu beneden maats ? Helemaal niet , gezien de investering voldoet deze auto beter dan verwacht hetgeen van een B-klasser verwacht mag worden.
    Sterker nog , na net geen 5 jaar gereden te hebben, de beurs getrokken en € 7.700,- neergelegd om vervolgens een identieke Stepway te kopen .
    En tuurlijk kan het sneller, mooier, comfortabeler maar niet tegen deze kosten !
    Laat goed ook eens goed genoeg zijn…………………….

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear