‘Een Porsche 911 R zonder de absurde prijs’: dat is hoe een aantal van onze redacteuren de nieuwste incarnatie van de 911 GT3 omschreven toen ie in de lente van 2017 werd aangekondigd. Hier hebben we te maken met een race-911 met handbak voor iets meer dan twee euroton, terwijl een 911 R waarvan de lak nog nauwelijks was gedroogd het vijfvoudige van je bankrekening vergde. En je kunt zelfs de achterspoiler weglaten.

Maar we vinden ‘m ook beter dan de 911 R, hoewel daar objectief gezien geen reden voor is. Of wacht, wel: er zijn maar liefst 9.000 redenen. De GT3 heeft een nieuwe versie van de door Porsche aanvankelijk voor de racerij gebruikte zescilinder boxermotor, met 4,0 liter inhoud, en hoewel hij evenals de motoren in de R en de in alle opzichten hardere GT3 RS ook 500 pk produceert, draait hij sneller rond en krijg je dus een paar honderd toeren per minuut meer. De toerenlimiet van de GT3 staat op een doof makende maar betoverende 9.000 tpm. Dat maakte het kiezen van de beste motor van 2017 een makkie.

Waarom heeft deze 911 GT3 geen turbo?

Een turboloze motor is niet alleen zeldzaam in de wereld van de hedendaagse performance-auto’s, maar ook binnen het 911-gamma. GT3’s zijn momenteel de enige 911’s die met atmosferische motoren worden geleverd, en daarbij is dit eigenlijk een pure racemotor; hij is ontwikkeld voor de Porsche RSR- en Cup-racers. Vraag je Porsche waarom dit een belangrijk gegeven is, dan krijg je als antwoord dat de 4,0-liter in staat is om ‘de olie te ontschuimen door middel van een centrifuge voordat deze naar de separate olietank wordt gestuurd’ – een proces dat evengoed dient om jou met je ogen te laten rollen als om de ­rondetijden omlaag te brengen.

Belangrijker is dat z’n afkomst uit de race­wereld garandeert dat het een sterke motor is met een bewezen betrouwbaarheid onder loodzware omstandigheden. Meer aanmoediging heb je niet nodig om het gaspedaal tegen de bodem te drukken en op zoek te gaan naar de rode lijn waar en wanneer dat ook maar kan en is toegestaan. Ja, een turbomotor maakt het vermogen bereikbaarder – en in sommige ­landen de wegenbelasting lager. Maar zelfs de meest verfijnde turbomotor kan niet zoveel toeren maken, of zo bevlogen in toeren ­klimmen. Turbo’s gaan liever voor directe bevrediging en domineren vaak het onderstel dat ze voortbewegen.

Dat is bij de beste motor van 2017 anders?

De schoonheid van het rijden in de 911 GT3 heeft ‘m altijd gezeten in de som der delen, niet in één specifiek onderdeel. De demping is even geweldig als de bak, die op zijn beurt weer even prachtig is als je positie achter het stuur, en die is even groots als de besturing. Geen enkel element springt eruit om te benadrukken dat het belangrijker is dan andere.

Focus op de horizon, duw je rechtervoet naar beneden en geef niet toe aan de verleiding om op te schakelen: dan wacht je een laatste huil tussen de cijfers 8 en de 9 op de toeren­teller – een huil die alles om je heen verder overbodig maakt. Porsche heeft weinig ­motoren gebouwd voor auto’s op de openbare weg die beter waren. En in dit jaar heeft niemand een betere gebouwd. Dit is de beste motor van 2017.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)