We zijn te ongeduldig om te gaan zitten wachten op een snelle Fiat 500, dus hebben we er zelf maar een bedacht. Abarth – een van de meest aansprekende namen uit de geschiedenis van de kleine, sexy auto’s. Fiat heeft ons lang in het ongewisse gelaten over het lot ervan, té lang, misschien omdat ze wachten op de geschikte kandidaat om de benaming weer op toe te passen. Maar hier is ‘ie dan, een echte, ruige, snelle, kleine Fiat, helemaal vertimmerd door Abarth. Min of meer.
Nou, oké, goed dan, hij komt uit onze koker. Maar Fiat mag het zichzelf kwalijk nemen dat ze ons hiertoe hebben aangezet. Als je de afgelopen maanden een kijkje zou hebben genomen in het ‘Concept Lab’-gedeelte van www.fiat500.com, dan zou je het een en ander hebben aangetroffen over de nieuwe, ontegenzeglijk coole 500 die eraan komt. Bloemenprints, enorme vleugels, miniwieltjes – met één onverantwoorde muisklik kon je het allemaal op de anders zo chique 500 knutselen, helemaal zoals je fantasie het je ingaf. Verontrustend misschien, gezien enkele resultaten, was dat Fiat iedereen die de site bezocht aanmoedigde om zijn ontwerp op te slaan, zodat het bedrijf er gebruik van kon maken bij de verdere ontwikkeling van de 500. Bemoedigender waren de brede wielkasten, een centrale uitlaat en schorpioenprints – positief in vergelijking met veel andere dubieuze uitwassen.
Het leek er allemaal duidelijk op te wijzen dat er in ieder geval serieus gedacht werd over een Abarth-uitvoering van Mini-concurrent de 500. Sinds de lancering van de site zijn de geruchten over de Abarth 500 aangezwollen. En onlangs gaf Fiat er nog meer aanleiding toe door de aankondiging van een Abarth-uitvoering van de Grande Punto, voorzien van een wit koetswerk met rode banen, retrovelgen en een 1,4-liter turbomotor, goed voor 150 pk in de standaardversie die makkelijk kan worden opgeschroefd tot 180 pk; genoeg om de nieuwste Mini Cooper S en de Peugeot 270 GTi af te troeven. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat die krachtbron niet zó onder de mollige motorkap van de kleinere, lichtere 500 zou passen.
We weten echter zeker dat de 1.4 FIRE-motor van de Panda 100HP erin terecht zal komen, gezien het feit dat de 500 (en de zeer verwante, geheel nieuwe Ford Ka) zal worden gebouwd op een lichtelijk aangepast Panda-onderstel. Turbo-versies van diezelfde motor beginnen, in uitvoering van 120 pk en van 150 pk (waarmee de Grande Punto Abarth zal worden uitgerust), nu dienst te doen in de nieuwe Bravo, dus die ligt al kant-en-klaar te wachten voor de 500.
De gewone 500 zal in januari volgend jaar leverbaar zijn, ongeveer in dezelfde tijd dat de Grande Punto Abarth er zal zijn. Naast de 1,4 versie met 100 pk komen er een 1,2 benzineversie met 69 pk en een 1,3-Multijet dieseluitvoering met 75 pk. De kans is heel erg groot dat er een 500 in Abarth-uitvoering zal volgen, ook al zal hij er niet zo ruig uitzien als wij hem hier op deze pagina’s hebben voorgesteld. We kunnen alleen maar hopen van wel.
De oorspronkelijke, flitsende Fiat Abarths uit de jaren ‘60 vormden het uitgangspunt van wat er waarschijnlijk aan zit te komen: uitgebouwde wielkasten die ruimte bieden aan brede wielen met de diameter van een jojo en krachtigere remmen, inclusief – in die tijd ongebruikelijk – optioneel remschijven vóór, wat hem alles tezamen tot het Italiaanse stadsautootje bij uitstek maakt. ‘Forse’ opvoersets krikten het luchtgekoelde, tweecilinder minimotortje naar keus op tot 594 cc (in de 595SS) of 690 cc (in de 695SS). Dat leverde het ongelooflijke aantal pk’s op van respectievelijk 32 en 38.
Als de Mini Cooper er indertijd niet was geweest, dan had swinging Londen de Abarth misschien wel tot uitverkorene gemaakt. Maar nu staat er bij Fiat eindelijk weer iets te gebeuren. De Mini heeft het rijk al te lang voor zich alleen gehad.
Reacties