Je ziet ’m staan en denkt: oké, prima. Niet bijster mooi of vooruitstrevend, ook niet lelijk. Een paar lijnen en streken, kieren en vouwen, de verplichte grote muil. Gewoon een keurig autootje. Het blijkt een MG te zijn, maar het is geen product van een overduidelijke designrichting; de puntige vormgeving van de 4 is ’m vreemd. Deze jongen hoeft niet op te vallen of te choqueren. Dit is er een voor de massa.

Er zijn niet heel veel vol-hybride hatchbacks in het B-segment. De Yaris (en Mazda 2 Hybrid) is natuurlijk een prominente, en ook Renault en Mitsubishi doen met de Clio/Colt een duit in het zakje. Honda schijnt nog een Jazz te hebben rondrijden. Maar dat zijn auto’s van (in Nederland) minimaal 26 mille, of zelfs 32 voor de Jazz. Kijk meer richting de 20 en je komt tegenwoordig terecht in een (niet-hybride) Dacia Sandero. MG zag een gaatje in de markt en biedt nu deze 3 Hybrid+ aan vanaf net geen 23.000 euro (21 in België). Wat verwacht je daarbij? Zuinig vervoer en niet veel meer, toch?

Het interieur van de MG 3 Hybrid+

Stap in en alles lijkt daar inderdaad op te wijzen, al moet gezegd dat ze hebben geprobeerd om er wat van te maken. Tussen de harde plastics vind je wat alu-achtige stripjes, een paneel met een soort ruitjespatroon, hier en daar een oranje stikseltje. Het oogt allemaal oké, is verrassend ruim en het brede scherm op het dashboard bevat naast CarPlay een aardig infotainmentsysteem.

Ja, er zijn wat vage boodschappen die bij de Chinees-Nederlandse vertaling in een kronkel zijn beland (schakel de achteruit in en er verschijnt camerabeeld met de melding ‘achterhoofd omhoog’), maar het niet-intuïtieve zootje uit de MG 4 heeft zijn weg naar de 3 in ieder geval niet gevonden. Als je door een straat rijdt, weet de navi zelfs bij welk huisnummer je bent. Handig of eng?

Hoe rijdt de MG 3 Hybrid?

Tot dusver niet gek. En als we gaan rijden, zet die indruk zich voort. De 3 kan zich prima een tijdje elektrisch voortbewegen, het onderstel absorbeert drempels en ander ongerief heel aardig, ook dankzij de kleine wieltjes met dikke banden. De besturing is rond de middenstand wat vaag en krijgt in de Sport-stand nauwelijks meer gewicht. Het is allemaal bepaald niet prikkelend, maar nogmaals: wat verwacht je nou helemaal van een budgetauto?

In ieder geval geen snelheid. En dat is precies waarmee de MG 3 je om je nietsvermoedende oren slaat als je een keer gas geeft. De elektroduw is al harder dan verwacht. Dan springt de viercilinder benzinemotor met flinke vertraging bij. De drietraps goocheltransmissie denkt even na en kiest, rustig, een, geschikte, versnelling. En dan… Je schrikt even, het stuur wringt in je handen en je bent met lichte stomheid geslagen.

Deze kleine hatch heeft 194 pk

Het is vervreemdend. Je denkt te snappen wat voor vlees je in de kuip hebt, en dan ineens krijg je zowaar iets voor je kiezen dat je ‘prestaties’ kunt noemen. Wat blijkt: de MG 3 Hybrid+ (vandaar die plus, vermoedelijk) heeft 194 pk, waarvan het gros zelfs uit de elektromotor komt. Hij gaat van 0 naar 100 in 8 seconden, maar ook van 80 naar 120 in 5 seconden.

Nee, het is allemaal niet heel verfijnd en je wordt er weinig bij betrokken. Maar dat maakt het eigenlijk nog lolliger – de rest van de auto is er totaal niet op ingesteld. Alsof je jezelf in een winkelwagentje van een heuvel af lanceert: dit hoort niet. Een vrij bizarre gewaarwording.

De Yaris is zuiniger, maar ook langzamer

Laten we ons nog even op andere aspecten van de rijervaring richten. Het verbruik bijvoorbeeld: de 3 rijdt regelmatig elektrisch, ook bij hogere snelheden, en we komen op een gemiddeld testcijfer van 4,8 l/100 km. Een Yaris doet dat beter, maar die heeft 116 pk. Je kunt de regeneratie instellen in het scherm – we hadden liever flippers of een knopje gezien – maar het lijkt erop dat er tijdens het remmen niets wordt teruggewonnen. In de stoel zit je wat vreemd, een beetje gekromd, en als persoon van gemiddelde lengte kijk je in de binnenspiegel al naar het asfalt in plaats van je achterliggers.

