In april 2016 werd de miljoenste MX-5 geboren in Mazda’s fabriek in de Japanse stad Hiroshima; er was een fanfare, confetti, en er werden veel buigingen gemaakt. En wie zou niet willen buigen voor Mazda, want de verkoop van 1.000.000 auto’s gedurende 26 jaar, over vier generaties, mag in vergelijking met een even oude gezinsbak niet veel voorstellen, maar voor een tweezits cabriolet is het een wonderlijk groot succes. De MX-5 heeft niet het leeuwendeel van deze bijzondere roadster-markt in handen, de MX-5 is de roadster-markt.

Hoe komt het dat de MX-5 zo’n succes is?

Net als met zoveel in het leven is de sleutel gelegen in eenvoud. De MX-5 is een knap, lichtgewicht ding dat zich makkelijk laat rijden en nog makkelijker is om van te houden. Mazda heeft nooit toegegeven aan de druk van ons – journalistieke types – om een uitvoering te bouwen met meer vermogen, omdat ze beseften dat meer vermogen het algehele MX-5-recept zou verpesten. Het bedrijf is zich altijd volledig blijven concentreren op het beter maken van de auto – hoe ie rijdt en bochten neemt – en het laag houden van de prijs. Als je die zaken in ogenschouw neemt en waardeert, voldoet een volstrekt normale motor.

Tijdens onze hernieuwde kennismaking met een exemplaar van de eerste generatie is het nog altijd verbluffend hoe Mazda een idee had en daarmee de spijker zo raak op de kop sloeg. De openklappende koplampen – die de tweede generatie niet haalden vanwege nieuwe veiligheidsregels – waren geniaal (we kunnen wel bevestigen dat het puur voor de lol in- en uitklappen op de lange duur iets van z’n charme verliest), maar er zijn andere za­­ken die ‘m nog steeds innemend maken. De dikkige pook met de rappe schakelratio’s, de interactieve besturing en de lekkere gasrespons: ze zijn van een heerlijke, onvergankelijke helderheid. En met een gewicht van 950 kilo (voor de 1.6 basismotor) kun je lekker met ‘m gooien en smijten zonder dat je het idee krijgt al te veel ballast met je mee te torsen. Toegegeven: de 131 pk sterke 1,8-liter uit dit model van 1996 is niet al te krachtig, maar haalt wel 100 km/u in 8,7 seconden en een top van bijna 200 km/u en is ontzettend hongerig naar toeren. Je rijdt met het dak open, je haar raakt in de war: meer heb je niet nodig.

Is dat tijdens de evolutie van de Mazda MX-5 hetzelfde gebleven?

Stap dan over in de vierde generatie, en je realiseert je dat er in de geschiedenis van de productieauto nog nooit een fabrikant zo goed in is geslaagd om het DNA van een auto gedurende drie decennia en vier generaties te borgen en door te geven. De motor, zelfs de wat sterkere 160 pk 2.0 van deze versie, heeft authentiek weinig vermogen en geen turbo. Persoonlijk zou ik zelfs kiezen voor de 131 pk sterke 1,5-liter – dat is de motor waarvan Mazda’s techneuten zeggen dat ie oorspronkelijk voor deze auto is bedoeld. Het is een bevredigend genoegen om de toeren op te bouwen, en daarna te proberen je snelheid vast te houden.

Dat de nieuwe exact hetzelfde gewicht heeft als de eerste generatie (en 100 kilo minder weegt dan de derde generatie) is opvallend, vooral voor wie kijkt naar de lange lijst aan standaarduitrusting die klanten vandaag de dag krijgen ten opzichte van de basale uitrusting van twintig jaar geleden. Z’n wielbasis is iets langer, maar hij is in totaal 45 millimeter korter dan de vorige generatie. Desondanks is er meer beenruimte en hoofdruimte; enkel de bagageruimte moest iets inschikken.

De Mazda MX-5 is dus één en al euforie?

Toch staat er tegenover iedereen die treurt om de heerlijkheid van de vorige MX-5’jes iemand die klaagt vanwege z’n gebrek aan vermogen. TG’s eigen Chris Harris staat erom bekend dat hij niet van de MX-5 houdt, waarschijnlijk omdat je niet de hele dag met ‘m kan driften en banden oproken. Er bestaat echter een bedrijf in de Amerikaanse staat Colorado – Flyin’ Miata – dat Harris’ probleem heeft opgelost: ze hebben de vierde generatie MX-5 uitgerust met een 532 pk sterke GM LS3 V8. Mazda’s techneuten zullen er niet blij mee zijn, maar zo gaat dat met vooruitgang.

Mazda MX-5 2.0 GT-M (2015)


Motor
1.998 cc
viercilinder
160 pk @ 6.000 tpm
200 Nm @ 4.600 tpm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0–100 km/u in 7,3 s
top 214 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,6 l/100 km
154 g/km CO2
G label
Afmetingen
3.915 x 1.735 x 1.230 mm (l x b x h)
2.310 mm (wielbasis)
990 kg
50 l (benzine)
130 l (bagage)
Prijzen
NL € 37.890 (25%)
B € 27.590

Mazda MX-5 1.8 (1996)


Motor
1.839 cc
viercilinder
131 pk @ 6.500 tpm
152 Nm @ 5.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 8,7 s
top 197 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,7 l/100 km
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
3.950 x 1.675 x 1.230 mm (l x b x h)
2.265 mm (wielbasis)
990 kg
48 l (benzine)
160 l (bagage)
Prijzen
NL € 27.973 (1996)
B n.b.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)