Als je je afvraagt: waar ken ik die naam Dallara ook alweer van? Nou, van zo’n beetje alles – kies een raceklasse of een supercarbouwer en de kans is groot dat dit Italiaanse merk er een koolstofvezel chassis voor heeft ontworpen en geleverd. Het merk heeft nog nooit een auto voor de openbare weg gebouwd – althans niet onder de naam Dallara. Maar de Dallara Stradale is bepaald geen halfbakken debuut.
Vertel eens iets over de Dallara Stradale
Hij heeft geen deuren – die zouden ’m zwaarder maken en de aerodynamica in de war sturen. De stoel is niet te verstellen – dan zou de gewichtsverdeling in het honderd lopen. De monocoque en de hele carrosserie bestaan uit koolstofvezel, waardoor de Stradale slechts 855 kilo weegt.
Het leidt tot een ware openbaring. Als je nog nooit hebt ervaren wat een laag gewicht, ongelooflijke stijfheid en 820 kilo aan downforce kunnen doen met het weggedrag van een auto, zullen jij en je ingewanden flink moeten wennen aan deze Stradale.
Als je bij een bocht komt die je op hoge snelheid kunt nemen – dus als de aerodynamica maximaal effect heeft – kun je insturen op een manier die iedere logica tart, en schiet je door die bocht met een letterlijk ongelooflijke snelheid. Het is gewoonweg belachelijk. In de Stradale is het mogelijk om, mits je genoeg durf, talent en vaardigheid hebt, meer dan 2 g te genereren in een snelle bocht.
Gooien en smijten?
Als je ervan houdt om te gooien en te smijten met een auto (en ’m op en voorbij z’n limiet te rijden), dan past de Dallara Stradale misschien niet helemaal in je straatje. Z’n limieten liggen zo ver dat ernaar zoeken direct en ogenblikkelijk (levens)gevaar oplevert, tenzij je per ongeluk Ayrton Vatanen-McNish heet. Verwacht dus niet dat je met ’m kunt lachen op dezelfde manier als met, bijvoorbeeld, een Caterham. Dit is een auto waarmee je arriveert, iedereen wegblaast, en vervolgens heel voorzichtig naar huis kachelt.
De remmen zijn al even angstaanjagend als z’n rijgedrag. Ze zijn zo krachtig dat ze het hoornvlies van je ogen rukken. De ophanging van de Dallara Stradale is soepel en ongelooflijk goed gedempt, zelfs op de meest erbarmelijke wegen. Ook de motor is exceptioneel vriendelijk – die is gebaseerd op de Ford 2,3-liter EcoBoost, en door Bosch getuned naar 400 pk en een nagenoeg horizontale koppelkromme. Op een recht stuk weg is z’n trekkracht, zelfs in de zesde versnelling, ongelooflijk.
Heb je 137.000 pond (net geen 160.000 euro – uiteraard nog zonder enige vorm van belastingen) over voor een totaal kale versie? Zo ja, dan kun je een van de 600 auto’s kopen die Dallara Stradale gaat maken. Voor dat geld krijg je alle ervaring, kunde en toewijding van het merk, gedistilleerd in autovorm. Dat is wellicht de beste automobiele aankoop die je als individu kunt doen – althans, zonder dat je eerst een raceteam hoeft te kopen.
Specificaties Dallara Stradale
Motor
2.261 cc
viercilinder turbo
400 pk @ 6.200 tpm
500 Nm @ 3.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 3,2 s
top 280 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
4.185 x 1.875 x 1.041 mm (l x b x h)
2.475 mm (wielbasis)
855 kg
tankinhoud n.b.
bagageruimte n.b.
Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)
Vonnis
Waanzinnig om te zien en ongelooflijk om mee te maken. Uiterst snel en uiterst getalenteerd – meer dan de meeste automobilisten. Niet bedoeld voor mensen met een zwak hart, een dikke buik of een krappe beurs
Reacties