De Fiat 500 TwinAir is met stip de groenste benzineauto ter wereld. Allemaal heel leuk en aardig, maar dat is niet het nieuws. Het belangrijkste is dat er onder het mopsneusje een tweecilinder zit, vandaar ook de naam TwinAir. Dat de motor twee potjes heeft, is ook de enige overeenkomst met het blokje in zijn voorganger uit 1957.
Hoe kom je erop: een tweecilinder in een auto anno 2010
Zelfs al is het ‘maar’ een klein opdondertje, veel verwacht je er niet van. De twee cilinders staan in lijnvorm en hebben een gezamenlijke inhoud van 875 cc. Dat is precies tussen een wijnfles en een pak melk in. Met behulp van een turbo peurden de Italiaanse motorkunstenaars er 84 pk uit. De turboloze variant die volgt heeft 64 pk, een nog sterkere turboversie hoest liefst 104 pk op. Let wel, dat is 160 pk per liter motorinhoud!
De hier beschreven versie profiteert van Fiats MultiAir luchtinlaat en start-stoptechniek. Dat resulteert in een verbruik van vier liter benzine per honderd kilometer en een CO2-uitstoot van slechts 95 g/km voor de gereden automaat. De handgeschakelde versie houdt het bij 92 g/km. Daarmee verslaat ie de Polo Bluemotion en zelfs de Honda Insight.
Wat hoor je als de Fiat 500 TwinAir voorbij komt rijden?
Hoe leuk ook, we laten de cijfers even rusten. Denk je dat hij net zo’n lekker plop-plop-plop geluid maakt als een Big Twin-motorfiets, dan kom je bedrogen uit. Los van wat gepruttel onder 1.500 tpm kunnen je oren de TwinAir best verdragen. Hij klimt gretig in de toeren en al maakt hij een wat dreunend geluid bij hogere toerentallen, hij is niet onaangenamer dan de gebruikelijke viercilinder in de 500.
Voor zo’n ukkepuk is de TwinAir opvallend volwassen. Had je in de jaren negentig de pech in zo’n driecilinder Corsa te rijden, dan weet je dat een klein motortje twee gezichten kan hebben: lusteloos bij lage toeren en hitsig als het gas erop gaat. De Fiat 500 TwinAir reageert heel evenwichtig op het gaspedaal en levert zijn vermogen mooi egaal over het toerengebied.
Kan je dan wel goed rijden met deze 500 TwinAir?
Misschien vind je het muggenzifterij, maar misschien is hij wel een beetje te volwassen. We hadden van tevoren verwacht dat hij net zo snel in de toeren zou jagen als een motorfietsblok, maar dat doet hij zeker niet. Die eigenschap hebben de ingenieurs uitgebannen, waarmee de tweecilinder een welgemanierde, rustige motor is.
Eind 2010 staat de Fiat 500 TwinAir in de showroom. Ondanks z’n kleine motortje is ie niet het instapmodelletje van de serie. Met een basisprijs van 13.795 euro is ie in Nederland zo’n 1.300 euro duurder dan de goedkoopste viercilinder. Z’n rijeigenschappen en zeer bescheiden verbruik maken ‘m wel de beste keuze.
Het vervolg
Na de introductie van de 500 TwinAir rolt Fiat de tweecilindertechniek verder uit in het programma. Ook wordt er gesproken over een hybride versie waarbij de 500 een elektromotor krijgt.
De techneuten van Fiat verdienen een staande ovatie voor dit hoogstandje. De TwinAir onderscheidt zich duidelijk van al die andere miniblokjes, die wel klonen van elkaar lijken te zijn. We koesteren nog één hoop en dat is de Abarth-versie van de TwinAir. Hoe zal die klinken?
Motor
875 cc
tweecilinder
84 pk @ 5.500 tpm
100 Nm @ 3.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 11,0 s
top 170 km/u
Verbruik
95 g/km CO2
C Label
Afmetingen
3.550 × 1.490 × 1.630 mm (l x b x h)
2.300 mm (wielbasis)
1.030 kg 35 l (benzine)
185 l (bagage)
Prijzen
NL €13.795
BE n.n.b.
Vonnis
Perfect is hij niet, maar het is wel een motor die een nieuw tijdperk start. Ook zonder elektrische fratsen kun je groen rijden.
Reacties