Specificaties MG 3 Hybrid+ Luxury (2024)


Prijzen: € 25.769 (NL)
€ 24.985 (B)
Motorinhoud: 1.498 cc
Motortype: viercilinder hybride
Power: 194 pk/143 kW, 128 + 250 Nm
Aandrijving: voorwielen, 3v automaat
Acceleratie: 0-100 km/u in 8,0 s
Topsnelheid: 170 km/u
Verbruik: 4,4 l/100 km
CO2-uitstoot: 100 g/km
Tankinhoud: 36 l (benzine)
Afmetingen: 4.113 x 1.797 x 1.502 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.570 mm
Gewicht: 1.285 kg
Bagage: 293/983 l

Reacties

  • Jp heeft op 10 september 2024 geschreven:

    Wie wil zo iets kopen.Het ontwikkelen en produceren heeft geld gekost en de auto’s geraken niet verkocht in België .Wat heeft dit voor nut.Pure verspilling .Maak de goede wagens die er nu zijn goedkoper en met een groot rijbereik en de verkoop zal stijgen.Stop met wagens te maken die maar 400km. Rijbereik hebben.Hoemeer je je batterijen moet opladen ,hoe rapper ze moeten vervangen worden .

    Reageer
  • Nihow? heeft op 9 september 2024 geschreven:

    Dit wordt een toppertje voor Saic Motor.
    Kwa design niet echt aantrekkelijk maar voor de centjes geen slechte aanschaf.

    • Mihauw heeft op 9 september 2024 geschreven:

      Het steunen van een Chinees staatsbedrijf is altijd een slechte aanschaf.

      Reageer
    Reageer
  • Wilfried heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Is dit een serieus artikel of een verkapte advertorial voor dit barrel? Beschamend.

    Reageer
  • Henkie heeft op 8 september 2024 geschreven:

    En weer een stuk China promotie bij TG. Hoeveel bloedgeld krijgen jullie hiervoor?

    Reageer
  • Dave heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Nog niet zo lang geleden zou een auto met deze specs gewoon een Hot Hatch genoemd worden.

    • Willy'sJeep heeft op 8 september 2024 geschreven:

      Nog niet zo lang geleden zou ik dit een strontlelijke auto hebben gevonden. En dat vind ik nog steeds.

      • Omar heeft op 9 september 2024 geschreven:

        Vind de reacties belachelijk en ingeven door de hedendaagse trend dat alles uit China troep is en bedoeld voor spionage.
        Wordt vergeten dat er heel veel in dat land gemaakt wordt ook voor Europese bedrijven.
        Maar bovenal hebben deze mensen ooit wel eens in zo’n Chinese auto gereden.
        Breng als hiker regelmatig dit soort auto’s naar klanten en kan je zeggen dat dit geen straf is

        • @Omar heeft op 9 september 2024 geschreven:

          Dat is geen trend maar een feit. China gebruikt tech massaal om te spioneren. Dus moet je daar met een grote boog omheen gaan. Gelukkig zijn telefoons en auto’s van niet-Chinese merken ook veel beter dus er is geen enkele reden om dit niet te doen.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Corrrected for truth heeft op 8 september 2024 geschreven:

      Nog niet zo lang geleden zou promotie voor spionagemateriaal van een vijandig land gewoon landverraad genoemd worden.

      Reageer
    Reageer
  • Maarten heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Laat die Chinese troep aub in China.

    • Piet heeft op 9 september 2024 geschreven:

      De Bami en Nasi ook?

      • Restaurant De Chinese Muur heeft op 9 september 2024 geschreven:

        De bami van de Chinees in Nederland die kennen ze in China helemaal niet. 100% Nederlands product.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Jak heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Wat een lelijk hok…

    Reageer
  • Ali heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Deze is vast in Rusland ook populair en dat is precies de reden waarom mensen met gezond verstand en/of enig moreel besef hier met een grote boog omheen gaan.

    Reageer
  • Objectief heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Voor een gare Chinees vol spyware die met subsidies hier gedumpt wordt, is elk bedrag te hoog.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear